Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przełamano impas negocjacyjny w sprawie zakopiańskiego dworca

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
26-11-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dominik Lebda

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przełamano impas negocjacyjny w sprawie zakopiańskiego dworca
Po wielu miesiącach sporu pomiędzy PKP S.A. a miastem Zakopane, rozpoczęły się negocjacje celem których ma być podpisanie obustronnego porozumienia o wzajemnej współpracy. Prawdopodobnie nastąpi to do końca roku co oznacza, że budynek dworca oraz otoczenie wreszcie mają szansę zmienić swoje oblicze.

Poprzez komunalizację nieruchomości kolejowych w Zakopanem, miasto stało się właścicielem nieruchomości dworcowych oraz ponad 4 hektarów terenów, których posiadaczem są PKP S.A. Komunalizacja tej nieruchomości została dokonana na podstawie niekonsekwencji przepisów dotyczących PKP i samorządów. – W skrócie: jeżeli by stosować interpretacje, jaką stosują sądy i jaka została zastosowana w odniesieniu do naszych nieruchomości w Zakopanem, możliwa byłaby komunalizacja prawie wszystkiego, co posiada PKP – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Jarosław Bator, dyrektor zarządzający do spraw nieruchomości PKP SA.

Prawo wstrzymało inwestycje

W przypadku Zakopanego gmina/miasto zostało wpisane do ksiąg wieczystych jako właściciel terenu, natomiast PKP S.A. wystąpiły o wieczyste użytkowanie terenu. Niestety burmistrz Zakopanego odmówił, po czym PKP SA. odwołało się. Decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego podważyła odmowę, po czym sprawa ponownie wróciła do burmistrza Zakopanego.

– W obecnej sytuacji nie ma mowy o inwestycjach. PKP S.A. jest posiadaczem tego obszaru ale gmina jest jego właścicielem. Gdyby nas burmistrz chciał „wyrzucić”, musiałby wystąpić do sądu. Z prawnego punktu widzenia, jeżeli chodzi o strukturę użytkowania, na pierwszym miejscu są PKP, potem spółki użytkujące ten obszar (PKP PLK, PKP Energetyka, etc.) a dopiero potem Zakopane, jako właściciel działki. PKP S.A., jako posiadacz ale nie właściciel, w dodatku w sporze sądowym, nie może inwestować w coś, co może zostać utracone. Natomiast burmistrz, jako nieposiadający ale właściciel również ma utrudnione inwestowanie. Bardzo szybko będziemy starali się doprowadzić się do porozumienia i wypracowania wspólnej koncepcji wraz z harmonogramem działań. Musimy doprowadzić do zniesienia impasu. Jestem wdzięczny burmistrzowi za dobrą wolę, by ten problem rozwiązać – mówi Jarosław Bator.

Z uwagi na użytkowników obszaru o którym jest mowa, występuje konieczność ustalenia jaki obszar jest danemu operatorowi potrzebny do prawidłowego funkcjonowania, o czym wspomina Jarosław Bator z PKP S.A. – Chcemy wypracować optymalne rozwiązanie. Jest bardzo dużo aspektów do zgrania. Na przykład PKP Polskie Linie Kolejowe będą musiały się wypowiedzieć, jak duży obszar jest konieczny do prowadzenia ruchu kolejowego. Z drugiej strony rozmawiamy z burmistrzem, czego potrzebuje Zakopane. Do tego dochodzą PKP SA, jako sam dworzec i tereny kolejowe. To wszystko musi zostać spięte i dopracowane.

– Zmieniliśmy podejście na takie, gdzie bierzemy pod uwagę własną koncepcję dla danej lokalizacji ale chcemy się wsłuchiwać w głos samorządowców, którzy najlepiej wiedzą, co dla mieszkańców w danej lokalizacji jest najlepszym rozwiązaniem – tłumaczy Jarosław Bator.

Obustronna wola zmian

Teren PKP S.A. w Zakopanem, na którym leżą m.in. budynki dworcowe i perony, ma bardzo duży potencjał biorąc pod uwagę ruch turystyczny. Z uwagi na rangę Zakopanego, wiele razy podkreślano konieczność uporządkowania terenów kolejowych obecnie zaniedbanych. Czy to się zmieni?

– Kiedy cała ta sprawa miała swój początek, PKP było w sytuacji, kiedy inwestycje dworcowe nie szły dobrze. Teraz ta sytuacja się zmieniła i na dzień dzisiejszy PKP jest w bardzo intensywnym dialogu z zakopiańskimi władzami. Obie strony rozumieją, że szybko nie osiągnie się sukcesu, jeśli chodzi o wygląd stacji, jeśli pozostaniemy bez porozumienia. Doszliśmy do wspólnego wniosku, że PKP SA na tyle udowadnia, że realizuje inwestycje dworcowe, że przekonało to władze miasta do tego, że można z nami rozmawiać i dojść do konsensusu. Teren o którym mówimy ma duży potencjał i mam nadzieję, że go wykorzystamy. Na razie negocjacje trwają, myślimy o wspólnych przedsięwzięciach. Myślę, ze doprowadzimy wspólnie do porozumienia – mówi Jarosław Bator.

Dobrą wolę wyraża burmistrz Zakopanego Janusz Majcher. W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” wskazuje na postęp, którego owocem ma być podpisanie stosownych porozumień regulujących kwestię prawną działek PKP S.A. w Zakopanem, co jest niezbędne do m.in. przeprowadzenia remontu budynków dworcowych. Zdaniem Janusza Majchra, takie porozumienia mogłyby zostać podpisane do końca roku.

– Jesteśmy na dobrej drodze, krok po kroku idąc do przodu. Współpracę z PKP SA oceniam bardzo dobrze. Mamy wspólny cel – utrzymanie dworca kolejowego jak również utworzenie miejsca dla dworca PKS oraz dla busów. To jest nasze wspólne zadanie. Mówiąc o negocjacjach, poruszamy tutaj dwa tematy – obszar dworca i budynków dworcowych oraz tak zwana Spyrkówka. Rozmawiam o obszarze, który jest własnością miasta i co do tego obie strony nie mają wątpliwości. Jestem ustawowo zobligowany do porozumienia się z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi co do tego, jak duży obszar jest wymagany do bezproblemowego prowadzenia ruchu pociągów i to obecnie jest obiektem rozmów – powiedział Janusz Majcher, burmistrz Zakopanego.

–  Wspólnie z operatorem dworca autobusowego, partnerem finansowym oraz PKP SA chcemy stworzyć centrum komunikacyjne, w skład którego wejdzie nie tylko budynek dworca, którego nie można zburzyć, ponieważ jest zabytkiem. Jego funkcję chcemy połączyć z komunikacją autobusową. Postawiłem sobie cel, by do końca roku podpisać z PKP S.A. stosowne porozumienia dotyczące realizacji wspólnych przedsięwzięć komunikacyjnych – dodał Janusz Majcher.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dwujęzyczne oznakowanie. Rzadkość na kolei, standard na drogach

Prawo i polityka

Dwujęzyczne oznakowanie. Rzadkość na kolei, standard na drogach

Damian Kelman 05 kwietnia 2025

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Kasper Fiszer 28 lutego 2025

Wrocław Główny najpopularniejszą stacją w Polsce

Infrastruktura

Wrocław Główny najpopularniejszą stacją w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 01 lipca 2024

Zobacz również:

Szpecące władysławowski dworzec klimatyzatory jednak znikają

Infrastruktura

Szpecące władysławowski dworzec klimatyzatory jednak znikają

Jakub Madrjas 26 października 2023

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

Infrastruktura

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

inf. pras 02 stycznia 2021

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

Zintegrowany transport

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

jd/inf. pras. 12 sierpnia 2019

Pozostałe z wątku:

Dwujęzyczne oznakowanie. Rzadkość na kolei, standard na drogach

Prawo i polityka

Dwujęzyczne oznakowanie. Rzadkość na kolei, standard na drogach

Damian Kelman 05 kwietnia 2025

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Nowy dworzec niemal gotowy

Kasper Fiszer 28 lutego 2025

Wrocław Główny najpopularniejszą stacją w Polsce

Infrastruktura

Wrocław Główny najpopularniejszą stacją w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 01 lipca 2024

Zobacz również:

Szpecące władysławowski dworzec klimatyzatory jednak znikają

Infrastruktura

Szpecące władysławowski dworzec klimatyzatory jednak znikają

Jakub Madrjas 26 października 2023

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

Infrastruktura

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

inf. pras 02 stycznia 2021

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

Zintegrowany transport

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

jd/inf. pras. 12 sierpnia 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5