W kwietniu 2025 r. koleją podróżowało prawie 35,3 mln pasażerów. To wzrost o 3,4% w stosunku do analogicznego okresu w 2024 r. – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
W kwietniu prawie 35,3 mln osób skorzystało z usług kolei, co oznacza, że w porównaniu do kwietnia 2024 r. kolej obsłużyła o 1,2 mln pasażerów więcej (+3,4%). Praca przewozowa, jaką wykonały pociągi pasażerskie, przekroczyła poziom 2,3 mld pasażerokilometrów i była o ponad 121,5 mln pasażerokilometrów wyższa (+5,5%) niż przed rokiem. Wyższą dynamikę wzrostu odnotowano w wartościach pracy eksploatacyjnej, która przekroczyła 18,2 mln pociągokilometrów – o 1,6 mln pociągokilometrów więcej (+9,4%). W kwietniu średnia odległość przejazdu pasażera wyniosła 66,5 km, co oznacza, że była o ponad 1 km dłuższa w porównaniu do kwietnia 2024 r.
Kwiecień nie dla wszystkich przewoźników realizujących rozkładowy przewóz osób był lepszy w zestawieniu rok do roku. Mniej pasażerów podróżowało Kolejami Śląskimi (-7,2%), Polregio (-2,5%), SKM w Trójmieście (-1,8%) i Kolejami Wielkopolskimi (-0,2%). Natomiast przewoźnicy w obrębie aglomeracji warszawskiej, SKM Warszawa i WKD, odnotowali ponad dwucyfrową dynamikę wzrostu liczby pasażerów wobec kwietnia 2024 r. (odpowiednio o 28,6% i 25,1%).
Kwiecień pod względem liczby pasażerów i pracy eksploatacyjnej był nieznacznie słabszy wobec marca tego roku. Ogółem przewoźnicy wykazali o prawie 1 mln pasażerów mniej (-2,7%) i niższy o 0,5 mln pociągokilometrów (-2,8%) poziom pracy eksploatacyjnej. W przypadku pracy przewozowej był to wzrost o ponad 76,8 mln pasażerokilometrów (+3,4%) wobec miesiąca wcześniej. O prawie 4 km dłuższa w porównaniu z marcem okazała się średnia odległość podróży koleją.
Ogółem od początku 2025 r. z usług kolei skorzystało ponad 137,1 mln pasażerów, pociągi pasażerskie wykonały pracę przewozową na poziomie prawie 8,9 mld pasażerokilometrów i pracę eksploatacyjną w wysokości 73 mln pociągokilometrów. W porównaniu do miesięcy styczeń-kwiecień 2024 r. są to wartości wyższe odpowiednio o 6,5 mln (+5%) w liczbie pasażerów, ponad 0,5 mld pasażerokilometrów (+6,3%) w pracy przewozowej i o prawie 6 mln pociągokilometrów (+8,9%) pracy eksploatacyjnej.