NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Polski transport na tle krajów Unii Europejskiej

| Martyn Janduła 28.10.2016 4,1k

Polski transport na tle krajów Unii Europejskiej
fot. Martyn Janduła
Komisja Europejska opublikowała tabelę wyników w dziedzinie transportu za 2016 r. – jest to zestawienie, w którym pod ocenę wzięto postępy państw członkowskich w aż 30 kategoriach obejmujących wszystkie aspekty tego sektora. Obecnie Polska awansowała na 22 miejsce zestawienia i znalazła się na równi z Litwą. Jeszcze dwa lata temu to nasz kraj był na ostatnim miejscu spośród 28 krajów Unii Europejskiej, a w zeszłym roku – na przedostatnim.
Tablica wyników ma pomagać państwom członkowskim w identyfikacji obszarów wymagających priorytetowych inwestycji i działań. Pokazuje ona, w jaki sposób UE pogłębia rynek wewnętrzny w dziedzinie transportu i działa na rzecz przejścia na mobilność niskoemisyjną – a są to dwa z priorytetów Komisji Junckera.

– Moim celem jest stworzenie wysokiej jakości, w pełni zintegrowanego i efektywnego systemu transportu o obniżonej emisyjności. Tablica wyników jest jak drogowskaz – nadaje temu dążeniu kierunek i pokazuje, jak daleko jest jeszcze do celu. Stanowi przydatne narzędzie dla nas, dla państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów, ponieważ informuje nas zarówno o poczynionych postępach, jak i o potrzebie kolejnych inwestycji i działań – podkreśla Violeta Bulc, unijna komisarz do spraw transportu.

Na pierwszym miejscu w tablicy wyników po raz trzeci z kolei plasuje się Holandia z najlepszymi wynikami w 15 kategoriach, a za nią znajdują się Szwecja, Niemcy i Austria. Chociaż każdy z tych krajów przoduje w innej dziedzinie, wszystkie mają solidne ramy dla inwestycji oraz dobre wyniki pod względem bezpieczeństwa transportu i wdrażania unijnych przepisów.

Polska na tle innych

Polska znalazła się na 22 miejscu w ogólnym rankingu 28 krajów członkowskich. Dwa lata temu nasz kraj zajmował ostatnią pozycję, a rok temu – przedostatnią, wyprzedzając w tym względzie tylko Rumunię. Na wynik ten składają się dane z czterech sektorów – rynek wewnętrzny, inwestycje i infrastruktura, unia energetyczna i innowacje, pasażerowie i pracownicy sektora. Ich uśredniony wynik pozwolił na wyliczenie ogólnej oceny jakości transportu krajowego. Polska zebrała najwyższe oceny w czterech kategoriach, a najniższe w ośmiu. 

Jednym z sektorów jest rynek wewnętrzny. Z danych wynika, że w Polsce udział w rynku konkurentów głównego operatora kolejowych przewozów pasażerskich jest drugą najwyższą notą w UE – ok. 40% w stosunku do Wielkiej Brytanii, gdzie wskaźnik ten wynosi prawie 95%. Udział w rynku konkurentów głównego operatora towarowego – PKP Cargo – też jest dość wysoki. Wynosi 36%, co daje szóste miejsce w rankingu i jak podaje Unia Europejska, dalej rośnie.


mat. UE

Polska nadal jest wśród krajów o największej liczbie toczących się spraw sądowych dotyczących domniemanego naruszenia prawa UE – zwłaszcza w odniesieniu do transportu drogowego, kolejowego i transportu lotniczego (dane od końca lipca 2016 r.). Również udział pracowników w dużych przedsiębiorstwach wzrosła do 11% powyżej średniej unijnej.

Jakość infrastruktury wciąż niedostateczna

Jakość dotycząca infrastruktury transportowej w Polsce została oceniona, jako zbliżająca się do średniej unijnej we wszystkich rodzajach transportu w ciągu ostatniego okresu sprawozdawczego.


mat. UE

Wskaźnik Transeuropejskich Sieci Transportowych wynosi obecnie w Polsce w transporcie indywidualnym 34% i 23% na kolei. Pod względem jakości infrastruktury kolejowej za nami znalazły się już tylko Bułgaria, Słowenia, Grecja, Chorwacja i Rumunia. Jeszcze gorzej wygląda to w przypadku portów, gdzie gorzej wypadają tylko Chorwacja i Rumunia. Co ciekawe, identyczne grono pojawia się przy jakości dróg, jednak dzięki wielomiliardowych dotacjach unijnych, widać wyraźny skok w poprawie w przypadku Polski.

Przeciętni w elektryczności

Trzecia kategoria oceny dotyczy unii energetycznej i innowacyjności. Według badań, Polska ma stosunkowo małą liczbę punktów ładowania pojazdów elektrycznych, ale rosnącą liczbę nowych samochodów wykorzystujących paliwa alternatywne (1,5% wzrost, siódme miejsce). Średnia punktów ładowania wynosi w Polsce 4, gdzie w Unii Europejskiej średnio jest ich po 26. Holandia ma ich 145. Z kolei najwięcej nowych pojazdów na napęd alternatywny kupują Włosi (12,8%), a także Holendrzy (12,6%).

W ponad 60% polskie linie kolejowe są już zelektryfikowane – średnia unijna to 52%. Daje nam to 7 miejsce. Na pierwszym znalazł się Luxemburg, gdzie linii takich jest już 95%. Nieco niżej znalazła się Belgia (85%), Holandia (76%), Szwecja (76%), Włochy (71%), Austria (70%) i Portugalia (64%).


mat. UE

Udział energii odnawialnej w zużyciu paliwa jest zbliżony do średniej UE, ale wskaźnik ten nie wzrósł w ciągu ostatnich lat i wynosi 5,7%, co plasuje Polskę na dziewiątej pozycji. Finlandia (21%) i Szwecja (19%) pod tym względem zdecydowanie deklasują pozostałe kraje. Austrii, która znalazła się na trzecim miejscu, brakuje aż 10% do Szwecji.

Co ciekawe, Polacy mniej od innych narodów stoją w korkach. Wyliczono, że rocznie stoimy 25,3 godziny w zatorach drogowych, kiedy przeciętny Europejczyk musi w nich spędzić średnio 29,5 godziny w ciągu roku. Krótszy czas zanotowały, co oczywiste, kraje skandynawskie, a nawet Czechy. Najwięcej czasu muszą stracić Brytyjczycy, którzy tracą 41,5 godziny w roku.

Rośnie zadowolenie z kolei

Polacy są coraz bardziej zadowoleni z miejskiego (78,7%) i lotniczego transportu (82,2%), którego wskaźnik zadowolenia jest nawet wyższy od średniej UE. Polska zbliża się także do średniej unijnej pod względem zadowolenia z transportu kolejowego. W tej materii dokonał się duży skok, bowiem w 2013 r. był to najniższy wskaźnik w całej Unii Europejskiej. Dzisiaj wynosi on już 71,3%, co daje naszemu krajowi 20 miejsce na 26.


mat. UE

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drogach , Polska poczyniła duże postępy w tym zakresie, ale wciąż zgłasza większą liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych niż średnia UE (77 na milion mieszkańców w porównaniu do średniej unijnej wynoszącej 52). Wskaźniki bezpieczeństwa kolejowego nieznacznie się poprawiły, jednak są wciąż wysokie. Wynoszą one teraz 1,3 ofiary śmiertelnej na 1 mln pociągokilometrów. Więcej ofiar śmiertelnych notują tylko Litwa i Słowacja – 1,4.

Unia Europejska podała także, że polski sektor transportowy zatrudnia 20% kobiet , w porównaniu do średniej UE wynoszącej 22%.

Jak liczono?

Tablica wyników zawiera dane pochodzące z różnych źródeł publicznych (np. z Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska czy Światowego Forum Ekonomicznego). Można przeszukiwać ją według kraju lub zagadnienia (rynek wewnętrzny, inwestycje i infrastruktura, unia energetyczna i innowacje, pasażerowie i pracownicy sektora).

Z tych danych stworzono tabele, w których pierwsze pięć miejsc zaznaczono na zielono, a ostatnie pięć na czerwono. Tabela poniżej pokazuje, jak często każdy kraj plasuje się na najwyższych albo na najniższych miejscach. Wynik ogólny obliczono po odjęciu ocen negatywnych od pozytywnych.


mat. prasowe
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5