NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Prezes UTK ogranicza eksploatację 70 szynobusów Polregio i Kolei Wielkopolskich

| Jakub Madrjas 27.08.2020 101

Prezes UTK ogranicza eksploatację 70 szynobusów Polregio i Kolei Wielkopolskich
Zdjęcie ilustracyjne fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
W 70 spalinowych zespołach trakcyjnych Polregio i Kolei Wielkopolskich stosowano koła i tarcze hamulcowe inne niż wskazane w dokumentacji przez producentów pojazdów. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego postanowił wydać decyzję o ograniczeniu eksploatacji taboru z częściami niezgodnymi z dokumentacją.
Jak informuje w komunikacie UTK, w 70 spalinowych zespołach trakcyjnych, nazywanych często szynobusami, stosowano koła i tarcze hamulcowe inne niż wskazane w dokumentacji przez producentów pojazdów. Sytuacja ta została ustalona podczas prowadzenia działań nadzorczych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego u przewoźników Polregio oraz Koleje Wielkopolskie. Po ujawnieniu problemu Prezes UTK postanowił wydać decyzje o ograniczeniu eksploatacji taboru z częściami niezgodnymi z dokumentacją i zobligował przewoźników do podjęcia działań mających na celu udowodnienie, że zastosowane w pojazdach podzespoły mają parametry identyczne lub lepsze od oryginalnych.

– Przewoźnicy, w porozumieniu z firmami utrzymaniowym,i prowadzą obecnie działania zmierzające do wykazania, że eksploatowane podzespoły posiadają prawidłowe parametry techniczne. Do tego czasu przewoźnicy są zobowiązani do wprowadzenia ograniczeń eksploatacji pojazdów kolejowych mających na celu wyeliminowanie ewentualnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego – wskazuje urząd.

Zamienniki można stosować, ale muszą mieć kompletną dokumentację


Zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami funkcjonowania systemu zarządzania bezpieczeństwem w trakcie eksploatacji i prowadzonych prac związanych z utrzymaniem pojazdów certyfikowany przewoźnik ma możliwość stosowania zamienników części oryginalnych. W sytuacji takiej spoczywa na nim jednak obowiązek wykazania, że zastosowane podzespoły posiadają takie same bądź lepsze parametry od tych oryginalnych. Przewoźnicy nie wywiązywali się z tego zadania – podkreśla UTK, dodając, że zestawy kołowe oraz zamontowane w nich koła i tarcze hamulcowe są elementami krytycznymi dla bezpieczeństwa i mają decydujący wpływ na charakterystykę pracy układu biegowego oraz właściwości dynamiczne pojazdu. W związku z tym przewoźnik wymieniający te podzespoły w eksploatowanym pojeździe musi być absolutnie pewny, że posiadają odpowiednie właściwości, parametry oraz są zabudowane w sposób poprawny; tylko tak zdaniem urzędu możliwe jest zagwarantowanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa pasażerów oraz innych uczestników ruchu kolejowego.

Jak dowiaduje się "Rynek Kolejowy", decyzja UTK nie oznacza, że eksploatacja wskazanego taboru zagraża bezpieczeństwu pasażerów. Wprost przeciwnie – przewoźnicy prawdopodobnie mają pewność, że wymagania dotyczące bezpieczeństwa zostały dochowane. Muszą jednak przedstawić odpowiednią dokumentację na potwierdzenie tej tezy. W innym razie, w przypadku ewentualnego groźnego zdarzenia, brak dokumentacji byłby w znacznym stopniu obciążający dla przewoźnika. 

To przewoźnicy decydują, co zrobić

Zgodnie z przepisami w decyzjach ograniczających eksploatację Prezes Urzędu nie wskazuje jaki charakter powinno mieć ograniczenie. To przewoźnik kolejowy powinien podjąć takie środki zaradcze, aby dalsza eksploatacja pojazdów była możliwa i bezpieczna. Może to być na przykład ograniczenie prędkości eksploatacyjnej, zmniejszenie obciążenia wynikającego z dopuszczalnej liczby pasażerów na pokładzie pojazdu bądź inne ograniczenia związane z parametrami technicznymi kół i tarcz hamulcowych – pisze Urząd.

Decyzja prezesa UTK nie została opublikowana w całości; nie mamy dostępu m.in. do listy pojazdów, którym ograniczono eksploatacje. Według informacji "RK", jest to tabor różnych producentów. Czekamy na stanowiska Polregio i Kolei Wielkopolskich na temat decyzji UTK oraz działań, które podejmą przewoźnicy. Na tą chwilę nie wydaje się, żeby decyzja UTK wpłynęła bezpośrednio na realizację rozkładu jazdy przez przewoźników. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (789)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (789)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5