Sejm skierował w czwartek do komisji infrastruktury i finansów publicznych projekt nowelizacji pakietu ustaw, który ma wesprzeć Fundusz Kolejowy kwotą 400 mln zł rocznie z Funduszu Drogowego. Część posłów chciała odrzucenia projektu.
Celem proponowanych zmian jest zapewnienie dodatkowych wpływów do Funduszu Kolejowego, co ma pozwolić na maksymalne wykorzystanie środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020. To ma się z kolei przełożyć na realizację większej liczby inwestycji i utrzymanie infrastruktury kolejowej. Więcej o projekcie zmia pisaliśmy tutaj.
Równocześnie o równowartość podwyżki opłaty paliwowej miałaby zostać zmniejszona akcyza. Dzięki temu ceny paliw mają utrzymać się na obecnym poziomie (czytaj wiecej).
Polska Agencja Prasowa poinformowała, że Izba nie poparła w głosowaniu wniosku o odrzucenie propozycji w pierwszym czytaniu. Za wnioskiem było 146 posłów, przeciw 254, wstrzymało się 39. Projekt został skierowany do komisji infrastruktury i finansów publicznych.
W uzasadnieniu rządu czytamy, że w chwili obecnejistnieją już przepisy dotyczące dodatkowego zasilania FK w latach 2010–2015 ze środków KFD w wysokości 100 mln zł rocznie, które pozostają w mocy. W przeliczeniu na litr paliwa silnikowego udział opłaty paliwowej, w zależności od rodzaju paliwa, wynosi obecnie od około 7 do 26 groszy. Wpływy z tytułu opłaty paliwowej w 2013 r. wyniosły ok. 4,65 mld zł. Beneficjentami wypłat dokonywanych ze środków FK są: PKP PLK, samorządy województw, oraz PKP SA - z tytułu nabycia przez Skarb Państwa akcji PKP Polskich Linii Kolejowych.