NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Polregio nie uruchamia pociągów komercyjnych, choć już może

| Kasper Fiszer 17.01.2019 80

Polregio nie uruchamia pociągów komercyjnych, choć już może
Pociąg w nowych barwach Polregiofot. Kasper Fiszer
Przewozy Regionalne mogłyby już od miesiąca obsługiwać na zasadach komercyjnych dwie trasy: z Krakowa do Zatoru i z Białegostoku do Lublina. Przewoźnik nie zainaugurował jednak kursów na żadnej z nich, nie wskazał także terminu planowanego otwarcia połączeń. Spółka wciąż czeka na rozpatrzenie większości jej wniosków o przyznanie otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej.
Dużo emocji budziła niedawno kwestia wniosków o przyznanie Przewozom Regionalnym tzw. otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Decyzje prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w praktyce umożliwiają największemu przewoźnikowi regionalnemu uruchamianie regularnych kursów finansowanych w sposób inny niż w ramach służby publicznej. Pociągi te mogłyby więc zostać ujęte w rozkładzie jazdy bądź dzięki założeniu, że wpływy z tytułu sprzedaży biletów przewyższą koszty uruchomienia połączenia, bądź na mocy umowy o finansowanie zawartej z podmiotem innym niż publiczny.

Od początku obowiązywania nowego rozkładu jazdy PR mogą uruchamiać połączenia komercyjne

Na razie PR otrzymały decyzje dotyczące pięciu tras: Kraków – Zator, Lublin – Białystok, Wrocław – Sandomierz, Lublin – Terespol i Łódź – Gdynia. W większości przypadków okres obowiązywania tzw. otwartego dostępu jeszcze się nie rozpoczął. Przewoźnik mógłby jednak uruchamiać już połączenia komercyjne pomiędzy Krakowem a Zatorem oraz pomiędzy Lublinem a Białymstokiem, ale tego nie robi.

W przypadku trasy w Małopolsce decyzja prezesa UTK zezwala Polregio na jej obsługę w okresie od 9 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r. Również od 9 grudnia ubiegłego roku, ale tylko do 31 grudnia 2020 r., spółka może obsługiwać połączenie Lublin – Białystok. Czemu przewoźnik nie skorzystał jeszcze ze swojego prawa?

PR nie komentuje swoich decyzji dotyczących sektora komercyjnego

– Pytanie to dotyczy komercyjnej części działalności spółki Przewozy Regionalne, która jest objęta tajemnicą handlową – powiedział nam Dominik Lebda, rzecznik prasowy PR, odmawiając szerszego komentarza w tej sprawie. Nie poinformował nas także, kiedy połączenia mogłyby trafić do rozkładu jazdy. Należy jednak podkreślić przy tym, że decyzja prezesa UTK w żaden sposób nie obliguje przewoźnika do późniejszego uruchomienia kursów, a jedynie daje mu możliwość ich wprowadzenia do oferty.

Dominik Lebda wskazał jedynie, że PR wciąż czekają na rozpatrzenie większości złożonych przez spółkę wniosków. Dotyczą one połączeń Przemyśl – Lublin, Łódź – Kraków, Częstochowa – Katowice, Katowice – Gdynia, Katowice – Zator, Wieliczka – Kraków-Balice i Kraków – Przemyśl.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5