NUMER 03/2020
NUMER 05/2020
Temat numeru:
Koronawirus a kolej
szukaj
Śledź nas:

Polregio chce otrzymać prawie 23 złote za kilometr na Podkarpaciu. Tabor daje marszałek

| Michał Szymajda 02.04.2020 220

Polregio chce otrzymać prawie 23 złote za kilometr na Podkarpaciu. Tabor daje marszałek
Fot. archiwum RK
489 milionów złotych brutto chcą otrzymać Przewozy Regionalne w zamian za pięcioletnią obsługę większości linii regionalnych w województwie podkarpackim oraz w ramach nowego projektu regionu: Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.
Przetarg podzielony był na dwa zadania. Pierwsze obejmuje wykonywanie od stycznia 2021 do końca 2025 roku 16 milionów kilometrów, zadanie drugie, związane z siatką połączeń PKA, zakłada przejechanie w tym samym czasie 5 milionów i 446 tysięcy kilometrów. Co istotne: tabor do obsługi połączeń zapewnia niemal całkowicie urząd marszałkowski. Pomimo to kwota przedstawiona przez Polregio przekracza określone wcześniej możliwości finansowe województwa. Opiewają one na 457 milionów złotych brutto.

Przetarg pojawił się na stronie podkarpackiego urzędu marszałkowskiego w grudniu. Czas na składanie ofert upłynął 17 stycznia 2020, ale Polregio protestowało przeciwko warunkom przetargu i wnosiło o doprecyzowanie bardzo licznych warunków zamówienia. Dlatego rozstrzygnięcie konkursu ofert było przekładane aż do końca marca.

W większości przypadków urząd marszałkowski przychylał się do uwag operatora, z których część dotyczyła spraw formalnych, a inne np. możliwości technicznych Polregio. Spółka doprowadziła m.in. do zniesienia obowiązku posiadania przez siebie (do dyspozycji województwa) czterech elektrycznych, klimatyzowanych pojazdów. Urzędowi wystarczy teraz, jeśli Polregio będzie posiadało zespoły trakcyjne z... ogrzewaniem i wentylacją. Mogą być to więc wiekowe EN57.

Polregio jest jedynym przewoźnikiem, który przedstawił ofertę. Warunki przetargu nie sprzyjały przedstawieniu propozycji przez innych operatorów. Teraz urząd marszałkowski będzie musiał znaleźć brakujące pieniądze lub zrezygnować z wyboru przewoźnika. Tej drugiej sytuacji raczej nie przewidujemy.

Proste wyliczenia wskazują, że pomimo tego, że województwo niemal w całości zapewni nowoczesny lub stosunkowo nowoczesny tabor do obsługi połączeń, Polregio chce otrzymać za kilometr ok. 22 złote brutto. Dla porównania, ten sam przewoźnik w województwie łódzkim inkasuje ponad 20 zł od przejechanego kilometra (operując częściowo na taborze marszałka), natomiast Łódzka Kolej Aglomeracyjna, dysponująca niemal nowymi, własnymi pociągami, otrzymuje znacznie mniej, bo ponad 14 zł dofinansowania do jednego przejechanego kilometra. ŁKA podkreśla, że tak niskie dofinansowanie jest możliwe właśnie dlatego, że operator dysponuje nowym taborem, lekkim taborem. Faktem jest jednak, że koszty robocizny także w zawodzie kolejarza rosną.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Podkarpackie (578)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Podkarpackie (578)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2020
NUMER 05/2020
W majowym raporcie poruszamy najgorętszy obecnie temat związany z transportem szynowym w czasie pandemii. Zastanawiamy się, jak szalejąca epidemia wpłynęła na koleje w regionach, w całym kraju a także za granicą. Przyglądamy się, w jaki sposób kolej pomagała w akcji #LOTdoDomu. Ponadto, analizujemy scenariusze wyjścia kolei z kryzysu, pochylamy się nad przyszłością całej branży po powrocie do normalności.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5