NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Psary – rozjazd w najwyższym standardzie [zdjęcia, film]

| inf. pras. KZN Bieżanów 24.06.2020 328

Psary – rozjazd w najwyższym standardzie [zdjęcia, film]
Fot. KZN Bieżanów
Psary – rozjazd w najwyższym standardzie [zdjęcia, film]
Psary – rozjazd w najwyższym standardzie [zdjęcia, film]
Psary – rozjazd w najwyższym standardzie [zdjęcia, film]
Psary – rozjazd w najwyższym standardzie [zdjęcia, film]
Psary – rozjazd w najwyższym standardzie [zdjęcia, film]
Psary – rozjazd w najwyższym standardzie [zdjęcia, film]
Psary – rozjazd w najwyższym standardzie [zdjęcia, film]
Psary – rozjazd w najwyższym standardzie [zdjęcia, film]
Psary – rozjazd w najwyższym standardzie [zdjęcia, film]
W nocy z 19 na 20 czerwca na Centralną Magistralę Kolejową trafił nowoczesny rozjazd z systemem do przestawiania i kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu. Konstrukcja umożliwiająca jazdę pociągów z prędkością 250 km/h to efekt współpracy Grupy KZN Bieżanów i Bombardier Transportation (ZWUS) Polska.
Nowy produkt integruje, w ramach jednego systemu elementy już sprawdzone i eksploatowane na polskich torach: rozjazd zwyczajny 60E1-1200-1:18,5 z krzyżownicą z ruchomym dziobem; napęd EBI Switch 2000 oraz kontrolery EFA; uzupełnione o nowo zaprojektowane mechaniczne sprzężenie nastawcze do ruchomych elementów rozjazdu typu EEC-1 (do przestawiania zwrotnicy i krzyżownicy) – tworzące razem system do przestawiania i kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu SNA-1.

Współpraca popłaca

Całość tworzy spójne i kompleksowe rozwiązanie przygotowane przez czołowych, krajowych producentów nawierzchni kolejowej oraz branży srk, dedykowane dla linii kolejowych, na których pociągi mają poruszać się z prędkością 250 km/h. Na razie dotyczy to w zasadzie CMK, ale w niedalekiej przyszłości liczba modernizowanych i/lub budowanych od podstaw linii o takich parametrach znacząco się zwiększy.

– Nasz produkt odpowiada wprost założeniom zarządcy infrastruktury kolejowej, którego celem jest zabudowa jak najbardziej trwałych, bezpiecznych, niezawodnych i niewymagających częstych czynności serwisowo-utrzymaniowych konstrukcji. Elementy infrastruktury przeznaczone do eksploatacji z prędkością 250 km/h na sieci zarządzanej przez PKP PLK to dziś synonim najwyższego poziomu technicznego zaawansowania. Dbając o początkową jakość tego rozjazdu, dostarczyliśmy go na miejsce zabudowy w technologii blokowej, wykorzystując do tego nasze wagony Switcher – mówi Rafał Leszczyński, prezes Grupy KZN Bieżanów.

Część nawierzchniowa systemu, będąca wynikiem bliskiej współpracy KZN „Bieżanów” i hiszpańskiego Talleres Alegria (spółka KZN&Talegria), jest konstrukcyjnie tożsama z rozjazdem eksploatowanym już od kilku lat na stacji Strzałki. Konstrukcja ze Strzałek to wersja wielonapędowa – iglice w zwrotnicy przestawiane są trzema, a ruchomy dziób krzyżownicy przestawiany jest dwoma napędami.


 
Tymczasem przetransportowany właśnie do Psar rozjazd jest twórczym rozwinięciem tej konfiguracji. Dzięki zastosowaniu zintegrowanej z podrozjazdnicą jednostki do przestawiania ruchomych elementów zwrotnicy i krzyżownicy EBI Switch 2000 oraz zestawu kontrolerów autonomicznych EBI 2000, które zabudowane są wewnątrz toków szynowych, w połączeniu z nowo zaprojektowanym i opatentowanym mechanicznym systemem przenoszenia sił przestawczych, powstał bezpieczny, spójny, zintegrowany z rozjazdem system pozwalający na przestawianie zarówno zwrotnicy, jak i krzyżownicy, przy zastosowaniu po jednej jednostce napędowej na każdy podzespół.

Sprzężenie zamknięć nastawczych zapewnia równoległe, płynne i niezawodne przestawianie iglic oraz ruchomej części krzyżownicy. W sytuacji awaryjnej taki układ umożliwia manualne przestawienie położenia rozjazdu w kilkadziesiąt sekund.

System dobrze przetestowany

System SNA-1 przed wbudowaniem go w tory przeszedł półtoraroczne testy i badania na specjalnie w tym celu zaprojektowanym stanowisku badawczym. W czasie testów, które realizowane były w zróżnicowanych warunkach pogodowych, kontrolowano i badano szereg parametrów technicznych, eksploatacyjnych oraz wskaźników mających wpływ na prace utrzymaniowe. Sam system przestawiony został 1 milion razy! Dzięki współpracy polskich inżynierów biur projektowych KZN Bieżanów i Bombardier powstał świetnie skonfigurowany wyrób dedykowany i dopasowany do oczekiwań krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej.

– Jestem dumny, że dzięki współpracy polskiej fabryki Bombardier Transportation (ZWUS) Polska oraz KZN „Bieżanów” na krajowych torach pojawiła się nasza nowoczesna, niezawodna i przyjazna środowisku technologia, pozwalająca pociągom dużych prędkości na bezpieczne pokonywanie rozjazdów kolejowych z prędkościami do 250 km/h, podnosząc tym samym efektywność systemu kolei w Polsce – powiedział Sławomir Nalewajka, prezes spółek Bombardier Transportation w Polsce.

Rozjazd zabudowany w blokach

Za złożoną zabudowę rozjazdu odpowiadało Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Wyzwaniem było przeprowadzenie całej operacji budowlanej bez zakłócania ruchu pociągów na najważniejszej magistrali kolejowej w kraju. Rozjazd trafił na budowę w blokach – z fabrycznie zmontowaną częścią nawierzchniową i zainstalowanym na niej kompletnym systemem SNA-1. Sam precyzyjny rozładunek przebiegł ekspresowo i trwał raptem 2 godziny, wykonanie spoin oraz kilkukrotne podbicie rozjazdu wykonywane było w kolejnych dniach. Planowe otwarcie rozjazdu do ruchu nastąpi z końcem bieżącego tygodnia po zakończeniu testów automatyki i odbiorów technicznych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Psary (5)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Psary (5)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5