NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Prawie 1,5 mln pasażerów na linii PKM w pierwszej połowie 2017 r.

| inf. prasowa 11.07.2017 38

Prawie 1,5 mln pasażerów na linii PKM w pierwszej połowie 2017 r.
fot. PKM
– Liczba pasażerów korzystających z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej cały czas rośnie. W pierwszym półroczu 2017 r. pociągi trójmiejskiej SKM obsługujące 4 trasy PKM przewiozły prawie 1,5 mln pasażerów – chwali się PKM.
Dobry wynik to przede wszystkim efekt rozwijanej przez samorząd województwa pomorskiego regionalnej części projektu PKM – czyli połączeń z Kartuz i Kościerzyny do Trójmiasta. To właśnie na odcinkach regionalnych w pierwszym półroczu 2017 r. odnotowane zostały największe wzrosty liczby pasażerów w stosunku do 2016 roku. Na odcinku aglomeracyjnym PKM w tej chwili liczba pasażerów nie rośnie tak dynamicznie, m.in. ze względu na trwającą od października 2016 r. budowę dwóch dodatkowych przystanków PKM w Gdyni (Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion), co mocno ograniczyło przepustowość odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Główna.



Przed i po ulewie

Oczywiście pamiętać także należy o 1,5-miesięcznej przerwie w funkcjonowaniu linii PKM po ubiegłorocznej potężnej ulewie z 14/15 lipca 2016 r., która uszkodziła część nasypów kolejowych, w efekcie czego odnotowano mniejszą liczbę przewożonych pasażerów (w VI 2016 r. było ich 218,1 tys., po wznowieniu ruchu we IX 2016 r. – 156,7 tys.).

– Rok od tego wydarzenia śmiało można jednak stwierdzić, że to już historia. Linia PKM nie tylko bowiem odzyskała, ale przede wszystkim zdobyła nowych pasażerów i w czerwcu 2017 r. skorzystało z niej już 262,6 tys. osób – czyli o 20 procent więcej niż w czerwcu 2016 r. (ostatnim pełnym miesiącu przed ulewą) – czytamy w komunikacie prasowym PKM.

Duża w tym zasługa uruchomionego w XII 2016 r. nowego systemu bezpośrednich połączeń z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza i dalej przez Sopot do Gdyni. W tym momencie Kościerzyna i cały powiat kościerski posiadają największą liczbę połączeń z Trójmiastem od momentu, kiedy Województwo Pomorskie stało się organizatorem publicznego transportu zbiorowego. Nad koncepcją przebudowy siatki połączeń PKM, dzięki której osiągnięto takie wyniki, wraz z samorządowymi urzędnikami pracowali specjaliści z ZDG TOR.



Ilu pasażerów w pociągach do Kościerzyny?


W ramach analizy danych statystycznych za II kwartał 2017 r. postanowiliśmy więc sprawdzić najpopularniejszy z pociągów na tej trasie, odjeżdżający ze stacji Kościerzyna o godz. 6:35 (przed zmianą rozkładu jazdy o 6:36 – stąd taka godzina na naszym wykresie pokazującym średnią liczbę pasażerów tego pociągu w pierwszym tygodniu czerwca).

Okazało się, że najwięcej osób na tej trasie wsiada w Kościerzynie, Somoninie i Żukowie oraz – już na odcinku miejskim – w Gdańsku Jasieniu i Gdańsku Kiełpinku. Natomiast celem podróży osób jadących porannym pociągiem z Kościerzyny są przede wszystkim: Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Strzyża, Gdynia Główna, Żukowo i Sopot – bo na tych pięciu stacjach i przystankach wysiada większość pasażerów.



Studenci i uczniowie chętnie korzystają z PKM

Ciekawie wygląda też porównanie frekwencji w poszczególnych miesiącach II kwartału 2017 r. Okazuje się wówczas, że rekordowym miesiącem w całej prawie dwuletniej historii linii PKM był maj 2017 r., kiedy skorzystało z niej 268,4 tys. osób! Tymczasem w kwietniu było to 239,6 tys., a w czerwcu 262,6 tys. – czyli za każdym razem mniej niż w maju. To pokazuje, jak dużą grupę pasażerów PKM stanowią uczniowie i studenci, którzy w obu ww. miesiącach nie korzystali z linii PKM w pełnym zakresie, gdyż w kwietniu wypadła kilkudniowa przerwa wielkanocna, a w ostatnim tygodniu czerwca były już wakacje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5