Partnerzy serwisu:
Biznes

Powstanie pool taborowy. Będą duże zamówienia z Polski?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
19-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Powstanie pool taborowy. Będą duże zamówienia z Polski?
Już wkrótce prawodawstwo unijne w ramach tzw. IV pakietu kolejowego postawi nowe wyzwania przez polskim rynkiem kolejowym. Zmianie ulegnie specyfika funkcjonowania przewoźników regionalnych, przez co pojawi się konieczność powołania tzw. poolu taborowego, udostępniającego im pojazdy kolejowe. Podmiot taki z pewnością złoży ogromne, jak na polskie warunki, zamówienia na nowe jednostki.

Spółka taborowa otworzy rynek przewozów regionalnych?

Planowana nowelizacja rozporządzenia 1370/2007 w ramach IV pakietu kolejowego w projektowanym art. 5a wprowadza ideę tzw. poolu taborowego. Proponowane uregulowania stanowią, iż jeśli na danym rynku transportowym nie istnieją przedsiębiorstwa prowadzące leasing taboru kolejowego przeznaczonego do kolejowego pasażerskiego transportu publicznego, państwa członkowskie mają obowiązek zapewnić podmiotom biorącym udział w procedurach przetargowych dostęp do taboru. Twór taki udostępniałby zakupione wcześniej jednostki w celu udostępnienia przewoźnikom po cenie rynkowej lub w ramach umowy PSC (Public Service Contract). Mógłby również udzielać gwarancji na finansowanie taboru kolejowego lub zobowiązać się w umowie o świadczenie usług publicznych do przejęcia taboru kolejowego na koniec umowy po cenie rynkowej.

- To istotne posunięcie w celu otwarcia rynku, częściowo stosowane już w niektórych krajach członkowskich UE, np. w Wielkiej Brytanii – uważa wskazywał podczas Forum Pasażerskich Operatorów Kolejowych wiceminister transportu, Andrzej Massel.

Z pewnością do takiego podmiotu w pierwszej kolejności mógłby trafić tabor Przewozów Regionalnych, które w najbliższych latach zmienią formułę funkcjonowania lub zostaną po prostu zastąpione przez kompanie przewozowe będące własnością kilku graniczących ze sobą województw. Mowa tutaj o ponad 850 starych elektrycznych zespołach trakcyjnych, 11 szynobusach, kilku lokomotywach elektrycznych, prawie 100 lokomotywach spalinowych oraz ponad 400 wagonach, będących własnością Przewozów Regionalnych (PR eksploatują też tabor będący własnością urzędów marszałkowskich). Z pewnością jednak konieczne będą zakupy nowych jednostek – chodzi tutaj o jak największe serie pojazdów. – Niejednorodność taboru jest często problemem, wywołującym wzrost kosztów. Idea poolu taborowego ma tutaj pomóc, także w realizowaniu większych zamówień dla całego kraju – podkreślał Massel podczas konferencji.

- Celem przekształcenia Przewozów Regionalnych jest zapewnienie lepszych usług w regionach. Chcielibyśmy, aby poszczególni organizatorzy mieli możliwość powoływania własnych spółek, ale aby mogli także takie usługi kontraktować zewnętrznym podmiotom. Temu miałoby służyć powołanie spółki taborowej, udostępniającej pojazdy – wskazał wiceminister transportu.

- Przykład Kolei Śląskich pokazał m.in., że na rynku istnieje niedobór taboru dedykowanego przewozom regionalno-aglomeracyjnym. To zrodziło konieczność pozyskania jednostek o niekorzystnych parametrach jakościowych, a dodatkowo presja czasu sprzyjała pozyskaniu taboru w wysokiej cenie. Warto pamiętać, że różnorodny tabor rodzi problemy z organizacją zaplecza i utrzymania – wskazywał w trakcie spotkania Bogusław Kowalski, ekspert ZDG TOR.

Za i przeciw

Takie plany z pewnością spotkają się z życzliwym przyjęciem tak przewoźników, jak i producentów taboru - pamiętając o tym, że w polskich warunkach zamówienie nawet na 20 pojazdów jest postrzegane jako wyjątkowo duże. Na rynek regionalnych przewozów pasażerskich łatwiejsze wejście mieliby też zagraniczni operatorzy (w tych województwach, w których marszałkowie zdecydowaliby się na otwarty przetargi na długoletni kontrakt, a nie zlecali przewozy z wolnej ręki własnym spółkom). Jak dotąd podmioty takie były zazwyczaj odstraszane wymogami specyfikacji przetargowych narzucających konieczność posiadania określonego taboru. Problem taki znika wraz z pojawieniem się poolu taborowego dysponującego pojazdami, które może wynająć takiemu przewoźnikowi.

Poza przewoźnikami regionalnymi, na utworzeniu spółki być może mogłyby skorzystać także PKP Intercity, które w ramach umowy PSC świadczą przewozy TLK. - Nie widzę powodu, dla której w poolu taborowym nie mógł znaleźć się tabor nowy i używany. Ogromną zaletą takiego rozwiązania będzie unifikacja pojazdów używanych przez przewoźników samorządowych. To będzie naprawdę dobre rozwiązanie dla tych podmiotów – podkreślał podczas konferencji Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. - Pool taborowy to dobry pomysł, w kierunku którego powinniśmy iść. W województwach nie ma jeszcze umów wieloletnich, są maksymalnie 2-letnie – dodał Maciej Lignowski, prezes trójmiejskiej SKM.

Nieco inne zdaniem przedstawił przedstawiciel Kolei Mazowieckich. - Nasza opinia w zakresie krajowej spółki niekoniecznie jest pozytywna. Mamy pewne obawy. Po pierwsze – będzie to jedyny taki podmiot na rynku, w związku z czym różne sytuacje mogą mieć miejsce. Będzie on udostępniał tabor, a każdy przecież wie, ma się coś własnego, to dba się o to bardziej – podkreślał członek zarządu Kolei Mazowieckich, Dariusz Grajda.

Jaka miałaby być specyfika funkcjonowania spółki taborowej? Rozpatrywane są różne warianty. - Chcemy tutaj wykorzystać podmioty podległe Ministerstwu Skarbu Państwa – mówił Andrzej Massel, wspominając, że spółka mogłaby powstać w ramach przedsięwzięć realizowanych przez niedawno utworzoną rządową spółkę celową Polskie Inwestycje Rozwojowe.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

76 mld euro dla Polski odblokowane

Prawo i polityka

76 mld euro dla Polski odblokowane

Redakcja 21 stycznia 2024

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Infrastruktura

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Redakcja 06 grudnia 2022

Nowa aplikacja ułatwi planowanie przewozów międzynarodowych

Innowacje

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Pasażer

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2021

Violeta Bulc: Po 2020 roku UE będzie wspierać projekty transgraniczne

Prawo i polityka

Zobacz również:

76 mld euro dla Polski odblokowane

Prawo i polityka

76 mld euro dla Polski odblokowane

Redakcja 21 stycznia 2024

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Infrastruktura

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Redakcja 06 grudnia 2022

Nowa aplikacja ułatwi planowanie przewozów międzynarodowych

Innowacje

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Pasażer

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2021

Violeta Bulc: Po 2020 roku UE będzie wspierać projekty transgraniczne

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5