Od 20 września mieszkańcy Wawra mogą dotrzeć do pociągów dzięki nowemu przejściu podziemnemu. Warszawa Wawer to miejsce, gdzie historia spotyka się z nowoczesnością.
Historyczną kostka bazaltowa, która niegdyś zdobiła perony na Wawrze, została oczyszczona, wypiaskowana i zaimpregnowa. Została też wykorzystana ponownie na części peronu - w środkowym pasie oraz przy wyjściu z przejścia podziemnego. Zabytkowe elementy znalazły swoje miejsce również w przejściu podziemnym, gdzie przymocowano historyczne płytki, które współgrają z nowymi - współczesnymi- kształtem kolorem i formą.
Zamontowano również odtworzone drewniane poręcze, które swoim kształtem nawiązują do oryginalnych elementów. Wszystkie prace związane z historycznymi materiałami realizowane były we współpracy z konserwatorem zabytków, który uzgadniał metody ich odświeżenia.
– Podróżowanie koleją w Warszawie łączy współczesność z szacunkiem dla dziedzictwa miasta, co można zobaczyć na przykładzie przystanku w Wawrze. Został on pierwotnie wzniesiony w 1936 roku jako część linii otwocko-grodziskiej, a podczas II wojny światowej został zniszczony wraz z tunelem. W latach 1959-1961 przeprowadzono jego odbudowę, z zachowaniem szczególnej troski o oryginalne elementy. Niedawno zabezpieczono i ponownie zamontowano oryginalne kafelki oraz kostkę bazaltową z lat 30., co podkreśla dbałość o zachowanie historycznego charakteru tego miejsca – powiedział Marcin Dawidowicz, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Nowe przejście pod torami to tylko jedna z wielu inwestycji zwiększających bezpieczeństwo na modernizowanej linii między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer, której koszt wynosi ponad 422 mln zł netto.
– Na początku lipca, w odpowiedzi na apele mieszkańców warszawskich dzielnic Praga Południe i Rembertów, zbudowaliśmy bezpieczne przejścia przez tory, prowadzące do pieszego szlaku w Rezerwacie Przyrody Olszynka Grochowska. Przejścia te zabezpieczyliśmy rogatkami i sygnalizacją świetlno-dźwiękową. Powstały one na linii kolejowej nr 7 (Warszawa – Lublin) przy ul. Podolskiej oraz na linii nr 506 przy ul. Podhalańskiej.
– 9 czerwca, udostępniliśmy dwa przejścia podziemne przy przystanku Warszawa Gocławek. Jedno z nich znajduje się na ul. Korkowej i prowadzi do pobliskich osiedli mieszkaniowych, drugie łączy się bezpośrednio z peronem na wysokości ul. Goździków. Oba tunele wyposażone są w schody i pochylnie. W ramach prac na tej linii powstały jeszcze trzy bezpieczne przejścia, w tym jedno przebudowane. Obecnie trwają prace wykończeniowe w obiektach przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego (pod wiaduktem na ul. Płowieckiej) oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna. Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska na ul. Chłopickiego budujemy nową kładkę nad torami, która będzie wyposażona w schody i windy. Na wszystkich peronach prowadzimy prace związane z uruchomieniem systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, które zakończą się w III kwartale 2024 r – podaje zarządca.
Od grudnia 2023 r. pasażerowie mogą korzystać z nowych i zmodernizowanych przystanków: Warszawa Grochów, Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek oraz stacji Warszawa Wawer.
Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer ruch aglomeracyjny został rozdzielony od dalekobieżnego dzięki dobudowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek do Warszawa Wawer.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.