Nowa linia PKM ma nowoczesny system sterowania ruchem. Ale wjazd na nią prowadzony jest poprzez zapowiedzi telefoniczne. Wszystko przez brak integracji nowoczesnych systemów sterowania.
Nowootwarta Pomorska Kolej Metropolitalna ma nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym, które dostarczył Bombardier. Nowoczesne systemy instaluje też na stacji Gdańsk Wrzeszcz Thales. Na razie jednak nie są wykorzystywane - na styku obu linii semafory unieważniono, rolę tarcz ostrzegawczych przejęły semafory blokady liniowej obklejone szarą taśmą, a ruch prowadzony jest w oparciu o zapowiadanie telefoniczne pociągów.
- Rzeczywiście, na styku linii PKM z linią PKP PLK w Gdańsku Wrzeszczu obowiązuje tymczasowo łączność radiowa, co wynika z faktu że wykonawca PKP PLK nie wykonał jeszcze wszystkich niezbędnych prac aby połączyć systemy sterowania na linii PKP PLK z tymi wykonanymi przez naszego wykonawcę na linii PKM. Jest to jednak całkowicie bezpieczne rozwiązanie i przy obecnej częstotliwości kursowania pociągów wystarczające, które wypracowaliśmy wspólnie z PKP PLK jako rozwiązanie tymczasowe, do momentu uporania się przez wykonawców ze wszystkimi pracami wymagającymi jeszcze dokończenia - przyznaje rzecznik PKM Tomasz Konopacki.
Podkreśla, że na linii PKM zamontowany jest jeden z najnowocześniejszych w Europie systemów sterowania ruchem ERTMS poziomu 2, który przez pierwszy rok funkcjonowania kolei metropolitalnej będzie przechodził niezbędne testy, tak, aby po roku mógł być już w pełni wdrożony. Będzie on podpięty do systemu ERTMS budowanego na linii E 65 przez PKP PLK, który również ma być w pełni gotowy w 2016 r.
- Integracja nowoczesnych systemów musi trochę potrwać - mówi generalny przedstawiciel Bombardiera na Polskę Janusz Kućmin. Jednak kontrakt na dostawę systemu sterowania ruchem dla PKM podpisano dwa lata temu, na linię E65 - jeszcze wcześniej. Czy nie można było zawczasu rozpocząć integracji? Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK zapewnił "Rynek Kolejowy", że prace prowadzone są od dawna. Jednak przed ukończeniem inwestycji nie jest zasadne wprowadzanie tymczasowych rozwiązań, które ciągle trzeba będzie poprawiać. A zapowiadanie telefoniczne, wciąż stosowane na sieci PLK jest rozwiązaniem sprawdzonym i bezpiecznym.
To nie jedyny problem na nowej linii. W poniedziałek w trasę nie wyjechały dwa pociągi SA136, zakupione do obsługi linii w Pesie. Operator - SKM Trójmiasto - stwierdził, że chodzi o standardowe dla nowych pojazdów "choroby wieku dziecięcego" i poradzi sobie z tą sytuacją.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.