NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Polregio nie uruchamia pociągów komercyjnych, choć już może

| Kasper Fiszer 17.01.2019 6,7k

Polregio nie uruchamia pociągów komercyjnych, choć już może
Pociąg w nowych barwach Polregiofot. Kasper Fiszer
Przewozy Regionalne mogłyby już od miesiąca obsługiwać na zasadach komercyjnych dwie trasy: z Krakowa do Zatoru i z Białegostoku do Lublina. Przewoźnik nie zainaugurował jednak kursów na żadnej z nich, nie wskazał także terminu planowanego otwarcia połączeń. Spółka wciąż czeka na rozpatrzenie większości jej wniosków o przyznanie otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej.
Dużo emocji budziła niedawno kwestia wniosków o przyznanie Przewozom Regionalnym tzw. otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Decyzje prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w praktyce umożliwiają największemu przewoźnikowi regionalnemu uruchamianie regularnych kursów finansowanych w sposób inny niż w ramach służby publicznej. Pociągi te mogłyby więc zostać ujęte w rozkładzie jazdy bądź dzięki założeniu, że wpływy z tytułu sprzedaży biletów przewyższą koszty uruchomienia połączenia, bądź na mocy umowy o finansowanie zawartej z podmiotem innym niż publiczny.

Od początku obowiązywania nowego rozkładu jazdy PR mogą uruchamiać połączenia komercyjne

Na razie PR otrzymały decyzje dotyczące pięciu tras: Kraków – Zator, Lublin – Białystok, Wrocław – Sandomierz, Lublin – Terespol i Łódź – Gdynia. W większości przypadków okres obowiązywania tzw. otwartego dostępu jeszcze się nie rozpoczął. Przewoźnik mógłby jednak uruchamiać już połączenia komercyjne pomiędzy Krakowem a Zatorem oraz pomiędzy Lublinem a Białymstokiem, ale tego nie robi.

W przypadku trasy w Małopolsce decyzja prezesa UTK zezwala Polregio na jej obsługę w okresie od 9 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r. Również od 9 grudnia ubiegłego roku, ale tylko do 31 grudnia 2020 r., spółka może obsługiwać połączenie Lublin – Białystok. Czemu przewoźnik nie skorzystał jeszcze ze swojego prawa?

PR nie komentuje swoich decyzji dotyczących sektora komercyjnego

– Pytanie to dotyczy komercyjnej części działalności spółki Przewozy Regionalne, która jest objęta tajemnicą handlową – powiedział nam Dominik Lebda, rzecznik prasowy PR, odmawiając szerszego komentarza w tej sprawie. Nie poinformował nas także, kiedy połączenia mogłyby trafić do rozkładu jazdy. Należy jednak podkreślić przy tym, że decyzja prezesa UTK w żaden sposób nie obliguje przewoźnika do późniejszego uruchomienia kursów, a jedynie daje mu możliwość ich wprowadzenia do oferty.

Dominik Lebda wskazał jedynie, że PR wciąż czekają na rozpatrzenie większości złożonych przez spółkę wniosków. Dotyczą one połączeń Przemyśl – Lublin, Łódź – Kraków, Częstochowa – Katowice, Katowice – Gdynia, Katowice – Zator, Wieliczka – Kraków-Balice i Kraków – Przemyśl.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5