Już w przyszłym roku Krajowy Fundusz Drogowy przekaże do Funduszu Kolejowego 500 mln zł, a w latach 2016-2019 po 400 mln zł rocznie. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych i KFD, ustawy o FK oraz ustawy o podatku akcyzowym.
Jak czytamy na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, celem proponowanych zmian jest zapewnienie dodatkowych wpływów do Funduszu Kolejowego, co ma pozwolić na maksymalne wykorzystanie środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020. To ma się z kolei przełożyć na realizację większej liczby inwestycji i utrzymanie infrastruktury kolejowej.
Środki Funduszu Kolejowego pochodzą między innymi z obligacji emitowanych na rzecz funduszu przez Bank Gospodarstwa Krajowego lub pożyczek zaciągniętych na jego rzecz prze BGK. Jednym z podstawowych źródeł finansowania FK jest opłata paliwowa, stanowiąca jednocześnie przychód Krajowego Funduszu Drogowego. 80 procent wpływów z opłaty paliwowej trafia do KFD, a 20 procent do FK.
Dodatkowe środki dla Funduszu Kolejowego mają pochodzić z wpływów uzyskanych z czasowo podwyższonych stawek opłaty paliwowej, które w latach 2015-2019 zostaną zwiększone o 25 zł/1000 l lub 25 zł/1000 kg, w zależności od rodzaju paliwa. O te same wartości zostaną obniżone stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych, co sprawi, że projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na ceny paliw na stacjach benzynowych.
Rząd ustalił, że w 2015 roku z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego wpłynie 500 mln zł, ponieważ poza obowiązkiem przekazania 400 mln zł, będą obowiązywały jeszcze przepisy o powiększeniu tego wpływu o dodatkowe 100 mln zł. Natomiast od 2016 do 2019 roku z KFD do FK trafi corocznie 400 mln zł.