PKP Intercity rozstrzygnęło wart prawie pół miliarda złotych przetarg na modernizację 150 wagonów. Każdą z części zamówienia wygrała bydgoska Pesa. Oferty pozostałych firm z Polski i Czech były odrzucane.
Oferty w przetargu na modernizację 150 wagonów mających kursować na trasie Przemyśl – Szczecin otwarto pod koniec listopada. Złożyło je 6 podmiotów, 4 z Polski oraz 2 z Czech: Były to: Konsorcjum Pesa Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki", Janoza CZ (Czechy), H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych, Pars Nowa (Czechy), konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Metchem A. Świerczek oraz Newag. To największe zamówienie tego typu w historii spółki. Jego wartość wyniesie w sumie ponad 390 mln zł. Połowę z tych środków PKP Intercity chce pozyskać z UE.
Zamówienie było podzielone na siedem części. PKP Intercity podzieliło w ten sposób zamówienie, żeby zwiększyć konkurencję. I rzeczywiście, w każdej części wpłynęły co najmniej dwie oferty. Jednak komisja przetargowa za każdym razem rozstrzygała, że jedynie konsorcjum Pesa Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki (z grupy Pesa) spełniło warunki udziału w postępowaniu, zatem tylko jego oferta jest ważna i podlega rozpatrzeniu.
Ponad 430 milionów złotych dla Pesy
Pesa może zarobić na zamówieniu miliony złotych. Za wykonanie modernizacji 30 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 1 klasy typu 112A otrzyma 67 527 000 złotych (ceny brutto). Za wykonanie modernizacji 35 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy typu XB oraz 8 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy typu 136A – 121 647 000 złotych. Wykonanie modernizacji 17 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy typu 111A Pesa wyceniła na 41 778 180 złotych, a kolejnych 18 na 47 601 000 złotych. Modernizacja 18 przedziałowych pasażerskichwagonów kolejowych 1 klasy typu 112A ma kosztować 58 794 000 złotych, a 20 pasażerskich wagonów sypialnych typu WL – 39 360 000 złotych plus 36 162 000 złotych (dwie części zamówienia).
Sumaryczna wartość ofert złożonych przez konsorcjum Pesy i ZNTK Mińsk Mazowiecki to zatem 433 869 180 złotych. W pierwszej, trzeciej, piątej i szóstej części przetargu oferta producenta przekracza jednak kosztorys.
Wagony dla relacji Przemyśl - Szczecin
PKP Intercity wymaga dostosowania wagonów do prędkości 160 km/h. Będzie to docelowo maksymalna prędkość na zmodernizowanych liniach kolejowych E-30 (fragment Wrocław – Katowice – Kraków) i E-59 (fragment Wrocław – Poznań – Szczecin), z jaką będą mogły poruszać się pociągi. Zakres prac obejmie instalację nowych systemów i podzespołów, montaż foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, WC z zamkniętym obiegiem oraz urządzeń wzmacniających sygnał telefonii komórkowej. W ramach modernizacji pojawią się również udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz rowerzystów.
Projekt, stanowi kontynuację inwestycji pt. „Odnowa taboru PKP Intercity dla relacji Przemyśl – Szczecin” nr. POIiŚ 7.1 – 50, w ramach której modernizowanych jest już 68 wagonów pasażerskich. Dzięki temu do 2015 roku relacja Przemyśl – Szczecin będzie w sposób kompleksowy obsługiwana pociągami TLK zestawionymi z wagonów całkowicie zmodernizowanych. Skorzystają na tym również pasażerowie z m. in. z Rzeszowa, Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia i Poznania. PKP Intercity przewiduje, że cały projekt zostanie zrealizowany do 2015 roku.
Aby sfinansować projekt przewoźnik wystąpi o środki Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Tym samym projekt modernizacji 150 wagonów pasażerskich dołączy do listy projektów taborowych, dla których Intercity wykorzystuje lub stara się o środki unijne.