Na stronach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego pojawiło się ogłoszenie dotyczące planowanego przetargu na obsługę większości regionalnych linii kolejowych w województwie, w rozkładzie jazdy 2016/2017. Nie należy się spodziewać wielkich zmian w podziale nadmorskiego tortu przewozowego.
Ogłoszenie podobne jest do tego, jakie przed przetargiem na obsługę linii od grudnia 2015 (również na rok) opublikował samorząd wczesną wiosną tego roku. Urząd wystawi na przetarg następujące linie:
a) Szkieletowe:
1) Tczew – Gdańsk Główny – Gdynia Główna – Rumia – Reda – Wejherowo (kolej aglomeracyjna),
2) Słupsk – Lębork – Wejherowo – Gdynia Główna/ Gdańsk Główny
3) Elbląg – Malbork – Tczew – Gdańsk Główny – Gdynia Główna/ Gdynia Chylonia,
4) (Olsztyn Główny/ Iława Główna) – Prabuty – Malbork – Tczew – Gdańsk Główny/ Gdynia Główna,
5) (Bydgoszcz Główna/ Laskowice Pomorskie) – Smętowo – Tczew – Gdańsk Główny – Gdynia Główna/ Gdynia Chylonia,
6) Kościerzyna – Gdynia Główna,
7) Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz/ Gdańsk Główny,
8) Kartuzy – Gdynia Główna,
9) Kartuzy – Gdańsk Wrzeszcz/ Gdańsk Główny
b) Dowozowe:
10) Hel – Władysławowo – Reda – Gdynia Główna/ Gdańsk Główny,
11) Grudziądz – Gardeja – Kwidzyn – Malbork/ Gdynia Główna,
c) Uzupełniające:
12) Słupsk – Ustka.
Część połączeń dla Przewozów Regionalnych bez przetargu
W informacji o planowanym przetargu nie znalazły się połączenia, które rozpoczynają bieg lub przebiegają przez Chojnice, a także takie, które są obsługiwane pociągami zestawianymi w tym mieście, w tamtejszym zakładzie Przewozów Regionalnych. Zgodnie z umową parafowaną na razie przez samorząd i przewoźnika, zostaną one powierzone do obsługi PR na okres 5 lat.
– Linie komunikacyjne objęte 5-letnim kontraktem z Przewozami Regionalnymi nie zostały opisane we wspominanym przez ogłoszeniu – potwierdziła Małgorzata Pisarewicz, rzecznik pomorskiego urzędu marszałkowskiego.
Tort podzielą PR i SKM
Jednak należy się spodziewać, że Przewozy Regionalne, podobnie jak w 2015 i 2016 roku, także i w 2017 roku pojadą po części linii w województwie pomorskim, opisanych w ogłoszeniu o zbliżającym się przetargu. Umowa, przewidziana na 1 rok nie będzie bowiem atrakcyjnym kąskiem dla żadnej z firm, która nie posiada zaplecza taborowego w województwie. Ponownie dojdzie więc do podziału rynku przewozów w Pomorskiem pomiędzy PKP SKM Trójmiasto a Przewozami Regionalnymi.