NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Polregio: Pociąg zamiast samochodu w ramach Europejskiego Roku Kolei

| inf. pras 15.01.2021 98

Polregio: Pociąg zamiast samochodu w ramach Europejskiego Roku Kolei
fot. Polregio
Polska, podobnie jak cała Unia Europejska, walczy z zanieczyszczeniami powietrza wynikającymi z emisji spalin. Dzięki kolejowemu transportowi regionalnemu duże aglomeracje mają szansę znacznie ograniczyć korki, co z kolei przekłada się na niższą emisję smogu z transportu drogowego. Polregio zachęca kierowców do rozważenia alternatywnego i bardziej ekologicznego środka transportu.
Jak czytamy w komunikacie przewoźnika, zrównoważony rozwój aglomeracji miejskich, w których zamieszkuje obecnie połowa ludności świata, a według danych ONZ w 2050 roku będzie w nich żyło ponad 2/3 mieszkańców naszej planety, jest jednym z priorytetowych zadań stojących przed ludzkością. Problem smogu w naszym kraju dotyczy w szczególności dużych miast, do których dojeżdżają samochodami mieszkańcy pobliskich miejscowości. Polregio, największy przewoźnik pasażerski w kraju, stara się o to, by stworzyć dogodne warunki dla pasażerów kolei w całej Polsce, stając się w dużych aglomeracjach miejskich pierwszym wyborem dla podróżnych dojeżdżających do pracy czy szkoły.

Przewoźnik zauważa, że wprowadzony w połowie grudnia 2020 roku nowy rozkład jazdy pozwolił przyspieszyć podróż na zmodernizowanych trasach między duży miastami wojewódzkimi, takimi jak np. Kraków – Katowice (1h 10 min). Z kolei już od kilku sezonów pasażerowie korzystać mogą z atrakcyjnych czasowo połączeń Polregio, będących alternatywą dla transportu samochodowego pomiędzy miastami, np. Warszawa – Łódź (1 h 34 min), Wrocław – Opole (1 h 14 min) czy Rzeszów – Przemyśl (1 h 03 min).

– Transport kolejowy jest nie tylko przyjazny dla środowiska, bezpieczny i energooszczędny – jest on również jedynym rodzajem transportu, który od 1990 roku niemal stale obniża poziom emisji CO2, jednocześnie odnotowując wzrost przewozów. Podejmujemy konkretne działania, aby stale poprawiać ofertę komunikacyjną w kraju. Poprzez skrócenie czasu podróży oraz zwiększenie częstotliwości połączeń, a także systematyczne podnoszenie jakości taboru, chcemy również zachęcić kierowców w całej Polsce do wybrania pociągu zamiast samochodu – mówi Artur Martyniuk, prezes Polregio cytowany w komunikacie.

Oprócz atrakcyjnej oferty połączeń kolejowych, przewoźnik posiada także niezwykle rozbudowaną ofertę zintegrowaną z transportem miejskim największych miast w Polsce. Dzięki niej możliwe jest podróżowanie w określonym czasie autobusami i tramwajami komunikacji miejskiej, np. w ramach jednego aglomeracyjnego biletu. Na tego typu udogodnienia liczyć mogą m.in. mieszkańcy województwa małopolskiego, śląskiego czy lubuskiego. Szczegóły oferty Polregio zintegrowanej z transportem miejskim, a także wykaz wszystkich miast nią objętych znajdują się na stronie przewoźnika w zakładce „oferty regionalne”.

Z Krakowa do Katowic za 13 złotych w 70 minut!

Dzięki zakończeniu modernizacji linii kolejowej pomiędzy Krakowem a Katowicami, prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, 13 grudnia 2020 roku wystartowała nowa oferta połączeń Polregio na trasie Kraków – Katowice. 28 pociągów uruchamianych na zlecenie Województwa Małopolskiego i Województwa Śląskiego (aż o 11 więcej niż w poprzednim rozkładzie jazdy), jest obsługiwanych nowym lub zmodernizowanym taborem. Czas przejazdu wynoszący około 70 minut oraz konkurencyjna cena 13 zł za bilet jednorazowy, to prawdziwy hit w ofercie przewoźnika i doskonała alternatywa dla transportu samochodowego. Już w okresie świąteczno-noworocznym oferta cieszyła się dużą popularnością wśród pasażerów.

Aglomeracja krakowska jest jedną z najbardziej zanieczyszczonych metropolii w kraju. Polregio już w 2018 roku, w związku z bardzo dużym zanieczyszczeniem miasta Kraków zdecydowało się wprowadzić bezpłatne przejazdy pociągami dla mieszkańców aglomeracji krakowskiej w tych dniach, w których stężenie pyłów zawieszonych nad miastem przekracza dopuszczalne dla zdrowia normy.

Zmodernizowane składy przyciągną pasażerów

Przewoźnik podkreśla, że dzięki wdrażanym obecnie rozwiązaniom technologicznym polska kolej staje się coraz nowocześniejsza, a co za tym idzie również coraz bardziej konkurencyjna. Jak czytamy, systematycznej poprawie ulega także stan taboru Polregio. Połączenia przewoźnika na trasie Kraków – Katowice są obsługiwane nowoczesnym taborem typu Impuls EN-63A oraz zmodernizowanymi składami typu Feniks EN-57 FPS. Te ostatnie posiadają m.in. nowe wnętrze, system klimatyzacji, kabinę WC w systemie zamkniętym dostosowaną dla osób niepełnosprawnych, drzwi odskokowo-przesuwne, a także system informacji pasażerskiej. W ramach dostępnych programów unijnych Polregio oraz poszczególne samorządy już aplikują o dostawy kolejnych nowych pociągów. W ramach prac nad Krajowym Programem Odbudowy (KPO) Polregio zawnioskowało już o nowy tabor na kwotę 98 mln zł przy wsparciu zarządu Województwa Świętokrzyskiego. Plany inwestycji w tabor w ramach KPO mają również Województwo Wielkopolskie (960 mln zł) oraz Województwo Podkarpackie (410 mln zł). Polregio pracuje też nad własnym programem inwestycji, w tym zakupem i modernizacją taboru.

– Podpisane pod koniec 2020 roku umowy wieloletnie z 14 województwami to gwarancja, że będziemy stale podwyższać jakość świadczonych przez nas usług na rzecz mieszkańców Polski. Podróż pociągiem musi być komfortowa i odpowiadać wysokim standardom, aby coraz więcej osób wybierało kolej zamiast samochodu. Inwestycje w infrastrukturę kolejową przyczyniają się także do rozwoju gospodarczego kraju, dzięki czemu możemy z optymizmem spoglądać w bezpieczną przyszłość – dodaje Artur Martyniuk.

2021 Europejskim Rokiem Kolei

1 stycznia 2021 roku rozpoczął się Europejski Rok Kolei. Inicjatywa Komisji Europejskiej ma na celu promowanie transportu szynowego jako zrównoważonego, inteligentnego i bezpiecznego. W Unii Europejskiej kolej odpowiada za mniej niż 0,5 proc. emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem, co sprawia iż jest to jedna z najbardziej zrównoważonych form ruchu pasażerskiego i towarowego. Ponieważ transport odpowiada za jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w całej wspólnocie, będzie on odgrywał kluczową rolę w realizacji celu jakim jest osiągnięcie „Zielonego Ładu”. Wg. unijnych założeń do 2050 roku wielkość emisji w tym sektorze ma spaść o 90 proc.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45203)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45203)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5