PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z Zarządem Województwa Małopolskiego o współfinansowaniu projektu rewitalizacji linii nr 117 na odcinku Wadowice – Andrychów wraz z budową mijanki w Barwałdzie Średnim w ramach RPO Województwa Małopolskiego. Wartość inwestycji to ponad 129 mln zł.
Prace na linii nr 117 na odcinku z Wadowic do Andrychowa
rozpoczęto w lipcu . Po demontażu starych elementów trasy ułożono już kilkanaście kilometrów nowego toru. Postępuje montaż i regulacja sieci trakcyjnej. Przebudowywane są perony na stacji w Andrychowie oraz na przystankach w Choczni, Choczni Górnej, Inwałdzie - informuje PKP PLK. Umowa podpisana z Zarządem Województwa Małopolskiego gwarantuje dofinansowanie inwestycji w wysokości ponad 104 mln zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.
Efektem inwestycji będzie krótszy czas przejazdu i wyższy poziom bezpieczeństwa. Przebudowa linii obejmuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace na 40 przejazdach kolejowo-drogowych zwiększą poziom bezpieczeństwa. W połowie 2021 r. zaplanowano również budowę mijanki w Barwałdzie Średnim. Takie rozwiązanie zwiększy przepustowość linii i stworzy warunki dla uruchamiania dodatkowych pociągów. Dwa nowe perony ułatwią dostęp do kolei. – Inwestycja na trasie Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – Andrychów, m.in. dzięki budowie mijanki, zapewni sprawniejsze podróże w regionie, a nowe i przebudowane przystanki lepszy dostęp do pociągów. Pomimo epidemii koronawirusa, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują ważne społecznie projekty, podpisywane są umowy i ogłaszane przetargi – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie.
Prace realizowane są w ramach projektu: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 odcinek Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – granica województwa” (Etap I). Niestety, w kolejnych latach potrzebne będą ponowne zamknięcia tej linii kolejowej
ze względu na remonty kolejnych odcinków; pierwotnie planowano wykonać remont całej linii jednocześnie, ale postępowanie zostało unieważnione z powodu znacznie przekroczonego kosztorysu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego przygotowują kolejne etapy rozwoju transportu kolejowego w regionie. Wiosną
podpisano umowę na opracowanie studium wykonalności, które pozwoli określić priorytety inwestycyjne na terenie województwa małopolskiego w ramach nowej puli środków UE 2021–2027.