Na podstawie wyników przeprowadzonych kontroli przewoźników S&K Train Transport oraz WAM w zakresie wdrożenia Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, wszczął z urzędu postępowania administracyjne w sprawie cofnięcia w całości certyfikatów bezpieczeństwa wymienionym przewoźnikom.
Zgodnie z ustawą. o transporcie kolejowym prezes Urzędu Transportu Kolejowego cofa certyfikat bezpieczeństwa w części lub w całości, w przypadku kiedy przewoźnik kolejowy przestał spełniać warunki wydania certyfikatu bezpieczeństwa lub nie podjął działalności w okresie 12 miesięcy od uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przypomina jednocześnie, że zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 12 marca 2007 w sprawie warunków oraz trybu wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa, kluczowym warunkiem wydania przewoźnikom certyfikatu jest akceptacja Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Systemy te, zgodnie art. 17a ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym powinny być wdrożone, czyli stosowane w praktyce tj.: być dostosowane do charakteru, rozmiaru i innych warunków prowadzonej działalności, oraz powinny zapewniać nadzór nad ryzykiem związanym z wprowadzeniem nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, łącznie z ryzykiem podwykonawców, dostawców materiałów i usług związanych z utrzymaniem, oraz uwzględniać ryzyko społeczne oraz ryzyko działalności osób trzecich.
Zgodnie z preambułą Rozporządzenia KE 1158/2010 każdy krajowy organ bezpieczeństwa, w Polsce prezes Urząd Transportu Kolejowego, powinien weryfikować czy wyniki wskazane we wniosku o wydanie certyfikatu bezpieczeństwa są osiągane podczas eksploatacji po wydaniu certyfikatu, a także czy stale spełniane są wszystkie niezbędne wymogi. Jednocześnie, zgodnie z art. 4 Rozporządzenia po wydaniu certyfikatu bezpieczeństwa krajowe organy bezpieczeństwa, zarówno w odniesieniu do części A, jak i części B certyfikatów bezpieczeństwa, nadzorują stałe stosowanie przez przedsiębiorstwa kolejowe systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz stosują zasady nadzoru określone w załączniku IV Rozporządzenia. Załącznik ten w pkt 2, nakłada obowiązek sposobu podejmowania działań przez krajowy organ bezpieczeństwa, w celu zapewnienia zgodności lub pociągnięcia przedsiębiorstw kolejowych do odpowiedzialności z tytułu niewywiązania się z obowiązków prawnych, w sposób proporcjonalny do ewentualnego zagrożenia dla bezpieczeństwa, lub potencjalnej wagi niezgodności, w tym wszelkich faktycznych lub potencjalnych szkód.
W związku z powyższym, prezes Urzędu Transportu Kolejowego przypomina, że certyfikowani przewoźnicy kolejowi zobowiązani są do prowadzenia bieżącej działalności w oparciu o procedury przyjęte w systemach zarządzania bezpieczeństwem oraz stosowania rozwiązań przyjętych w ramach wspólnych metod bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka (Rozporządzenie 352/2009) i monitorowania (Rozporządzenie 1078/2012) a także wykorzystywania wewnętrznie narzędzi określonych w punkcie S załącznika II do Rozporządzenia KE 1158/2010 celem nadzoru nad spełnianiem przez dany podmiot w sposób ciągły warunków wydania certyfikatu.