Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Remontu Łodzi Kaliskiej póki co nie będzie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
02-02-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Remontu Łodzi Kaliskiej póki co nie będzie
Choć gruntowny remont dworca Łódź Kaliska miał być pierwotnie już na ukończeniu, wciąż się nie rozpoczął. Co więcej, nie ma szans na start robót w tym roku. Nie jest też pewne, czy PKP SA w ogóle przeprowadzi na jednym z najważniejszych łódzkich dworców szersze prace. Na decyzję w tej sprawie trzeba poczekać jeszcze kilkanaście miesięcy.  

W 2013 roku plany były bardzo śmiałe. Ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową przebudowy Łodzi Kaliskiej miało rozpocząć proces odnowy jednego z trzech najważniejszych łódzkich dworców kolejowych i jedynego z nich, który nie był już wówczas remontowany. Zamknięta już Fabryczna powoli przenosiła się pod ziemię, ruszyła też trwająca do dziś rozbudowa stacji na Widzewie. Szerokie prace na Dworcu Kaliskim miały toczyć się równolegle z dwoma pozostałymi inwestycjami. W ich efekcie porzucony w połowie poprzedniej przebudowy obiekt miał odzyskać należyty blask.

Dokumentacja zakładała m.in. remont zniszczonej elewacji, przystosowanie dworca do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się – w tym unowocześnienie toalet, wymianę instalacji czy przebudowę centralnego holu kasowego, który pełni również funkcję poczekalni. Zmienić miało się też najbliższe otoczenie Dworca Kaliskiego: powstać miały nowe parkingi, ułatwione miało zostać wejście do budynku stacyjnego z przeddworcowego placu, na nowo zaaranżowany miał zostać również sam plac.

Póki co wymienili drzwi. Co dalej?

Tymczasem dworzec i wygląda, i funkcjonuje wciąż po staremu. Największą od czasu ogłoszenia przetargu na dokumentację przebudowy zmianą infrastrukturalną okazała się... wymiana wejściowych drzwi ręcznych na automatyczne, jaką przeprowadzono na przełomie grudnia i stycznia tego roku. Pod budynek dworca przeniesiona została też pętla autobusów miejskich, ale nie spowodowało to jakichkolwiek znaczniejszych zmian w wyglądzie placu przed wejściem głównym.

Wiemy już, że stan ten zostanie utrzymany jeszcze co najmniej przez kilkanaście miesięcy. – Zlecony projekt pozwolił na określenie możliwego zakresu oraz kosztów modernizacji dworca  – potwierdza Aleksandra Dąbek z biura prasowego Polskich Kolei Państwowych SA i dodaje, że jej przeprowadzenie nie jest wcale pewne. – Istnieje możliwość, że obiekt zostanie poddany przebudowie przy wsparciu środków unijnych (w ramach programu modernizacji dworców w obrębie większych aglomeracji) – tłumaczy. – Decyzja w tej sprawie zapadnie w przyszłym roku – mówi przedstawicielka PKP SA.

Dwadzieścia lat po niezakończonej przebudowie

Współczesny budynek dworca Łódź Kaliska to niemal wzorcowy przykład trudnych losów polskiej kolei w okresie schyłku PRL i pierwszych lat III RP. Zastąpił on zaniedbany historyczny dworzec z czasów carskich, którego stan był tak katastrofalny, że w 1982 r. przestał obsługiwać podróżnych. Budowa nowego obiektu rozpoczęła się dopiero pięć lat później i trwała osiem lat, podczas których dwukrotnie przerywano roboty z powodu braku środków na ich kontynuację.

Planowana pierwotnie ze sporym rozmachem inwestycja nigdy nie została doprowadzona do końca. W ogóle nie powstała hala peronowa, porzucony został natomiast jeden z dwóch wiaduktów pozwalających na wyjazd ze stacji w stronę Widzewa i Pabianic. Nowy budynek po jego oddaniu budził i budzi wśród łodzian do dziś duże emocje tak ze względu na jego walory estetyczne, jak i na jakość jego wykonania. Mało efektowna bryła zastąpiła bowiem zabytkowy, wystawny dworzec, a pierwszy remont elewacji trzeba było przeprowadzić już po kilku latach eksploatacji.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dwujęzyczne oznakowanie. Rzadkość na kolei, standard na drogach

Prawo i polityka

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Kasper Fiszer 28 lutego 2025

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Prace głównie na placu przed dworcem

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Prace głównie na placu przed dworcem

Kasper Fiszer 18 maja 2025

Łódź Kaliska: Roboty torowe w kwietniu. Będą utrudnienia

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Kasper Fiszer 28 lutego 2025

Pozostałe z wątku:

Dwujęzyczne oznakowanie. Rzadkość na kolei, standard na drogach

Prawo i polityka

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Kasper Fiszer 28 lutego 2025

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Prace głównie na placu przed dworcem

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Prace głównie na placu przed dworcem

Kasper Fiszer 18 maja 2025

Łódź Kaliska: Roboty torowe w kwietniu. Będą utrudnienia

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Kasper Fiszer 28 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij