Choć gruntowny remont dworca Łódź Kaliska miał być pierwotnie już na ukończeniu, wciąż się nie rozpoczął. Co więcej, nie ma szans na start robót w tym roku. Nie jest też pewne, czy PKP SA w ogóle przeprowadzi na jednym z najważniejszych łódzkich dworców szersze prace. Na decyzję w tej sprawie trzeba poczekać jeszcze kilkanaście miesięcy.
W 2013 roku plany były bardzo śmiałe. Ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową przebudowy Łodzi Kaliskiej miało rozpocząć proces odnowy jednego z trzech najważniejszych łódzkich dworców kolejowych i jedynego z nich, który nie był już wówczas remontowany. Zamknięta już Fabryczna powoli przenosiła się pod ziemię, ruszyła też trwająca do dziś rozbudowa stacji na Widzewie. Szerokie prace na Dworcu Kaliskim miały toczyć się równolegle z dwoma pozostałymi inwestycjami. W ich efekcie porzucony w połowie poprzedniej przebudowy obiekt miał odzyskać należyty blask.
Dokumentacja zakładała m.in. remont zniszczonej elewacji, przystosowanie dworca do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – w tym unowocześnienie toalet, wymianę instalacji czy przebudowę centralnego holu kasowego, który pełni również funkcję poczekalni. Zmienić miało się też najbliższe otoczenie Dworca Kaliskiego: powstać miały nowe parkingi, ułatwione miało zostać wejście do budynku stacyjnego z przeddworcowego placu, na nowo zaaranżowany miał zostać również sam plac.
Póki co wymienili drzwi. Co dalej?
Tymczasem dworzec i wygląda, i funkcjonuje wciąż po staremu. Największą od czasu ogłoszenia przetargu na dokumentację przebudowy zmianą infrastrukturalną okazała się... wymiana wejściowych drzwi ręcznych na automatyczne, jaką przeprowadzono na przełomie grudnia i stycznia tego roku. Pod budynek dworca przeniesiona została też pętla autobusów miejskich, ale nie spowodowało to jakichkolwiek znaczniejszych zmian w wyglądzie placu przed wejściem głównym.
Wiemy już, że stan ten zostanie utrzymany jeszcze co najmniej przez kilkanaście miesięcy. – Zlecony projekt pozwolił na określenie możliwego zakresu oraz kosztów modernizacji dworca – potwierdza Aleksandra Dąbek z biura prasowego Polskich Kolei Państwowych SA i dodaje, że jej przeprowadzenie nie jest wcale pewne. – Istnieje możliwość, że obiekt zostanie poddany przebudowie przy wsparciu środków unijnych (w ramach programu modernizacji dworców w obrębie większych aglomeracji) – tłumaczy. – Decyzja w tej sprawie zapadnie w przyszłym roku – mówi przedstawicielka PKP SA.
Dwadzieścia lat po niezakończonej przebudowie
Współczesny budynek dworca Łódź Kaliska to niemal wzorcowy przykład trudnych losów polskiej kolei w okresie schyłku PRL i pierwszych lat III RP. Zastąpił on zaniedbany historyczny dworzec z czasów carskich, którego stan był tak katastrofalny, że w 1982 r. przestał obsługiwać podróżnych. Budowa nowego obiektu rozpoczęła się dopiero pięć lat później i trwała osiem lat, podczas których dwukrotnie przerywano roboty z powodu braku środków na ich kontynuację.
Planowana pierwotnie ze sporym rozmachem inwestycja nigdy nie została doprowadzona do końca. W ogóle nie powstała hala peronowa, porzucony został natomiast jeden z dwóch wiaduktów pozwalających na wyjazd ze stacji w stronę Widzewa i Pabianic. Nowy budynek po jego oddaniu budził i budzi wśród łodzian do dziś duże emocje tak ze względu na jego walory estetyczne, jak i na jakość jego wykonania. Mało efektowna bryła zastąpiła bowiem zabytkowy, wystawny dworzec, a pierwszy remont elewacji trzeba było przeprowadzić już po kilku latach eksploatacji.
2015-02-02 09:29:44 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia Wiadukt wschodni jest planowany z RPO, projekt listu intencyjnego go zakłada, oraz kolejny etap ŁKA. Oby synchronizowali przebudowa dworca z dokończeniem budowy wschodniego obiektu.
W sumie, historia przebudowy dworca jest tak tajemnicza, że kilka ciekawy informacji się dowiedziałem -
- o budowie hali peronowej nigdy nie słyszałem. Wielka szkoda, gdyż obecne zadaszenie to kpiny. Choć zadaszenia peronów w po modernizacyjnej Gdyni Głównej, są dość podobne...
- o tym, że aż dwa razy przerywali budowę, również... W sumie, myślałem, że budowa trwała bez większych kłopotów, a w pewnych momencie po prostu był STOP.
2015-02-02 09:40:51 Autor: ★★★★
---.itt.net.ua
Jakie tory tramwajowe przechodzą pod wiaduktem? Są tory w bruku ale bez sieci trakcyjnej. Po co to jest?
2015-02-02 10:05:30 Autor: d3
---.158.217.249.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl
O peronach nic nie słychać, perony trzeba podnieść obecne "nowe" od 20 lat mają wysokość od 20 do 40 centymetrów i uniemożliwiają sprawne opuszczenie pociągu.
Przejście podziemne pod wschodnimi peronami także nie ukończone, wydłuża drogę dojścia do dworca PKS i przystanków MPK na Włókniarzy o 500 metrów! o od 25 lat nie da się nic z tym zrobić - w przejściu podziemnym brakuje tylko kafelków na ścianach i granitowych płyt na posadzce.
2015-02-02 11:03:06 Autor: hh
---.mt.pl
Przecież kasa musi być na bankomaty, więc jaki remont będą robić?
2015-02-02 11:35:14 Autor: gość
---.internetdsl.tpnet.pl
Szkoda pieniędzy na remontowanie nienaprawialnego. Ten dworzec trzeba zrobić od nowa.
2015-02-02 12:02:59 Autor: MAT
---
Przy dworcu Łódź Kaliska posadowiony jest budynek administracyjno-socjalny (Al.Unii Lubelskiej 3/5) stanowiący własność PKP S.A. Dopiero to jest wizytówka tej firmy a jednocześnie wizytówka miasta-którą widzą wszyscy wjeżdżający do Łodzi od strony Kutna czy Łowicza.
2015-02-02 13:25:32 Autor: gosciu
---.toya.net.pl
Lepiej wydać pieniądze na remont trasy Łódź - Kutno, a dopiero później myśleć o remontach dworców!
2015-02-02 14:52:04 Autor: łódzianin
---.toya.net.pl
Autor tego artykułu nie przygotował się solidnie do pracy. Drugi z nieczynnych wiaduktów nigdy nie umożliwiałby wyjazdu ani wjazdu od strony Pabianic. Wystarczy popatrzeć na mapę!
2015-02-02 18:16:07 Autor: worek kartofli
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
Tory tramwajowe w bruku to pomnik - pamiątka po starym układzie drogowo - torowym. Mają przypominać, że to miejsce kiedyś wyglądało zupełnie inaczej.
2015-02-03 18:56:31 Autor: fry
---.play-internet.pl
Ten dworzec najlepiej widac w filmie z Pazura kiedy wychodzac z niego potyka sie i wypowiada slynna kwestie... Lodz kur$$! I to jest jedynie sluszne podsumowanie stanu i idei tego dworca... ehh... moze kiedys jak to wszystko zepnie sie w calosc to bedzie dzialac i bedzie mialo glebszy sens.
2015-02-03 22:31:57 Autor: Pasztun
---.dynamic.chello.pl
@★★★★ -:
Jakie tory tramwajowe? Może takie?
http://antygaleria.pl/details.php?image_id=7870&mode=search