PKP S.A. planuje zmodernizować 57 dworców kolejowych zlokalizowanych we wschodnich województwach. 10 z nich będzie wyremontowanych przy współudziale środków pomocowych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia – zapowiedział Marek Michalski, Członek Zarządu Spółki podczas konferencji EkoTransport w Polsce Wschodniej w Olsztynie, zorganizowanej przez TOR Konferencje.
Marek Michalski przypomniał, ze PKP SA zarządza 590 czynnymi dworcami. Po identyfikacji potrzeb inwestycyjnych wytypowano aż 464 obiekty wymagające prac modernizacyjnych. – To jest bardzo ambitny program, który planujemy zrealizować do 2023 roku. Obejmuje on dworce w całej Polsce, w tym we wschodniej części kraju – powiedział członek zarządu PKP S.A. – Dworce są nierozerwalną częścią sieci kolejowej oraz bardzo często wizytówkami miast. Muszą spełniać nie tylko potrzeby pasażerów, ale i lokalnych społeczności. Nie chcemy, żeby nasze założenia skończyły się na papierze. Zamierzamy również podchodzić do inwestycji kompleksowo. Naszym celem jest integracja różnych usług transportowych na dworcu. Bardzo blisko współpracujemy z PKP PLK w zakresie ich planów odnośnie modernizacji infrastruktury liniowej i wiążemy te inwestycje z modernizacją infrastruktury punktowej, jaką są dworce. Chcemy, żeby dworzec był bramą do miasta, był wpisany w tkankę miejską. Dlatego też zamierzamy ściśle współpracować z samorządami. Inwestycje w dworce to również zwiększenie konkurencyjności regionów słabiej rozwiniętych – dodał Marek Michalski.
Jak podkreślił członek zarządu PKP SA, środki na inwestycje dworcowe pochodzić będą zarówno z Unii Europejskiej (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz Regionalnych Programów Operacyjnych), jak i ze środków budżetowych. Przy czym intencją władz PKP S.A. jest dążenie do tego, by jak największy odsetek pieniędzy wydanych na dworce stanowiły jednak środki zewnętrzne.
Marek Michalski przypomniał, że PKP SA będzie korzystała z doświadczeń płynących z realizacji
innowacyjnych dworców systemowych. Mają one powstawać w miejscu dotychczasowych, niefunkcjonalnych obiektów. Będą dostosowane wielkością do rzeczywistych potrzeb podróżnych i mieszkańców miast, bardziej efektywne energetycznie, wyposażone w zaawansowane technologie i przyjazne środowisku. – Nie są to jeszcze dworce w pełni „zielone”, ale dążymy do minimalizacji zużycia energii pozyskanej ze źródeł zewnętrznych. Chcemy, żeby nowe obiekty były bardziej przyjazne od dotychczasowych oraz żeby podróżni dobrze się na tych dworcach czuli – powiedział Michalski, przypominając, że podobnym dworcem ma być po modernizacji Olsztyn Zachodni
PKP S.A. wytypowała 57 stacji we wschodnich województwach (warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, podkarpackim i świętokrzyskim), na których do 2023 mają zostać zmodernizowane dworce. Najwięcej dworców, 22, przebudowanych zostanie na Podlasiu. W sierpniu ogłoszono 6 pierwszych przetargów natomiast w Bielsku Podlaskim i Nidzicy PKP SA rozpoczęła projektowanie samodzielnie. Łącznie projektowaniem objętych jest obecnie 8 dworców – dwa projekty opracuje PKP SA.
10 z 57 dworców ma zostać przebudowanych przy współudziale środków pomocowych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Będą to dworce na następujących stacjach: Skarżysko-Kamienna, Siemiatycze, Czeremcha, Bielsk Podlaski, Białystok, Szczytno, Olsztyn Główny, Olsztyn Zachodni, Olsztynek, Nidzica.