PKP Intercity podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie modernizacji 150 wagonów przewoźnika. Wcześniej przewoźnik nie chciał wybrać zwycięzcy przetargu, bo miał problemy ze znalezieniem pieniędzy na wkład własny.
Przetarg na modernizację 150 pasażerskich wagonów, które mają kursować w relacji Szczecin – Przemyśl, PKP Intercity ogłosiło na początku września 2012 roku. Oferty otwarto w listopadzie, jednak dopiero 11 czerwca rozstrzygnięto postępowanie – po ponad pół roku. – Czas trwania przetargu był podyktowany procedurą wynikającą z Ustawy prawo zamówień publicznych i kwestią montażu finansowego projektu – przyznaje rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska.
Jak już informowaliśmy, postępowanie na wykonanie projektu PKP Intercity rozstrzygnęło na korzyść konsorcjum Pesy i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Zapłaci za zlecenie 412 869 180 złotych. Wydanie przez PKP Intercity oświadczenia o podpisaniu umowy z CUPT świadczy o tym, że przewoźnik ma zamiar podpisać umowę mimo tego, że oferta w części zadań przekraczała kosztorys.
Oferty pozostałych firm z Polski i Czech (złożyły je Janoza CZ, H. Cegielski - FPS, Pars Nowa, konsorcjum firm TS Opole i Metchem A. Świerczek oraz Newag) były odrzucane. Dlaczego? - Konsorcjum Pesy i ZNTK złożyło najlepszą cenowo ofertę w 5. na 7 zadań. W dwóch. pozostałych najkorzystniejsze propozycje przedstawiła Janoza. Producent z Czech nie przedłużył ważności swoich ofert we właściwym czasie w związku z czym w tych zadaniach na pierwsze miejsce wysunęło się polskie konsorcjum. Pozostali uczestnicy również nie przedłużyli terminu związania ofertą, ponieważ zaproponowane przez nich ceny były wyższe niż konsorcjum – tłumaczy Zuzanna Szopowska.
W ramach inwestycji spółka PKP Intercity zmodernizuje 150 wagonów, które zasilą składy Twoich Linii Kolejowych (TLK), kursujące na trasie Przemyśl - Szczecin. Na podstawie podpisanej umowy Unia Europejska będzie współfinansowała przedsięwzięcie przewoźnika w ramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość inwestycji wyniesie niemal 413 mln zł brutto, a fundusze unijne pokryją 50 proc. kwoty netto projektu, czyli ok. 170 mln zł.