Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Raport Komisji Europejskiej: Polska kolej z kłopotami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Edyta Wsół/Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Raport Komisji Europejskiej: Polska kolej z kłopotami
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej przedstawiło raport oceniający postępy we wdrażaniu przez Polskę ubiegłorocznych rekomendacji w ramach Semestru Europejskiego. W raporcie przedstawiono między innymi przeszkody i braki w sektorze transportu.

Semestr Europejski to proces obejmujący reformy strukturalne służące promowaniu zatrudnienia i wzrostu zgodnie ze Strategią Europa 2020, politykę fiskalną oraz zapobieganie nadmiernym zakłóceniom równowagi makroekonomicznej.

W latach 2006-2013 sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce wydłużyła się o 1700 km, natomiast długość tras kolejowych dostosowanych do prędkości 160 km na godzinę powiększyła się o 700 km. Znaczące inwestycje w gęstość polskiej infrastruktury transportowej odpowiadają już średniej Unii Europejskiej, jednak już wydatki na konserwację i modernizację różnych środków transportu nie są równomiernie rozłożone.

Ze względu na szybki rozwój transportu drogowego, ogólna struktura systemu transportu stała się nie do utrzymania, jest niebezpieczna dla użytkowników, energochłonna, pełna zatorów komunikacyjnych, przyczynia się też do emisji gazów cieplarnianych i wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza.

Raport precyzuje, że zagrożenia dla stabilności systemu transportu wynikają głównie z niewystarczających nakładów na utrzymanie infrastruktury kolejowej, preferencyjnego traktowania transportu drogowego, niezadowalającego funkcjonowania transportu publicznego, słabej integracji różnych środków transportu oraz niedostatecznego wykorzystania inteligentnych systemów transportowych.

W ciągu ostatnich 25 lat znacznej degradacji uległ też transport kolejowy – dochodziło do zamykania tras i ograniczenia ruchu kolejowego i to mimo priorytetowego finansowania ze środków unijnych. W raporcie zauważono, że w Polsce obowiązują bardzo wysokie, w porównaniu z innymi europejskimi państwami, opłaty za dostęp do infrastruktury torowej, co hamuje rozwój transportu kolejowego, w porównaniu z drogowym.

„Nieelastycznie i niepewne finansowanie infrastruktury przez państwo inwestycji kolejowych oraz uciążliwe otoczenie regulacyjne skutkują czasochłonnym i kłopotliwym procesem przygotowania i realizacji projektów” – czytamy w raporcie. Co więcej, opóźnienia w realizacji inwestycji są też spowodowane niedostatecznymi zdolnościami administracyjnymi i organizacyjnymi instytucji zarządzającej infrastruktura kolejową. W tej praktyce nie zaobserwowano żadnej poprawy, mimo zapowiadanych pozytywnych zmian. Sprawia to, że sektor kolejowy stracił na konkurencyjności w porównaniu z transportem drogowym.

Więcej na portalu Rynek Infrastruktury.pl

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5