Partnerzy serwisu:
Biznes

Pomorski Samorząd wyczekuje usamorządowienia SKM

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
28-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP, Michał Lange

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pomorski Samorząd wyczekuje usamorządowienia SKM
Po udzielonej w środę wypowiedzi wiceministra Klepackiego powrócił temat przyszłości trójmiejskiej SKM. Jak wynika ze słów wiceministra, usamorządowienie kolejowej spółki, świadczącej usługi przewozowe na rynku pomorskim, powinno nastąpić w ramach szerszego programu restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne, który ma zostać przygotowany do jesieni br. Co sądzą na ten temat w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego? Jak przekazanie Szybkiej Kolei Miejskiej samorządom może usprawnić proces integracji publicznej komunikacji zbiorowej na terenie Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego?

W ubiegłą środę PAP podała, iż na posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. transportu kolejowego i poczty wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki przedstawił informację na temat perspektyw przekazania samorządom spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. "Jak najbardziej SKM-ka może być przekazana samorządom czy samorządowi województwa pomorskiego. Tę decyzję, jeśli chodzi o kierunkowe podejście, podjęto w uzgodnieniu z PKP i tutaj nic się nie zmieniło" - powiedział Klepacki.

Wiceminister zaznaczył jednakże, że przejęcie SKM przez samorząd lub samorządy miałoby być częścią programu restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. "Udało nam się zdobyć przychylność samorządów, jeśli chodzi o działania z Przewozami Regionalnymi. Chcemy jesienią mieć gotowy projekt restrukturyzacji, który chcemy realizować" - wyjaśnił.

Członkowie komisji pytali wiceministra, czy nie dałoby się przeprowadzić operacji przekazania SKM samorządowi lub samorządom szybciej, w ramach odrębnego projektu. Klepacki wyjaśnił, że indywidualne podejście do sprawy trójmiejskiej SKM spowodowałoby "bardzo dużo złej krwi wśród innych samorządów". Jego zdaniem pozostałe samorządy mogłyby odebrać takie działanie jako nierówne traktowanie przez rząd, co z kolei utrudniłoby rozmowy z nimi na temat restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Dlatego też znacznie "łatwiej będzie to przeprowadzić, wbudowując usamorządowienie SKM w pewien większy proces" - powiedział. Zaznaczył ponadto, iż na przekazanie trójmiejskiej SKM samorządom konieczne będzie znalezienie funduszy.

Obecny na posiedzeniu podkomisji członek zarządu województwa pomorskiego Ryszard Świlski poinformował z kolei, że samorząd jest zdeterminowany w sprawie przejęcia Szybkiej Kolei Miejskiej. Dodał, że samorząd chciałby to uczynić najszybciej, jak będzie to możliwe.

Zapytaliśmy w związku z tym w miniony czwartek (po konferencji prasowej zorganizowanej z okazji podpisania umowy z Pesą) Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka, jakie jest aktualne stanowisko Samorządu w tej kwestii oraz czy mają pewność, iż podołają temu wyzwaniu. Poruszyliśmy także problematykę integracji SKM, PKM, jak i pozostałych środków transportu zbiorowego na terenie Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego.

Koleje rozwiążą problemy transportowe na Pomorzu

Od pierwszych słów swojej wypowiedzi Marszałek Struk starał się podkreślać kluczową rolę transportu kolejowego w obsłudze przewozów pasażerskich na terenie Trójmiasta oraz całego województwa. – Sporo pytań, które tylko pozornie nie są ze sobą związane. W zasadzie inny temat to PKM, a innym tematem wydaje się być Szybka Kolej Miejska. Ale w istocie wspólnym mianownikiem jest jednolita polityka rozwoju transportu publicznego w województwie pomorskim - stwierdził.

Po czym od razu dodał: - Od wielu już lat konsekwentnie ją realizujemy i zależy nam przy tym najbardziej na tym, aby podstawowym rozwiązaniem licznych problemów transportowych w województwie pomorskim były rozwiązania w obszarze ruchu kolejowego. Stąd właśnie zakupy taboru, stąd modernizacja dwóch linii kolejowych niezwykle istotnych dla województwa pomorskiego: pierwsza z nich obsługująca korytarz północny (Reda – Władysławowo – Hel), druga to linia Gdynia – Kościerzyna, która  obsługuje Pojezierze Kaszubskie, łącząc je z metropolią trójmiejską.

Co więcej, sztandarowa inwestycja – Pomorska Kolej Metropolitalna, która nie jest tylko i wyłącznie budowaną linią kolejową dedykowaną dla Metropolii Trójmiejskiej, ale jej zasadniczy walor polega również na tym, że łączy się z kolejowym systemem transportowym województwa pomorskiego, łącząc de facto gminy powiatu kartuskiego oraz kościerskiego. Realizacja tych zadań pozwoli nam na zbudowanie trwałego systemu transportu kolejowego, który będzie przynosić największą ilość pasażerów i skróci czas dojazdu z najodleglejszych części naszego regionu do metropolii gdańskiej. - wyjaśnił

Struk: 'Musimy mieć bezpośredni wpływ na SKM'

Jeśli chodzi o Szybką Kolej Miejską, to od wielu już lat zabiegamy o to żeby była to spółka kolejowa, która będzie wpisywać się w strategię rozwoju transportu kolejowego i będzie obsługiwać przede wszystkim ruch metropolitalny. Nie ma być to spółka, która będzie się zajmować ruchem pasażerskim o zasięgu regionalnym. Niemniej jednak, aby zbudować trwałe systemy transportu publicznego w obszarze metropolitalnym, musimy mieć bezpośredni wpływ na Szybką Kolej Miejską – podkreśla Marszałek Struk.

Nie widzę dzisiaj żadnych uzasadnionych powodów, dla których SKM-ka miałaby nadal być zarządzana z Warszawy skoro świadczy usługi w obszarze głównie Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego. Zabiegaliśmy zresztą już od blisko sześciu lat o to, aby Szybka Kolej Miejska stała się jednak spółką samorządową, na którą Samorząd Województwa będzie mieć największy wpływ. Daliśmy temu wyraz wchodząc kapitałowo do SKM, i dzisiaj mamy mniejszościowy pakiet udziałów w spółce. – opisuje Struk – Ponadto osobiście zaangażowałem się w to, żeby włączyć do tej struktury nowych udziałowców, którzy będą żywotnie zainteresowani uczestnictwem w tym projekcie (a więc miasta Gdańska, Sopotu, Gdyni, jak również ościennych gmin z obszaru metropolitalnego). Dlatego też dzisiaj udziałowcami SKM-ki oprócz Samorządu Województwa są także prezydenci Gdańska, Sopotu i Gdyni oraz burmistrz Pruszcza Gdańskiego. Teraz oczekuję wręcz od pozostałych samorządów – od Wejherowa aż po Tczew – dalszego zaangażowania w SKM-kę. – apeluje

Przejęcie SKM przez samorząd to nie "skok na udziały"

Jeżeli chodzi o kwestię przejęcia przez nas – tzn. przez Samorząd Wojewódzki – Szybkiej Kolei Miejskiej od PKP i Skarbu Państwa, nie należy odbierać naszych starań i działań jako "skoku na udziały" w dobrze prosperującej, niezadłużonej spółce kolejowej. Chodzi o coś znacznie więcej. – zaznacza Marszałek. – Zależy nam bowiem na zbudowaniu trwałego systemu transportowego, którego w obszarze metropolitalnym kręgosłupem jest Szybka Kolej Miejska. I w związku z tym, zintegrowanie tego systemu z innymi systemami transportowymi, funkcjonującymi w obszarze metropolitalnym jak np. tramwajów w Gdańsku, trolejbusów w Gdyni i w Sopocie, czy też komunikacji autobusowej poprzez węzły integracyjne usytuowane m.in. w Tczewie, Wejherowie, Redzie albo w Pruszczu Gdańskim. Tak więc bardzo potrzebujemy mieć bezpośredni wpływ na funkcjonowanie Szybkiej Kolei Miejskiej.

Nie ulega jednakże wątpliwości, iż stanowić to będzie dla regionalnych władz samorządowych pewnego rodzaju wyzwanie. Zapytany o obawy związane z przejęciem SKM-ki oraz o to czy Województwo Pomorskie będzie stać na takie rozwiązanie, Marszałek Mieczysław Struk wyjaśnia "Rynkowi Kolejowemu": – Ja nie mam tutaj bezpośrednio jakichkolwiek obaw, czy sobie z tym poradzimy, ponieważ i tak musimy rozwiązać problem transportu publicznego, zatem tak czy inaczej – i województwo, ale też pozostałe gminy (być może poprzez Metropolitalny Związek Komunikacyjny) będą musiały rozwiązać ten problem. Zwłaszcza chodzi w tym wypadku o kwestię jednolitego biletu. Najlepiej uczynić to korzystając z najnowocześniejszych technologii dostępnych na rynku europejskim (telefony komórkowe – systemy SMS czy pre-paid; być może też systemu jednolitego elektronicznego biletu-karty miejskiej, która będzie obsługiwać wszystkie systemy transportowe).

Podsumowując zatem, jest rzeczą absolutnie fundamentalną, aby wkroczyć dość szybko w XXI wiek i rozwiązywać najistotniejsze problemy transportowe w województwie pomorskim. – mówi Struk – Wierzę przy tym, iż ta decyzja, o którą zabiegamy już od lat (i była obiecywana przez kolejnych ministrów odpowiedzialnych za kolejnictwo, również przez pana ministra Nowaka, który był niezwykle przychylny dla tego projektu) zostanie w niedługim czasie podjęta. Mam zatem też nadzieję, że pani minister Bieńkowska będzie kontynuować to dzieło, a prezes Grupy PKP będzie mógł zrealizować obietnice, które wcześniej uzyskaliśmy, co pozwoli nam na to, by już za kilka lat pokazać mieszkańcom absolutnie inny transport, który dorównuje zachodniej Europie.

Jednym słowem przejęcie spółki PKP przez samorządy będzie "krokiem milowym" w kierunku integracji całego systemu transportowego województwa. Do tego dążymy, ponieważ przejęcie udziałów w SKM nie jest celem samym w sobie. Kluczowym celem, który nam w tym przypadku przyświeca jest zbudowanie trwałego, spójnego i sprawnego systemu transportowego, który będzie też ze sobą zintegrowany – zakończył Marszałek.

Usamorządowienie usprawni dalszy rozwój

Reasumując, nie ulega najmniejszej wątpliwości fakt, iż województwo pomorskie należy dziś do pozytywnie wyróżniających się na tle całej Polski regionów pod względem konsekwentnej, opartej na zasadach zrównoważonego rozwoju polityki transportowej. Przede wszystkim w jasnych barwach maluje się przyszłość kolei pasażerskich, które już niedługo staną się "kręgosłupem" sieci komunikacyjnej w wymiarze metropolitalnym, jak również regionalnym. Niemniej jednak znacznie sprawniej i skuteczniej można będzie stymulować dalszy rozwój całego systemu transportowego, mając bezpośredni wpływ na funkcjowanie strategicznego przewoźnika kolejowego w rejonie Trójmiasta.

Przejęcie SKM-ki przez władze samorządowe z regionu pomorskiego mogłoby zdynamizować proces integracji ofertowej i taryfowej systemu publicznej komunikacji zbiorowej na terenie aglomeracji gdańskiej oraz w obszarze jej ciążenia, co stworzyłoby podwaliny spójnego, efektywnie zarządzanego systemu transportowego. Mając to na uwadze, usamorządowienie Szybkiej Kolei Miejskiej należy dziś uznać za priorytet. Z całą pewnością warto postarać się o to, by wprowadzić ten plan w fazę realizacji zanim na dobre ruszą przewozy pasażerskie, zakładane przez województwo w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pomorskie: Dodatkowe pociągi SKM kursujące w nocy w z 2 na 3 czerwca

Pasażer

Pomorskie: Dodatkowe pociągi SKM kursujące w nocy w z 2 na 3 czerwca

inf. pras. PKP SKM Trójmiasto 02 czerwca 2023

SKM Trójmiasto nie wyklucza przekazania projektu taborowego marszałkowi

Prawo i polityka

SKM Trójmiasto chce wysłać na P4 swoje EZT

Tabor i technika

SKM Trójmiasto chce wysłać na P4 swoje EZT

Jakub Rösler 23 września 2022

Gdynia. Uniwersytet Morski w nazwie stacji SKM

Zintegrowany transport

Gdynia. Uniwersytet Morski w nazwie stacji SKM

jd/inf. pras. 10 grudnia 2019

Umowa na budowę przystanków PKM w Gdyni podpisana

Infrastruktura

Zobacz również:

Pomorskie: Dodatkowe pociągi SKM kursujące w nocy w z 2 na 3 czerwca

Pasażer

Pomorskie: Dodatkowe pociągi SKM kursujące w nocy w z 2 na 3 czerwca

inf. pras. PKP SKM Trójmiasto 02 czerwca 2023

SKM Trójmiasto nie wyklucza przekazania projektu taborowego marszałkowi

Prawo i polityka

SKM Trójmiasto chce wysłać na P4 swoje EZT

Tabor i technika

SKM Trójmiasto chce wysłać na P4 swoje EZT

Jakub Rösler 23 września 2022

Gdynia. Uniwersytet Morski w nazwie stacji SKM

Zintegrowany transport

Gdynia. Uniwersytet Morski w nazwie stacji SKM

jd/inf. pras. 10 grudnia 2019

Umowa na budowę przystanków PKM w Gdyni podpisana

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5