Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej przedstawiło raport oceniający postępy we wdrażaniu przez Polskę ubiegłorocznych rekomendacji w ramach Semestru Europejskiego. W raporcie przedstawiono między innymi przeszkody i braki w sektorze transportu.
Semestr Europejski to proces obejmujący reformy strukturalne służące promowaniu zatrudnienia i wzrostu zgodnie ze Strategią Europa 2020, politykę fiskalną oraz zapobieganie nadmiernym zakłóceniom równowagi makroekonomicznej.
W latach 2006-2013 sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce wydłużyła się o 1700 km, natomiast długość tras kolejowych dostosowanych do prędkości 160 km na godzinę powiększyła się o 700 km. Znaczące inwestycje w gęstość polskiej infrastruktury transportowej odpowiadają już średniej Unii Europejskiej, jednak już wydatki na konserwację i modernizację różnych środków transportu nie są równomiernie rozłożone.
Ze względu na szybki rozwój transportu drogowego, ogólna struktura systemu transportu stała się nie do utrzymania, jest niebezpieczna dla użytkowników, energochłonna, pełna zatorów komunikacyjnych, przyczynia się też do emisji gazów cieplarnianych i wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza.
Raport precyzuje, że zagrożenia dla stabilności systemu transportu wynikają głównie z niewystarczających nakładów na utrzymanie infrastruktury kolejowej, preferencyjnego traktowania transportu drogowego, niezadowalającego funkcjonowania transportu publicznego, słabej integracji różnych środków transportu oraz niedostatecznego wykorzystania inteligentnych systemów transportowych.
W ciągu ostatnich 25 lat znacznej degradacji uległ też transport kolejowy – dochodziło do zamykania tras i ograniczenia ruchu kolejowego i to mimo priorytetowego finansowania ze środków unijnych. W raporcie zauważono, że w Polsce obowiązują bardzo wysokie, w porównaniu z innymi europejskimi państwami, opłaty za dostęp do infrastruktury torowej, co hamuje rozwój transportu kolejowego, w porównaniu z drogowym.
„Nieelastycznie i niepewne finansowanie infrastruktury przez państwo inwestycji kolejowych oraz uciążliwe otoczenie regulacyjne skutkują czasochłonnym i kłopotliwym procesem przygotowania i realizacji projektów” – czytamy w raporcie. Co więcej, opóźnienia w realizacji inwestycji są też spowodowane niedostatecznymi zdolnościami administracyjnymi i organizacyjnymi instytucji zarządzającej infrastruktura kolejową. W tej praktyce nie zaobserwowano żadnej poprawy, mimo zapowiadanych pozytywnych zmian. Sprawia to, że sektor kolejowy stracił na konkurencyjności w porównaniu z transportem drogowym.
Więcej na portalu Rynek Infrastruktury.pl