Rok 2019 był udany dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Pociągi cieszyły się dużą popularnością, a dzięki wsparciu samorządów oraz zaangażowaniu naszych wolontariuszy udało się przeprowadzić wiele bardzo istotnych napraw – informuje stowarzyszenie.
Liczba podróżnych korzystających z Górnośląskich Kolei Wąskotorowych rośnie. O ile w roku 2018 przewieziono 15 100 podróżnych, to w roku 2019 było to już 21 300 osób – o 40 procent więcej. – Takim wynikiem nie może pochwalić się żadna inna kolej wąskotorowa w Polsce! Bardzo nas to cieszy oraz dowodzi tego, że nasz wysiłek ma sens i jest doceniany – podkreśla stowarzyszenie.
– Miniony sezon tradycyjnie rozpoczęła Industriada (8 czerwca), a już następnego dnia, wcześniej niż w latach poprzednich, wyruszyły na szlak pociągi rozkładowe do Miasteczka Śląskiego. Kursowały one w każdą sobotę i niedzielę do 8 września włącznie. Już niecałe trzy tygodnie później na miłośników podróży wąskim torem czekały kolejne atrakcje: 28 września nasze pociągi, tym razem prowadzone przez najprawdziwszy parowóz, uświetniły obchody Święta Pary zorganizowanego przez Zabytkową Kopalnię Srebra w Tarnowskich Górach, a dzień później były główną atrakcją zorganizowanego w Bytomiu Dnia Pary na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych. 5 października nie lada atrakcja spotkała miłośników fotografii kolejowej i industrialnej. Zorganizowaliśmy dla nich specjalną nocną imprezę zatytułowaną “Nocna Szychta”, podczas której pociąg wielokrotnie zatrzymywał się i pozował do zdjęć. Gwiazdą wieczoru ponownie był parowóz. Ale to nie wszystko. Następnego dnia, 6 października, na tory po raz czwarty wyruszył Srebrny Pociąg – wspólne przedsięwzięcie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, Zabytkowej Kopalni Srebra oraz Kolei Śląskich. Dzięki udanej współpracy z partnerami turyści mogli na jednym bilecie odbyć podróż pociągiem Kolei Śląskich z Katowic do Bytomia, w Bytomiu przesiąść się na pociąg kolei wąskotorowej, dojechać do Zabytkowej Kopalni Srebra, zwiedzić ją i wrócić do Katowic. Impreza, jak zwykle, cieszyła się dużą popularnością, a bilety schodziły na pniu – podsumowuje stowarzyszenie.
GKW podsumowuje inwestycje i naprawy poczynione w ubiegłym roku:
- wydłużono skład o dwa kolejne wagony pasażerskie, tym razem zamknięte, z drzwiami, oknami i oświetleniem, doskonałe na dni chłodniejsze, czy deszczowe
- przeprowadzono remonty rozjazdów na głównej stacji naszej kolei – na stacji Bytom Karb Wąskotorowy
- wyremontowano ważny przejazd kolejowy w Tarnowskich Górach
- zakończony został kolejny etap remontu nastawni. Miejsce, które jeszcze kilka lat temu było niemalże ruiną odzyskuje blask i stanie się przestrzenią, gdzie już wkrótce będzie można zobaczyć działające urządzenia sterowania ruchem kolejowym, na własne oczy zobaczyć coś, co normalnie dla osób postronnych jest zupełnie niedostępne. To jedyny taki obiekt na kolejach wąskotorowych w Polsce!
- udało się pozyskać parowóz typu T49 Ryś z roku 1950, unikatową cysternę zbudowaną w roku 1927 oraz interesujący okaz węglarki z lat 40. XX wieku
Stowarzyszenie na rok 2020 planuje kolejne imprezy. Już na początku czerwca zaprasza na stację Bytom Karb na imprezę z okazji Święta Szlaku Zabytków Techniki – Industriady. 7 czerwca wyruszą na szlak rozkładowe pociągi z Bytomia do Miasteczka Śląskiego. Będą kursowały w soboty, niedziele i święta do 13 września włącznie. W każdą niedzielę od 4 października do 13 grudnia wyruszy na szlak Srebrny Pociąg. – Chcemy też żeby podróż z nami była bardziej komfortowa – oddamy do użytku kolejny wagon pasażerski. Dłuższy pociąg to więcej miejsca. Planujemy też uruchomienie parowozu T49 Ryś – podsumowuje stowarzyszenie.