Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przetarg na studium dla drugiej linii PKM do końca 2020 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-07-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przetarg na studium dla drugiej linii PKM do końca 2020 roku
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
6 lipca marszałek województwa pomorskiego, miasto Gdańsk oraz sąsiednie, mniejsze samorządy, ogłosiły początek prac nad budową nowej linii kolejowej, która ma ułatwić przemieszczanie się z południowych, mocno rozbudowujących się dzielnic Gdańska, do jego centrum.

Samorządy odkurzają pomysł budowy linii kolejowej, którą planowano już w latach 70. Już wtedy oceniono, że dla Oruni Górnej, Ujeściska i Łostowic najlepszym rozwiązaniem będzie kolej. Pozostawiono dla niej w niektórych miejscach rezerwę terenową, która gdzieniegdzie wciąż nie jest zabudowana.

Przez ostatnie miesiące Biuro Rozwoju Gdańska przygotowywało studium korytarzowe dla linii. Miasto wzięło pod uwagę możliwe przebiegi trasy i zaproponowało miejsca, gdzie linia wchodziłaby w istniejącą sieć kolejową pod zarządem PKP Polskich Linii Kolejowych oraz, w przyszłości, w linie PKM. Wstępne oceny planistów mówią o tym, że z magistrali E65 linia „wchodziłaby” na wysokości Oruńskiego Przedmieścia, tuż za stacją towarową Gdańsk Południowy. Z kolej w przyszłości w sieć PKM nowa linia włączona byłaby między przystankami Gdańsk Jasień, a Gdańsk Kiełpinek. Brany jest pod uwagę wariant alternatywny, tzn. połączenie „PKM 2” z linią kolejową 229 w okolicach Straszyna.



Co istotne, projekt będzie realizowany wspólnie, przez zainteresowane samorządy zrzeszone w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk – Gdynia – Sopot.

– W samych południowych dzielnicach Gdańska w perspektywie 2030 r. szacuje się, że będzie mieszkać 100 tys. osób, nie licząc okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. Dlatego zaproponował gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk – Gdynia – Sopot wspólną realizację tego nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu PKM – powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

– Stawiamy na nowoczesność. Dzisiaj transport kolejowy to klucz do rozwoju nie tylko dużego miasta, miasta stolicy jakim jest Gdańsk, ale także klucz do rozwoju właśnie tego obwarzanka otaczającego nasze miasto, bo to jest nam wszystkim bardzo potrzebne, także kiedy myślimy o przyszłości i ekologicznym transporcie – dodała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

– Transport kolejowy jest tym, co rozwiąże problemy korkowe. Nie chciałbym, aby gmina Żukowo była znana tylko i wyłącznie z korków, które są na DK20, DK7 i DW211, ale chciałbym, aby była dużym węzłem kolejowym. Transport kolejowy, bezkolizyjny zapewni naszym mieszkańcom kontakt z dużymi ośrodkami miejskimi, ale też mieszkańcy tych dużych miast mogą u nas, w dużych przedsiębiorstwach pracować – mówił Wojciech Kankowski, burmistrz Gminy Żukowo.

– Miasto Pruszcz ma już ponad 30 tys. mieszkańców. Nowa linia kolejowa to marzenie naszych mieszkańców – usprawni przemieszczanie i odciąży linie drogowe. 10 lat szybko mija, na takie rozwiązania transportowe warto czekać – dodał Jerzy Kulka, zastępca burmistrza Pruszcza Gdańskiego.

Urzędnicy znaleźli pieniądze na sfinansowanie studium wykonalności dla pierwszego, ok 3,7 kilometrowego odcinka linii od magistrali E65 do pętli tramwajowej Łostowice – Świętokrzyska. Projekt ma otrzymać wsparcie unijne. Przetarg na wykonanie studium zostanie ogłoszony jeszcze w 2020 roku. Miasto Gdańsk już dziś zaapelowało do okolicznych gmin, aby w pracach planistycznych brały pod uwagę budowę nowej linii. Ta miałaby się zacząć w perspektywie 2023–2030.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Infrastruktura

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Jakub Madrjas 12 czerwca 2023

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Tabor i technika

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

Zobacz również:

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Infrastruktura

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Jakub Madrjas 12 czerwca 2023

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Tabor i technika

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5