Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego zaapelował do Przewozów Regionalnych i PKP SKM Trójmiasto, aby zażądali od dostawców energii obniżki stawek za prąd. Ustawa przyjęta przez Sejm w końcu 2018 roku daje odbiorcom energii podstawę do negocjacji wcześniej zapowiadanych, wysokich stawek.
– Zarówno w przypadku podmiotów samorządowych, jak i spółek przewozowych, drastyczny i skokowy wzrost cen miałby poważne konsekwencje. Bez żadnych specjalnych pretekstów skutki podwyżek dotknęłyby bezpośrednio właśnie mieszkańców, którzy korzystają z usług dostarczanych lub opłacanych przez Samorząd Województwa Pomorskiego kwituje Ryszard Świlski, członek zarządu woj. pomorskiego.
Dwie spółki, do których apeluje Ryszard Świlski, wożą pasażerów na różnych liniach regionalnych na terenie województwa pomorskiego. Obawa o znaczny wzrost kosztów ich funkcjonowania w związku z planowanymi podwyżkami cen energii była spora, ale z końcem roku 2018 Sejm przyjął ustawę o obniżce akcyzy na energię elektryczną. Zgodnie z nią akcyza na prąd ma zostać obniżona z 20 zł/MWh do 5 zł/MWh, a opłata przejściowa będzie mniejsza aż o 95 procent.
Jak zostało poinformowane województwo, tylko dla spółki SKM wzrost kosztów zaopatrzenia w energię elektryczną wynieść miał ok. 12 mln zł. Bez rekompensaty ze strony samorządu liczba pociągów mogłaby zostać ograniczona.
– Obie spółki otrzymały jeszcze mniej korzystne oferty na 2019 rok niż nasza grupa zakupowa, która zajmuje się zakupem prądu np. dla szpitali czy instytucji kultury – powiedział Ryszard Świlski. – A przecież za wykonywane przez nie przewozy płaci nie kto inny, tylko pomorski samorząd. I to budżet samorządu województwa poniósłby koszty podwyżek. Dlatego zwróciłem się do zarządu Przewozów Regionalnych i zarządu PKP SKM w Trójmieście z pytaniem, jakie działania spółki podjęły w celu uzyskania niższych stawek energii dla zakontraktowanych usług – zaznacza Świlski.
Planowane na 2019 roku podwyżki cen energii zdominowały w ostatnich miesiącach 2018 roku
dyskusje na temat rozwoju oferty kolejowej w województwach. Obniżenie akcyzy ma spowodować, że nie dojdzie do drastycznego pogorszenia oferty w regionach.
Tymczasem jednak PKP PLK nakłada na przewoźników opłatę, której się nie spodziewali. Więcej na ten temat piszemy
tutaj.