Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej przedstawiło raport oceniający postępy we wdrażaniu przez Polskę ubiegłorocznych rekomendacji w ramach Semestru Europejskiego. W raporcie przedstawiono między innymi przeszkody i braki w sektorze transportu.
Semestr Europejski to proces obejmujący reformy strukturalne służące promowaniu zatrudnienia i wzrostu zgodnie ze Strategią Europa 2020, politykę fiskalną oraz zapobieganie nadmiernym zakłóceniom równowagi makroekonomicznej.
W latach 2006-2013 sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce wydłużyła się o 1700 km, natomiast długość tras kolejowych dostosowanych do prędkości 160 km na godzinę powiększyła się o 700 km. Znaczące inwestycje w gęstość polskiej infrastruktury transportowej odpowiadają już średniej Unii Europejskiej, jednak już wydatki na konserwację i modernizację różnych środków transportu nie są równomiernie rozłożone.
Ze względu na szybki rozwój transportu drogowego, ogólna struktura systemu transportu stała się nie do utrzymania, jest niebezpieczna dla użytkowników, energochłonna, pełna zatorów komunikacyjnych, przyczynia się też do emisji gazów cieplarnianych i wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza.
Raport precyzuje, że zagrożenia dla stabilności systemu transportu wynikają głównie z niewystarczających nakładów na utrzymanie infrastruktury kolejowej, preferencyjnego traktowania transportu drogowego, niezadowalającego funkcjonowania transportu publicznego, słabej integracji różnych środków transportu oraz niedostatecznego wykorzystania inteligentnych systemów transportowych.
W ciągu ostatnich 25 lat znacznej degradacji uległ też transport kolejowy – dochodziło do zamykania tras i ograniczenia ruchu kolejowego i to mimo priorytetowego finansowania ze środków unijnych. W raporcie zauważono, że w Polsce obowiązują bardzo wysokie, w porównaniu z innymi europejskimi państwami, opłaty za dostęp do infrastruktury torowej, co hamuje rozwój transportu kolejowego, w porównaniu z drogowym.
„Nieelastycznie i niepewne finansowanie infrastruktury przez państwo inwestycji kolejowych oraz uciążliwe otoczenie regulacyjne skutkują czasochłonnym i kłopotliwym procesem przygotowania i realizacji projektów” – czytamy w raporcie. Co więcej, opóźnienia w realizacji inwestycji są też spowodowane niedostatecznymi zdolnościami administracyjnymi i organizacyjnymi instytucji zarządzającej infrastruktura kolejową. W tej praktyce nie zaobserwowano żadnej poprawy, mimo zapowiadanych pozytywnych zmian. Sprawia to, że sektor kolejowy stracił na konkurencyjności w porównaniu z transportem drogowym.
Więcej na portalu Rynek Infrastruktury.pl
2015-03-16 12:15:46 Autor: kali74
---.sgyl.cable.virginm.net
No i super!!
Wszak wczoraj [Admin: zmoderowano] przyznał, że w polityce nie ważne czy się robi dobrze czy źle! Ważne, że o tobie piszą! Po co się więc starać zrobić coś dobrego skoro w polityce nie ma żadnej odpowiedzialności za swoje działania! Pieniądze z unii były po to aby stworzyć takie projekty i mechanizmy które w niedalekiej przyszłości spowodowały by stymulacje gospodarki i rozwój jej poszczególnych gałęzi. Z tych założeń jednakże nic nie wyszło!
Konkluzja...
Ciekawe co się stanie z infrą jak teoretycznemu państwu polskiemu zakręcą kurek pieniędzy po 2020tym roku a to, co nam potem pozostanie to przedewszystkim płacenie do unii plus ogryzki infry których utrzymanie w naszym kraju leży a za którą trzeba będzie nam słono płacić!!
2015-03-16 12:29:36 Autor: huciński PL
---.dynamic.chello.pl
Brawo KE !
Wskazano patologię w polskiej polityce transportowej, od 25 lat, o tym bardzo dużo osób pisze, od lat, także na tym forum "RK".
Tylko czy to coś zmieni, u nas na lepsze, w kierunku bardziej zrównoważonego transportu ? Świadomego wyboru środka transportu, w zależności od potrzeb transportowych i otaczającej nas rzeczywistości ?
W końcu już w PL, wychowano mnóstwo ludzi, którzy nie mogą oderwać się od swoich 4 ogumionych kółek, transport szynowy dla nich nie istnieje w żadnej nawet najlepszej postaci, zwłaszcza daje się to odczuć w zwartych aglomeracjach i wokół nich.
2015-03-16 12:52:51 Autor: haha
---.g-net.pl
Linka już wam się nie chciało podać? Proszę bardzo:
http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/csr2015/cr2015_poland_pl.pdf
2015-03-16 13:01:12 Autor: pispupil.
---.smrw.lodz.pl
Jak to jest? Kto kłamie?
Pani Premierka po spotkaniu z Panią Komisarz wypowiadała się całkiem inaczej, choć ocena Pani komisarz była druzgocąca. Tym bardziej fundusze i ich przesunęcia na następne lata.
Cóż, każdy odbiera inaczej.
Szaraczki widzą i czują: brak połąćzeń (ich ubytek i linii znikających), ceny biletów (np PENDOLINO zamiast TLK). Oraz namowę na przesiadkę na transport drogowy, zamiast PR, TLK, itp.
2015-03-16 14:48:13 Autor: kali74
---.sgyl.cable.virginm.net
[Admin: wulgaryzmy moderujemy podobnie jak słowa obrażające osoby publiczne. Wypowiedź zmoderowano, bo nie ma związku z tematem].
2015-03-16 18:05:40 Autor: nowy
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
huciński PL - wiele osób które znam z chęcią porzuci 4 ogumione kółka na rzecz stalowych tylko musi być ROZKŁAD JAZDY STWORZONY DLA LUDZI a nie dla niewiadomo kogo bo nawet kolejarzom nie pasuje!!!!!!!!!!!!!!!. Jeśli ktoś musi być na 7 rano w pracy a pierwszy pociąg jest o 9 rano to zostaje auto. To samo jest po południu. Kończysz pracę po 19 a pociąg odjeżdża 1,5 godz. prędzej. I to jest ostatni pociąg. I nie piszę o jakieś regionalnej linii tylko o magistrali. Panstwo zmusza ludzi do jazdy samochodem. a potem się wszyscy dziwią że mamy rocznie 3700 trupów na drogach.
2015-03-16 18:41:13 Autor: huciński PL
---.dynamic.chello.pl
@ nowy
Masz rację, ludzie w wielu rejonach kraju, nie mają możliwości korzystania z transportu szynowego (kolei), a kiedyś taką możliwość w swoich miejscach zamieszkania mieli, i w ten sposób nie mają wyjścia i przesiadają się do samochodów. Rozkład jazdy, w wielu miejscach, nie zachęca ich do skorzystania z pociągu, w takiej sytuacji z nich korzystają już tylko najwytrwalsi pasażerowie.
Wiele osób o tym wspomina, że wyniku źle prowadzonej polityki transportowej po 90' roku, kiedy władze za to odpowiedzialne, zaniechały utrzymanie i rozwóju kolei w RP, przez brak zainteresowania branżą, niedoinwestowanie, skazały kolej na degradację, a potem kiedy pojawiły się fundusze pomocowe na poprawę transportu, te głównie poszły na rozwój i budowę dróg dla samochodów.
Winnych oczywiście brak, nikt z osób odpowiedzialnych za taki stan rzeczy nie poniesie konsekwencji, choć nie trudno byłoby ich wskazać. Płaci społeczeństwo, i jeszcze więcej za to zapłacimy prawdopodobnie. Taka nasza przykra rzeczywistość, i nie ma ważniejszego tematu na kolei, jak tego to co wskazała nam KE, dlaczego kolej w PL nie działa jak należy mimo środków pomocowych, a w innych krajach jakoś to działa.
Ten temat powinien być klepany na okrągło, bo nic nie dzieje się bez przyczyny...
2015-03-16 19:35:37 Autor: mirko
---.158.219.211.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Już kiedyś wspominałem na łamach portalu,że jest to celowa polityka władz,aby jak najwięcej luda bujało się na gumach.[Admin: zmoderowano],a w kasie nie za ciekawie, więc kto dołoży;kierowca - i to sporo..Stoisz w korku masz przepał, wylecisz na prosta drogę, to ciśniesz, aby nadrobić stracony czas, a tu suszarka i mandacik.I nie trzeba mieć na liczniku +40 i więcej( jak jeżdżą bezmózgowcy i samobójcy).Wystarczy +15, +20.
2015-03-16 22:56:48 Autor: mathewicforum
---.centertel.pl
No co się tak zachwycacie :D. Nic odkrywczego dla nas nie napisali, no, ale obciach dla rządu, MIR i PLK jest spory w Europie... to fakt.
Tymczasem szefowa MIR robi w KE zasłonę dymną... o gazach cieplarnianych i poucza Niemcy robiąc im aluzje. Mniejsza z tym. Za brak propporcji 60:40 czy od biedy 70:30 dostanie się tak MIR w POIiŚ jak i marszałkom w RPO (niektórym mocno!). A co do zatorów, no, brak budowy KDP "Y" jak i brak budowy dodatkowych torów (jednej, czasem dwóch par) na wylotówkach z największych polskich miast, aglomeracji będzie się tylko nasilał.
Nie uciekniemy od tego.
2015-03-17 06:51:03 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
Jak zwykle mikole nie rozumieją, że nie każdy mieszka przy stacji kolejowej i że priorytetem powinny być drogi.
Z drogi wojewódzkiej Lubartów - Parczew korzysta ok. 6000 osób dziennie. Ile osób dziennie korzysta z kolei?
2015-03-17 08:02:02 Autor: szczur śmietnikowy
---.dynamic.mm.pl
Drogi Adminie, czy ty tak troszeczkę, odrobinkę, nie przesadzasz? Cenzura dobra rzecz. Ale nadmiar robi się już, delikatnie mówiąc, śmieszny.
2015-03-17 08:07:39 Autor: szczur smietnikowy
---.dynamic.mm.pl
Aronie, ludzie korzystają z tego co mogą. Jak jeździ pociąg co pół godziny, to jeżdżą tłumy. Jak jeżdżą 2 ogryzki, to jeżdżą muchy. Uwierzysz, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu pociąg był podstawowym środkiem transportu? To jest możliwe. Tylko nie trzeba pakować prawie całej kasy w drogi.
2015-03-17 08:45:32 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
@ Szczur śmietnikowy - ale kiedyś inwestowano w kolej i w efekcie było na drogach 2 razy więcej zabitych niż dziś.
Kiedy zrozumiesz, że nie każdy mieszka przy stacji kolejowej?
2015-03-17 10:26:32 Autor: szczur śmietnikowy
---.dynamic.mm.pl
Gdyby nie budowano dróg asfaltowych, tylko polne, i nie produkowano szybkich aut, zabitych byłoby jeszcze mniej. W zimie podobno jest mniej zabitych, niż w lecie, gdy jest dobra widoczność. Szeroka droga to pokusa dużej prędkości.
Pewnie że nie każdy mieszka przy linii kolejowej. Ale do tej linii można by dojechać busem, a potem przesiąść się na pociąg. Odetchnęłyby płuca wielu ludzi, którym pod oknem przewalają się tysiące blachosmrodów.
2015-03-17 12:02:14 Autor: Radko
---.dynamic.chello.pl
Trzymajcie dalej bankomatów na stołkach to ujrzycie zrównanie polskiej kolei z ziemią. Spółki, spółeczki, córeczki, kto to widział?? Powinna dalej być jedna wspólna kolej. A dzisiaj co ... linie kolejowe w rozsypyce, dobre lokomotywy stoją albo dawno już są pocięte na żyletki o wagonach nie wspomnę ... a już w ogóle o połączeniach kolejowych, gdzie pozostały tylko puste dworce kolejowe i perony, na których mieszkańcy modlą się żeby w końcu ktoś normalny przywrócił im pociągi do pracy, szkoły, rodziny. Tymczasem na drogach widzimy stare, zdezelowane furgonetki, gdzie głupi kierowca śmieje się kolejarzom prosto w twarz, albo coraz to nowe przedsiębiorstwa autokarowe, które zabierają pasażerów PKP. To tak wygląda nasz kraj, gdzie kolej powinna być priorytetem, aż płakać się chce że tacy ludzie niszczą polską kolej, a zwykły człowiek nie może nic z tym zrobić
2015-03-17 14:07:16 Autor: wujek
---.cpe.marton.net.pl
Po tym raporcie zmieni się parytet, albo wyrzucą raport do kosza.
2015-03-17 15:46:06 Autor: doświadczony
---.adsl.inetia.pl
„Nieelastycznie i niepewne finansowanie infrastruktury przez państwo inwestycji kolejowych oraz uciążliwe otoczenie regulacyjne skutkują czasochłonnym i kłopotliwym procesem przygotowania i realizacji projektów” – czytamy w raporcie. Co więcej, opóźnienia w realizacji inwestycji są też spowodowane niedostatecznymi zdolnościami administracyjnymi i organizacyjnymi instytucji zarządzającej infrastruktura kolejową. W tej praktyce nie zaobserwowano żadnej poprawy, mimo zapowiadanych pozytywnych zmian. Sprawia to, że sektor kolejowy stracił na konkurencyjności w porównaniu z transportem drogowym"
Nic dodać, nic ująć szanowni Państwo. PLK nie jest przygotowana do realizacji planu inwestycyjnego. Dziwne? Wcale nie! Uczestniczyłem w początkach naprawdę wspaniałej działalności na początku lat 2000, ale nie da się porównać ani zapału ludzi, ani zdobywania wiedzy i pracowitości z oszołomstwem, z jakim mamy do czynienia dzisiaj! Totalny brak wiedzy i doświadczenia, korupcja i tumiwisizm na każdym szczeblu! [Admin: zmoderowano]
2015-03-17 19:46:33 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
@ szczur - gdyby nie było dróg asfaltowych to jak woziłbyś ludzi do szpitala? torami? helikopterem?
A co ze strażą pożarną jeżeli nie ma dróg asfaltowych?
2015-03-17 19:50:58 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
@ szczur - rak płuc w 98% jest u palaczy papierosów - czynnych lub biernych. Spaliny nie mają znaczenia statystycznego.