Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pruszków: Przykład udanej modernizacji zabytkowego dworca

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
08-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Oddany do użytku po modernizacji dworzec kolejowy w Pruszkowie dobrze spełnia swoją rolę – zapewnia PKP S.A. Dzięki wyposażeniu w nowoczesne urządzenia i udogodnienia obiekt stał się bardziej atrakcyjny dla pasażerów, nie ma też problemu z wynajmowaniem lokali komercyjnych.

Dworzec w Pruszkowie został oddany do użytku po modernizacji w maju ubiegłego roku. Wybudowany w 1924 roku obiekt otrzymał nowe instalacje, zabezpieczenie przeciwpożarowe, monitoring oraz dźwig osobowy, a w części pomieszczeń zamontowano klimatyzację. W budynku działają kasa biletowa Kolei Mazowieckich oraz biletomat. Obok dworca postawiono wiatę na rowery.

Całe pierwsze piętro budynku oraz część drugiego (w jednej z wieżyc) wynajął od PKP S.A. pruszkowski Urząd Miasta. Cała przebudowa dworca była planowana w ścisłym kontakcie z władzami Pruszkowa. – Przedstawiciele miasta brali czynny udział w spotkaniach oraz byli zapraszani na narady koordynacyjne podczas prac budowlanych dworca, co skutkowało dobrą wzajemną współpracą i sprawnymi uzgodnieniami w zakresie renowacji i zagospodarowania dworca – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A. Również pozostałe, przeznaczone do celów komercyjnych lokale dworca, mają swoich najemców.

Przystosowanie dworca do potrzeb osób z niepełnosprawnościami wymagało dużego wysiłku. – Między innymi został wybudowany dźwig osobowy, dzięki któremu możliwe jest dotarcie na drugą kondygnację. Zastosowano w pełni automatyczne drzwi główne do budynku dworca, dostosowano toalety ogólnodostępne do osób poruszających się na wózkach, wykonano ścieżki dotykowe oraz tablicę multisensoryczną – informuje Małgorzata Zielińska. Wszystkie prace były uzgadniane z przedstawicielami Miejskiego i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Uwzględnienie ich uwag pozwoliło na zachowanie zabytkowego charakteru budynku, mimo zastosowania współczesnych rozwiązań poprawiających jakość obsługi pasażerów.

Inwestycja kosztowała 9,9 mln zł. Jej wartość uległa zwiększeniu z powodu konieczności rzemieślniczego wykonania wielu elementów wystroju. – W celu zachowania historycznego charakteru budynku dworca kolejowego i podniesienia jego walorów jako obiektu zabytkowego, zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków, zastosowano elementy, które podlegały indywidualnym zamówieniom, co wiązało się z dodatkowymi kosztami. Uzgodnieniu z konserwatorem zabytków podlegały nie tylko elementy architektoniczne budynku, jak stolarka okienna i drzwiowa, wzór terakoty czy wloty odwodnienia deszczowego, ale też elementy drobne, takie jak np. zegar dworcowy i włączniki elektryczne w poczekalni.

Proces inwestycyjny obfitował w wiele wyzwań. – W trakcie wykonywania robót napotkano na liczne niespodziewane trudności wynikające z gorszego, niż pierwotnie zakładano, stanu technicznego budynku – wspomina Małgorzata Zielińska. Główny problem stanowiły pęknięcia ścian, odkryte po skuciu tynków. W efekcie mury trzeba było naprawiać przy pomocy ściągów stalowych.

Z powodu zbutwienia wykonawca musiał też wymienić niektóre drewniane belki stropów. – Zaistniała także konieczność wymiany części ścian działowych, które okazały się bezklasowymi ścianami drewnianymi, na ściany spełniające wymogi w zakresie ochrony przeciwpożarowej – wyjaśnia Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Poznań: Początek budowy tramwaju w ul. Ratajczaka

Zintegrowany transport

Poznań: Początek budowy tramwaju w ul. Ratajczaka

UM Poznań 24 października 2025

Cummins: Rozwój kolei w Polsce nie odbędzie się bez silnika spalinowego

Tabor i technika

Cummins: Rozwój kolei w Polsce nie odbędzie się bez silnika spalinowego

Łukasz Malinowski, wsp. Kasper Fiszer 24 października 2025

Zobacz również:

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Pasażer

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Kasper Fiszer 30 września 2025

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

Infrastruktura

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

inf. pras PKP SA, oprac. PP 25 września 2025

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Infrastruktura

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Redakcja/inf. pras. 10 września 2025

Pozostałe z wątku:

Poznań: Początek budowy tramwaju w ul. Ratajczaka

Zintegrowany transport

Poznań: Początek budowy tramwaju w ul. Ratajczaka

UM Poznań 24 października 2025

Cummins: Rozwój kolei w Polsce nie odbędzie się bez silnika spalinowego

Tabor i technika

Cummins: Rozwój kolei w Polsce nie odbędzie się bez silnika spalinowego

Łukasz Malinowski, wsp. Kasper Fiszer 24 października 2025

Zobacz również:

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Pasażer

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Kasper Fiszer 30 września 2025

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

Infrastruktura

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

inf. pras PKP SA, oprac. PP 25 września 2025

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Infrastruktura

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Redakcja/inf. pras. 10 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij