Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PolRegio wysyła do modernizacji ED72

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
18-04-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PolRegio wysyła do modernizacji ED72
fot. Bardrock, CC BY-SA 3.0Zmodernizowany ED72 dla województwa kujawsko-pomorskiego
Zarząd Przewozów Regionalnych, obecnie pod marką PolRegio, zgodnie z zapowiedzią sprzed dwóch tygodni, podjął decyzję o rozpoczęciu postępowania przetargowego, którego zwycięzca zmodernizuje 5 zespołów trakcyjnych ED72.

ED72 to zbudowany w liczbie 21 sztuk młodszy i nieco nowocześniejszy brat EN57. W stosunku do ostatnich serii EN57 różni się dodatkowym, czwartym członem, w którym pierwotnie znalazły się przedziały klasy 1, oraz wyposażeniem wnętrza, które miało umożliwiać pasażerom wygodną jazdę nawet w drugiej klasie, dzięki wygodniejszym, profilowanym fotelom. Wnętrze było nieco lepiej wygłuszone niż w EN57, posiadały tez inną, przyjemniejszą dla oka kolorystykę.

Pierwsze ED72 zdecydowały się zmodernizować trzy województwa: śląskie (1 sztuka), świętokrzyskie (1 sztuka) oraz kujawsko-pomorskie (4 sztuki). Pojazdy te zaczęły ponownie wozić pasażerów w latach 2012 i 2013 i upodobniły się bardzo do zmodernizowanych EN57. I jedne i drugie były z resztą naprawiane u potentata tego typu prac na rynku – ZNTK Mińsk Mazowiecki. Naprawy połączone z drobnymi modernizacjami kolejnych sześciu ED72 bez zmiany czół pojazdów oraz bez wymiany napędów w 2015 i 2016 roku wykonały natomiast własne zakłady PolRegio w Kruszewcu.

ED72 pojadą nieco szybciej

Obecnie przedmiotem zamówienia PR jest usługa modernizacji wraz z naprawą piątego poziomu 5 sztuk ED72. Zmodernizowane pojazdy będą przeznaczone do realizacji pracy przewozowej w ruchu regionalnym z prędkością maksymalną 120 km/h. Jak zapisano w specyfikacji „zmodernizowane pojazdy powinny spełniać ogólne wymagania w zakresie przystosowania do ruchu regionalnego, konstrukcja oraz wyposażenie powinny zapewniać komfortową podróż w czasie przejazdu co najmniej do 4 godzin”. Zarząd przewoźnika zastrzegł sobie możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejnych 7 sztuk ED72. gdyby ten plan się powiódł, ED72 bez pełnej modernizacji prawie by nie było.

Zakres modernizacji pojazdów ma być podobny jak w przypadku ED72 kursującego w województwie świętokrzyskim. To znaczy, że dostaną one nowy asynchroniczny napęd, który pozwoli rozpędzić się im do 120 km/h (obecnie 110 km/h), pojawi się też możliwość rekuperacji energii. Maszynista dostanie do dyspozycji nową kabinę z systemami diagnostycznymi, za kabinami pojawi się pomieszczenie dla obsługi pociągów. Modernizacja ma uwzględnić możliwość instalacji automatów biletowych w przyszłości, a natychmiast po jej wykonaniu działać ma system zliczania pasażerów.

Co dla pasażerów?

Zmiana napędu przełoży się na niższy poziom hałasu, a pasażerowie będą mogli odbyć podróż na nowych fotelach, pod którymi znajdą się gniazdka elektryczne. W pojeździe zamontowana zostanie klimatyzacja, będzie 8 miejsc dla rowerów oraz toaleta dla osób niepełnosprawnych zgodna z TSI PRM. Zaplanowano montaż 8 miejsc bokiem do kierunku jazdy, pozostałe będą umieszczone w sposób tradycyjny, z niewielką liczbą siedzeń w układzie klubowym (będzie ich 235). Nowością będą podparcia kulszowe w przedsionkach i naprzeci dużej toalety dla niepełnosprawnych. Na takie nowinki wcześniej zdecydowały się już Koleje Dolnośląlskie. Pojawią się automatyczne, elektryczne drzwi międzywagonowe.

Zamawiający wymaga, aby współczynnik gotowości technicznej każdego pojazdu nie był niższy od 0,93, a współczynnik niezawodności każdego Pojazdu nie był niższy od 0,95. Technologia modernizacji pojazdu powinna uwzględniać wyposażenie zapleczy warsztatowych przewoźnika, tak aby umożliwiać wykonanie czynności utrzymaniowych na poziomach od P1 do P4 w zapleczach technicznych PolRegio. Dostawy zmodernizowanych pojazdów mają się zakończyć do końca października 2018. Termin składania ofert upłynie 22 maja 2017 roku. Kryterium wyboru oferty będzie w 100% cena.

Modernizację kolejnych pojazdów zapowiedział nowy prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski. Piszemy o tym tutaj.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Znamy przydział wszystkich zmodernizowanych ED72

Tabor i technika

Znamy przydział wszystkich zmodernizowanych ED72

Michał Szymajda 06 lipca 2018

PR: Przełomowa modernizacja ED72 [aktualizacja]

Tabor i technika

PR: Przełomowa modernizacja ED72 [aktualizacja]

Jakub Madrjas 13 czerwca 2018

ZNTK Mińsk Maz. wystylizował ED72 na... Elfa 2 [film]

Tabor i technika

PolRegio: ED72 z ładowarkami indukcyjnymi

Tabor i technika

PolRegio: ED72 z ładowarkami indukcyjnymi

Kasper Fiszer 12 grudnia 2017

Śląskie zapłaciło miliony za modernizację, a ED72... jeździ po Małopolsce

Tabor i technika

Zobacz również:

Znamy przydział wszystkich zmodernizowanych ED72

Tabor i technika

Znamy przydział wszystkich zmodernizowanych ED72

Michał Szymajda 06 lipca 2018

PR: Przełomowa modernizacja ED72 [aktualizacja]

Tabor i technika

PR: Przełomowa modernizacja ED72 [aktualizacja]

Jakub Madrjas 13 czerwca 2018

ZNTK Mińsk Maz. wystylizował ED72 na... Elfa 2 [film]

Tabor i technika

PolRegio: ED72 z ładowarkami indukcyjnymi

Tabor i technika

PolRegio: ED72 z ładowarkami indukcyjnymi

Kasper Fiszer 12 grudnia 2017

Śląskie zapłaciło miliony za modernizację, a ED72... jeździ po Małopolsce

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5