1,14 mld złotych, 10 lat i 29 mln kilometrów do przejechania. To kluczowe parametry umowy, którą Polregio podpisało z władzami Województwa Lubelskiego na przewozy kolejowe. Umowa będzie realizowana w ramach tzw. bezpośredniego powierzenia do grudnia 2030 roku.
Polregio to największy pasażerski przewoźnik w Polsce należący do Agencji Rozwoju Przemysłu i samorządów wojewódzkich. Rok 2020 jest dla spółki niezwykle ważny pod względem kontynuacji współpracy z kolejnymi samorządami wojewódzkimi. Dzisiaj, w ramach bezpośredniego powierzenia przez Marszałka Województwa, Polregio podpisało 10-letnią umowę o wartości ponad 1,14 mld zł na świadczenie usług publicznych w zakresie przewozów kolejowych w województwem lubelskim. Umowa będzie obowiązywać w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 14 grudnia 2030 r.
Podpisy pod dokumentem złożyli Jarosław Stawiarski – marszałek województwa lubelskiego, Zdzisław Szwed – członek zarządu Województwa Lubelskiego oraz Artur Martyniuk – prezes Polregio i Adam Pawlik – członek zarządu, dyrektor handlowy Polregio.
– Długoletnie umowy to sposób na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Ułatwią nam one poprawę jakości usług, modernizację i zakup nowego taboru oraz modernizację zapleczy technicznych. To nasz wspólny sukces świadczący o bardzo dobrej dotychczasowej współpracy z województwem lubelskim. Cieszę się, że dzięki temu mieszkańcy będą mogli liczyć na lepszą ofertę transportową, oraz że dzięki temu wzmocniona zostanie stabilność funkcjonowania spółki na najbliższe lata – mówi Artur Martyniuk, prezes – dyrektor generalny Polregio.
– Kolej odgrywa istotną rolę w transporcie zbiorowym, ponieważ to najbezpieczniejszy, najbardziej ekologiczny i najbardziej pojemny środek transportu. Naszą rolą jako zarządu województwa jest zachęcanie do korzystania z kolei i jednocześnie gwarantowanie pewności tego transportu – mówi Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego.
– Podpisana dzisiaj umowa oznacza kontynuację świadczenia usług pasażerom Polregio nie tylko w odniesieniu do połączeń regionalnych, ale także aglomeracyjnych w ramach planowanej Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. 10-letnia umowa daje gwarancję stabilnej współpracy z samorządem województwa, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia pasażerów oczekujących atrakcyjnego rozkładu jazdy oraz konkurencyjnej ceny biletów – mówi Adam Pawlik, członek zarządu – dyrektor handlowy Polregio.
Umowa PSC (z ang. Public Service Contract), czyli umowa na świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich została zawarta pomiędzy Województwem Lubelskim a Polregio na lata 2020-2030. Całkowita wartość umowy wynosi ponad 1,14 mld zł (dokładnie 1 144 382 000,00 złotych) i dotyczy planowanej pracy eksploatacyjnej na poziomie 29 919 782,29 pockm. W jej ramach Polregio będzie realizować przewozy pasażerskie w województwie lubelskim na następujących liniach komunikacyjnych:
- Linia 30 Lublin Główny – Parczew Kolejowa
- Linia 7 Lublin Główny – Chełm
- Linia 7/581 Lublin Główny – Lublin AIRPORT
- Linia 7/69/72 Lublin Główny – Zamość Wschód
- Linia 72/69/101 Zamość Wschód – Bełżec – gr. województwa – (Jarosław)
- Linia 68 Lublin Główny – Kraśnik – gr. województwa – (Stalowa Wola)
- Linia 7 Lublin Główny – Dęblin
- Linia 7/26/2 Lublin Główny – Dęblin – Łuków – Terespol – gr. państwa
- Linia 2 Łuków – gr. województwa – (Siedlce)
To druga wieloletnia umowa zawarta przez Polregio w tym roku. Wcześniej
podpisało ją województwo podkarpackie, a w 2019 roku – województwo śląskie. Żeby zapewnić kontynuację przewozów, samorządy muszą podpisać umowy PSC najpóźniej do 12 grudnia 2020 roku – informuje przewoźnik.