Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pruszków: Przykład udanej modernizacji zabytkowego dworca

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
08-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Oddany do użytku po modernizacji dworzec kolejowy w Pruszkowie dobrze spełnia swoją rolę – zapewnia PKP S.A. Dzięki wyposażeniu w nowoczesne urządzenia i udogodnienia obiekt stał się bardziej atrakcyjny dla pasażerów, nie ma też problemu z wynajmowaniem lokali komercyjnych.

Dworzec w Pruszkowie został oddany do użytku po modernizacji w maju ubiegłego roku. Wybudowany w 1924 roku obiekt otrzymał nowe instalacje, zabezpieczenie przeciwpożarowe, monitoring oraz dźwig osobowy, a w części pomieszczeń zamontowano klimatyzację. W budynku działają kasa biletowa Kolei Mazowieckich oraz biletomat. Obok dworca postawiono wiatę na rowery.

Całe pierwsze piętro budynku oraz część drugiego (w jednej z wieżyc) wynajął od PKP S.A. pruszkowski Urząd Miasta. Cała przebudowa dworca była planowana w ścisłym kontakcie z władzami Pruszkowa. – Przedstawiciele miasta brali czynny udział w spotkaniach oraz byli zapraszani na narady koordynacyjne podczas prac budowlanych dworca, co skutkowało dobrą wzajemną współpracą i sprawnymi uzgodnieniami w zakresie renowacji i zagospodarowania dworca – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A. Również pozostałe, przeznaczone do celów komercyjnych lokale dworca, mają swoich najemców.

Przystosowanie dworca do potrzeb osób z niepełnosprawnościami wymagało dużego wysiłku. – Między innymi został wybudowany dźwig osobowy, dzięki któremu możliwe jest dotarcie na drugą kondygnację. Zastosowano w pełni automatyczne drzwi główne do budynku dworca, dostosowano toalety ogólnodostępne do osób poruszających się na wózkach, wykonano ścieżki dotykowe oraz tablicę multisensoryczną – informuje Małgorzata Zielińska. Wszystkie prace były uzgadniane z przedstawicielami Miejskiego i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Uwzględnienie ich uwag pozwoliło na zachowanie zabytkowego charakteru budynku, mimo zastosowania współczesnych rozwiązań poprawiających jakość obsługi pasażerów.

Inwestycja kosztowała 9,9 mln zł. Jej wartość uległa zwiększeniu z powodu konieczności rzemieślniczego wykonania wielu elementów wystroju. – W celu zachowania historycznego charakteru budynku dworca kolejowego i podniesienia jego walorów jako obiektu zabytkowego, zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków, zastosowano elementy, które podlegały indywidualnym zamówieniom, co wiązało się z dodatkowymi kosztami. Uzgodnieniu z konserwatorem zabytków podlegały nie tylko elementy architektoniczne budynku, jak stolarka okienna i drzwiowa, wzór terakoty czy wloty odwodnienia deszczowego, ale też elementy drobne, takie jak np. zegar dworcowy i włączniki elektryczne w poczekalni.

Proces inwestycyjny obfitował w wiele wyzwań. – W trakcie wykonywania robót napotkano na liczne niespodziewane trudności wynikające z gorszego, niż pierwotnie zakładano, stanu technicznego budynku – wspomina Małgorzata Zielińska. Główny problem stanowiły pęknięcia ścian, odkryte po skuciu tynków. W efekcie mury trzeba było naprawiać przy pomocy ściągów stalowych.

Z powodu zbutwienia wykonawca musiał też wymienić niektóre drewniane belki stropów. – Zaistniała także konieczność wymiany części ścian działowych, które okazały się bezklasowymi ścianami drewnianymi, na ściany spełniające wymogi w zakresie ochrony przeciwpożarowej – wyjaśnia Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Roman Czubiński 04 sierpnia 2025

Koluszki: Bardzo szeroki peron na miejscu po wyburzonym dworcu

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Kasper Fiszer 15 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Roman Czubiński 04 sierpnia 2025

Koluszki: Bardzo szeroki peron na miejscu po wyburzonym dworcu

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Kasper Fiszer 15 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij