Województwo małopolskie podpisało z Polregio 6-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie na kwotę ponad 528 mln zł. Przy średniej pracy eksploatacyjnej na poziomie ponad 3,5 mln pockm rocznie pociągi przewoźnika pokonają łącznie 21,1 mln pockm.
Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego oraz Polregio podpisali 9 grudnia nową, 6-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie o wartości ponad 0,5 mld złotych (dokładna kwota umowy 528 403 664,06 zł netto). Pociągi spółki w jej ramach pokonają przez ten okres 21,14 mln kilometrów, co daje średnią roczną planowaną eksploatację na maksymalnym poziomie 3,52 mln pockm. Umowa wejdzie w życie wraz z nowym rozkładem jazdy pociągów od 13 grudnia 2020 roku i będzie obowiązywać do 12 grudnia 2026 r.
Nowością będzie to, że od 13 grudnia 2020 r. aż
28 pociągów Polregio dziennie połączy Kraków i Katowice z czasem przejazdu ok. 70 minut. Nowa oferta połączeń kolejowych pozwoli na szybkie i komfortowe podróże w atrakcyjnej cenie 13 zł – najniższej spośród wszystkich przewoźników na tej trasie. Bilety będą honorowane również w pociągach przyspieszonych Kolei Śląskich na tej trasie.
– Naszym celem jest bezpieczeństwo, komfort i punktualność. Jestem przekonany, że dzięki nowej umowie coraz więcej podróżnych wybierze pociąg zamiast samochodu, zwłaszcza w Krakowie i ościennych miejscowościach, które od lat borykają się z problemem smogu. Przy podróży z centrum miasta do innego ośrodka miejskiego kolej jest bezkonkurencyjna. Jest zdecydowanie bardziej ekologiczna, tańsza dla pasażera i szybsza od jakiegokolwiek samochodu. Przy takiej ofercie docelowo nawet osoby, które stać na nowe auto i korzystają z niego na co dzień, będą decydować się na skorzystanie z połączenia kolejowego między Krakowem i Katowicami – mówi Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego.
– Województwo małopolskie to kolejna wieloletnia umowa Polregio, a jej podpisanie zbiega się z wprowadzeniem nowych połączeń na trasie Kraków – Katowice za jedyne 13 zł. Miesięczny bilet to koszt 235 zł, a czas podróży wynosi jedyne 70 minut w komfortowych warunkach w klimatyzowanym składzie – nowym taborem typu Impuls EN-63A lub gruntownie zmodernizowanymi składami typu Feniks EN-57 FPS. Kolej w Małopolsce zmienia się na lepsze, dzięki wielomilionowym inwestycjom m.in. PKP PLK. To również dzięki temu możliwe są szybsze i bardziej komfortowe podróże do uzdrowisk czy Zakopanego pociągami spółki. Nowe pociągi jeżdżące po zmodernizowanej trasie to standard, jakiego oczekują dzisiaj pasażerowie na kolei nie tylko w Krakowie czy okolicach. We współpracy z samorządami w całej Polsce będziemy konsekwentnie pracować nad dalszą poprawą jakości kolejowych przewozów regionalnych – mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.
– Nie zwalniamy tempa i planujemy duży program inwestycji, w tym zakup oraz modernizację taboru, aby jeszcze więcej osób przesiadło się do pociągu – dodaje Adam Pawlik, członek zarządu Polregio.
Nowy rozkład jazdy obejmuje następujące połączenia:
- Katowice – Olkusz – Sędziszów;
- Kraków – Sędziszów – Kielce/Ostrowiec Świętokrzyski;
- Kraków – Tarnów – Rzeszów;
- Tarnów – Nowy Sącz – Krynica-Zdrój;
- Gorlice – Jasło/Rzeszów;
- Kraków – Sucha Beskidzka – Zakopane;
- Sucha Beskidzka – Żywiec;
- Kraków – Wadowice – Bielsko-Biała;
- Kraków – Katowice;
- Kraków – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice
Umowa z województwem małopolskim jest dziewiątą wieloletnią umową zawartą przez Polregio w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z województwem warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim, podkarpackim, lubelskim, lubuskim, opolskim, świętokrzyskim, a w 2019 roku – z województwem śląskim. W celu zapewnienia kontynuacji przewozów, samorządy powinny podpisać umowy PSC (ang. Public Service Contract) najpóźniej do 12 grudnia 2020 roku.