Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Prezes UTK weryfikuje certyfikaty bezpieczeństwa przewoźników

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Autor:

UTK

Data publikacji:
20-09-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Prezes UTK weryfikuje certyfikaty bezpieczeństwa przewoźników
Na podstawie wyników przeprowadzonych kontroli przewoźników S&K Train Transport oraz WAM w zakresie wdrożenia Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, wszczął z urzędu postępowania administracyjne w sprawie cofnięcia w całości certyfikatów bezpieczeństwa wymienionym przewoźnikom.

Zgodnie z ustawą. o transporcie kolejowym prezes Urzędu Transportu Kolejowego cofa certyfikat bezpieczeństwa w części lub w całości, w przypadku kiedy przewoźnik kolejowy przestał spełniać warunki wydania certyfikatu bezpieczeństwa lub nie podjął działalności w okresie 12 miesięcy od uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przypomina jednocześnie, że zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 12 marca 2007 w sprawie warunków oraz trybu wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa, kluczowym warunkiem wydania przewoźnikom certyfikatu jest akceptacja Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Systemy te, zgodnie art. 17a ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym powinny być wdrożone, czyli stosowane w praktyce tj.: być dostosowane do charakteru, rozmiaru i innych warunków prowadzonej działalności, oraz powinny zapewniać nadzór nad ryzykiem związanym z wprowadzeniem nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, łącznie z ryzykiem podwykonawców, dostawców materiałów i usług związanych z utrzymaniem, oraz uwzględniać ryzyko społeczne oraz ryzyko działalności osób trzecich.

Zgodnie z preambułą Rozporządzenia KE 1158/2010 każdy krajowy organ bezpieczeństwa, w Polsce prezes Urząd Transportu Kolejowego, powinien weryfikować czy wyniki wskazane we wniosku o wydanie certyfikatu bezpieczeństwa są osiągane podczas eksploatacji po wydaniu certyfikatu, a także czy stale spełniane są wszystkie niezbędne wymogi. Jednocześnie, zgodnie z art. 4 Rozporządzenia po wydaniu certyfikatu bezpieczeństwa krajowe organy bezpieczeństwa, zarówno w odniesieniu do części A, jak i części B certyfikatów bezpieczeństwa, nadzorują stałe stosowanie przez przedsiębiorstwa kolejowe systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz stosują zasady nadzoru określone w załączniku IV Rozporządzenia. Załącznik ten w pkt 2, nakłada obowiązek sposobu podejmowania działań przez krajowy organ bezpieczeństwa, w celu zapewnienia zgodności lub pociągnięcia przedsiębiorstw kolejowych do odpowiedzialności z tytułu niewywiązania się z obowiązków prawnych, w sposób proporcjonalny do ewentualnego zagrożenia dla bezpieczeństwa, lub potencjalnej wagi niezgodności, w tym wszelkich faktycznych lub potencjalnych szkód.

W związku z powyższym, prezes Urzędu Transportu Kolejowego przypomina, że certyfikowani przewoźnicy kolejowi zobowiązani są do prowadzenia bieżącej działalności w oparciu o procedury przyjęte w systemach zarządzania bezpieczeństwem oraz stosowania rozwiązań przyjętych w ramach wspólnych metod bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka (Rozporządzenie 352/2009) i monitorowania (Rozporządzenie 1078/2012) a także wykorzystywania wewnętrznie narzędzi określonych w punkcie S załącznika II do Rozporządzenia KE 1158/2010 celem nadzoru nad spełnianiem przez dany podmiot w sposób ciągły warunków wydania certyfikatu.

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

UTK raportuje poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei

Pasażer

UTK raportuje poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei

Urząd Transportu Kolejowego 09 września 2024

Zobacz również:

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

UTK raportuje poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei

Pasażer

UTK raportuje poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei

Urząd Transportu Kolejowego 09 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5