Łódzki oddział Przewozów Regionalnych chce zawrzeć roczną umowę z przewoźnikami autobusowymi, którzy zobowiążą się do wykonania kursów komunikacji zastępczej bez konieczności każdorazowych dodatkowych uzgodnień. Takie rozwiązanie ma uprościć pracę dyspozytury i zwiększyć jakość usług w sytuacjach awaryjnych.
Łódzki oddział samorządowego przewoźnika ogłosił właśnie nietypowy przetarg na realizację komunikacji zastępczej. Inaczej niż miało to miejsce na ogół do tej pory, zamówienie nie dotyczy wykonania przewozów w czasie określonej przerwy w ruchu, ale we wszystkich sytuacjach odwołania pociągu w ciągu roku – w okresie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. Postępowanie dotyczy zarówno sytuacji awaryjnych, jak i planowych zamknięć szlaków wprowadzanych według harmonogramu PKP PLK.
Postępowanie podzielone jest na cztery zadania, oddzielnie dla każdej objętej zamówieniem linii: Zgierz – Kutno, Kutno – Skierniewice, Łódź Kaliska – Sieradz i Kępno – Tarnowskie Góry. Na tej ostatniej trasie przewidywana jest największa praca przewozowa – 7000 wozokilometrów w ciągu obowiązywania umowy. Dziesięciokrotnie mniej pracy spodziewane jest natomiast na trasach z Kutna do Skierniewic i ze Zgierza do Kutna (na tej ostatniej PR uruchamiają bowiem tylko jedną parę połączeń dziennie).
– Celem zawarcia umowy ramowej z przewoźnikami autobusowymi działającymi na terenie podległym PR Łódź jest nawiązanie współpracy pozwalającej na zminimalizowanie skutków związanych z odwołaniami pociągów. Dotychczas w przypadku braku takiej umowy i wystąpieniem sytuacji awaryjnych dyspozytor wyszukiwał przewoźników mających siedzibę najbliżej miejsca zdarzenia, nie mając gwarancji, że firmy te podejmą się wykonania usługi – tlumaczy Anna Piotrowska, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Przewozów Regionalnych.
Podobne umowy obowiązują już od miesiąca
Podpisane w wyniku rozstrzygnięcia przetargu umowy będą już kolejnymi tego typu kontraktami zawartymi przez przewoźnika. W tym roku łódzkie PR ogłosiły już bowiem jedno podobne zamówienie, które pozwoliło wyłonić stałych kontrahentów na trzy trasy: Łódź Kaliska – Skierniewice, Koluszki – Częstochowa i Koluszki – Tomaszów Maz. – Opoczno/Radom.
– Na obsługę pierwszej i drugiej z wymienionych linii najkorzystniejszą ofertę złożył przewoźnik Przewozy Autokarowe Krzysztof Mastalerz Koluszki, natomiast realizacja przewozów do Tomaszowa, Opoczna i Radomia jest podzielona pomiędzy dwóch przewoźników: PKS Tomaszów Mazowiecki oraz Przewozy Autokarowe Krzysztof Mastalerz Koluszki – mówi Anna Piotrowska i dodaje, że umowy z tymi podmiotami obowiązują do września przyszłego roku.
Spodziewają się robót na węzłowych stacjach
Przyszłoroczny harmonogram planowych inwestycji nie przewiduje co prawda całkowitych zamknięć na wymienionych w zamówieniu trasach, ale będą tam wykonywane roboty mogące czasowo zmienić układ połączeń. W Kutnie prowadzona ma być kompleksowa modernizacja stacji, w Skierniewicach pewne ograniczenia wprowadzone będą w związku z budową nowych torów, a w wybrane dni maja i czerwca przyszłego roku zamknięty będzie jeden z torów pomiędzy Pabianicami a Łaskiem.