NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pomorskie mobilizuje przewoźników do żądania obniżki stawek za prąd

| Michał Szymajda 11.01.2019 2,2k

Pomorskie mobilizuje przewoźników do żądania obniżki stawek za prąd
Fot. Michał Szymajda, RK
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego zaapelował do Przewozów Regionalnych i PKP SKM Trójmiasto, aby zażądali od dostawców energii obniżki stawek za prąd. Ustawa przyjęta przez Sejm w końcu 2018 roku daje odbiorcom energii podstawę do negocjacji wcześniej zapowiadanych, wysokich stawek.
– Zarówno w przypadku podmiotów samorządowych, jak i spółek przewozowych, drastyczny i skokowy wzrost cen miałby poważne konsekwencje. Bez żadnych specjalnych pretekstów skutki podwyżek dotknęłyby bezpośrednio właśnie mieszkańców, którzy korzystają z usług dostarczanych lub opłacanych przez Samorząd Województwa Pomorskiego kwituje Ryszard Świlski, członek zarządu woj. pomorskiego.

Dwie spółki, do których apeluje Ryszard Świlski, wożą pasażerów na różnych liniach regionalnych na terenie województwa pomorskiego. Obawa o znaczny wzrost kosztów ich funkcjonowania w związku z planowanymi podwyżkami cen energii była spora, ale z końcem roku 2018 Sejm przyjął ustawę o obniżce akcyzy na energię elektryczną. Zgodnie z nią akcyza na prąd ma zostać obniżona z 20 zł/MWh do 5 zł/MWh, a opłata przejściowa będzie mniejsza aż o 95 procent.

Jak zostało poinformowane województwo, tylko dla spółki SKM wzrost kosztów zaopatrzenia w energię elektryczną wynieść miał ok. 12 mln zł. Bez rekompensaty ze strony samorządu liczba pociągów mogłaby zostać ograniczona.

– Obie spółki otrzymały jeszcze mniej korzystne oferty na 2019 rok niż nasza grupa zakupowa, która zajmuje się zakupem prądu np. dla szpitali czy instytucji kultury – powiedział Ryszard Świlski. – A przecież za wykonywane przez nie przewozy płaci nie kto inny, tylko pomorski samorząd. I to budżet samorządu województwa poniósłby koszty podwyżek. Dlatego zwróciłem się do zarządu Przewozów Regionalnych i zarządu PKP SKM w Trójmieście z pytaniem, jakie działania spółki podjęły w celu uzyskania niższych stawek energii dla zakontraktowanych usług – zaznacza Świlski.

Planowane na 2019 roku podwyżki cen energii zdominowały w ostatnich miesiącach 2018 roku dyskusje na temat rozwoju oferty kolejowej w województwach. Obniżenie akcyzy ma spowodować, że nie dojdzie do drastycznego pogorszenia oferty w regionach.

Tymczasem jednak PKP PLK nakłada na przewoźników opłatę, której się nie spodziewali. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Pomorskie (948)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Pomorskie (948)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5