W kolejnej unijnej siedmiolatce dla polskich beneficjentów powinny być dostępne znaczne środki przeznaczone na rozwój transportu. Wspólnotowy budżet jest jednak dopiero konstruowany. Aby skutecznie inwestować w polską kolej, konieczne mogą okazać się zmiany prawne dotyczące procesu inwestycyjnego.
– Przez ostatnie dekady udało nam się pomimo ciężkich warunków w naszym kraju budować i modernizować całkiem sporo. To ogromny sukces i trzeba pogratulować wszystkim zaangażowanym – mówił mec. Kamil Pociecha z kancelarii DZP podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego w Warszawie. Jednocześnie ocenił skalę wyzwań, jakie stoją aktualnie przed Polską w zakresie infrastruktury kolejowej, energetycznej i lotniczej, a także obronnej, jako dużą. Przekonywał, że państwo powinno aktywnie kreować rozwiązania, a nie tylko reagować na powstające problemy.
Choć w jego opinii wiele rozwiązań prawnych idzie w dobrym kierunku, konieczne są dalsze zmiany dostosowujące przepisy i praktykę do potrzeb. – Procedury administracyjne są czasochłonne i skomplikowane – stwierdził. Wskazywał też na konieczność uelastycznienia procesu budowlanego, a jednym z problematycznych do pozyskania dokumentów jest decyzja środowiskowa. Poza korektą samych przepisów postulował też zmiany organizacyjne w odpowiedzialnych za poszczególne etapy instytucjach.
CUPT: Każda perspektywa przynosi więcej środków
Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podkreślała, że w każdej kolejnej perspektywie UE suma środków unijnych przeznaczonych na kolej w Polsce rośnie. – Obecnie to już ponad 55 mld zł. Mówimy tu nie tylko o inwestycjach liniowych, ale też o inwestycjach dworcowych i taborowych – stwierdziła.
– Do samej spółki PKP PLK trafi ponad 45 mld zł – zapowiedziała. Zwróciła uwagę, że to bardzo duża część ogółu środków przeznaczonych na inwestycje infrastrukturalne, bo całkowita wartość Krajowego Programu Kolejowego to ok. 80 mld zł. Podkreśliła, że wiele toczących się aktualnie robót to kontynuacja rozpoczętych wcześniej inwestycji, co jest dobrym sygnałem dla branży wykonawczej, Oznacza bowiem stabilizację strategii rozwoju.
Szanse na utrzymanie trendu w kolejnej siedmiolatce
– Na razie nie możemy natomiast w sposób definitywny powiedzieć, jak będzie wyglądać kolejna perspektywa finansowa – zaznaczyła przedstawicielka CUPT. Z przedstawionego przez KE zarysu wynika natomiast, że do Polski może trafić nawet ponad 123 mld euro na rozwój różnych sektorów transportu.
Zdaniem Joanny Lech możemy więc patrzeć w przyszłość ze spokojem, bo moment, w którym nasz kraj stanie się płatnikiem netto, jeszcze nie nadejdzie. Konstrukcja budżetu wciąż nie jest jednak zakończona.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.