NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Polemika SKM w sprawie PKM: Preferencje pasażerów poznamy po uruchomieniu pociągów

| PKP SKM Trójmiasto / pr, ms, rynek-kolejowy.pl 17.08.2015 0

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
2015-08-17 17:30:19 Autor: maq
---.dynamic.chello.pl
"Wszelkie modyfikacje połączeń na linii 201 skutkowałaby bowiem przesunięciem przyjazdów i odjazdów pociągów Przewozów Regionalnych o 20 – 30 minut."
Przesunięcie mijanek poc. Regio Gdynia-Kościerzyna-Gdynia z Gdańska Osowy i Somonina do Żukowa Wschodniego i Gołubia spowodowało by ok 10 min korektę rozkładów jazdy.Wydaję się że nie pogorszyło by to oferty., a nawet umożliwiło przesiadki na stacji Gdańsk Osowa z poc. PKM na Regio i to w obu kierunkach.
Ale panowie dyrektorzy i prezesi na pewno wiedzą lepiej niż ja prosty pasażer...
2015-08-17 18:17:32 Autor: Przemas Malbork
---.opera-mini.net
A gdzie są te nowe szynobusy do obsługi lini Malbork - Grudziądz przez Kwidzyn miały się pojawić i jakoś cisza o tym. Pozdrawiam z Malborka
2015-08-17 18:32:43 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
Regio do Kościerzyny nie jest tak dużo, żeby nie dało rady wcisnąć w ciągu dnia kursów do Gdyni, byłoby nieregularnie, lecz lepszy ogryzek niż zupełne zero nie licząc ranków i nocy
2015-08-17 19:00:22 Autor: tom116
---.1.e-malbork.net
@Przemas Malbork

SA133-025 jest już w Pomorskim, 026 chyba też. 027 i 028 mają dojechać do końca sierpnia.

UM planuje oficjalną prezentacje na początku września.
2015-08-17 20:22:05 Autor: gosc
---.dynamic.chello.pl
SKM, już chciałem was bronić ale doszedłem do stwierdzenia, że przesiadka 15-21 minut nie jest dotkliwa dla pasażera.
Po takim stwierdzeniu od razu powinniście panowie wylecieć z posad. Nie mówimy tu o przesiadkach między dalekobieżnymi tylko między połączeniami miejskimi. 15 minut to wieczność szczególnie jak potem ma się jechać 7 min.
Pamiętajcie również że we Wrzeszczu będą przesiadki zarówno w kierunku Gdańska jak i Sopotu - tak więc kombinujcie z rozkładem w dwie strony.
I byłbym zapomniał, dlaczego Stocznia - Śródmieście zajmuje 6 minut?
To znaczy, po przeczytaniu o 15 min. przesiadkach już wiem ale jest to nieakceptowalne - zróbcie coś z tym w nowym rozkładzie. Po co stoimy na głównym prawie 2 minuty na stację przed końcowym przystankiem?
Urzędowo używamy nazwy Osowej, a nie Osowy.
2015-08-17 20:29:31 Autor: Patryk
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mozna to nazwać polemika do nędznego artykułu Pana Pawła Rydzynskiego. Jednak gdzie jest polemika autora. Czy zabrakło mu argumentów do obrony swoich tez typu za późno złożono wnioski na rozklad jazdy, możliwe byłoby przesunięcie poc. IC jakby rozklad tworzył ojciec dyrektor P.P. Sam wybudowałby kilka krawędzi w Gdansku Głównym oraz dodatkowy tor od Gdańska Osowy do Koscierzyny.
2015-08-17 20:47:57 Autor: Patryk
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Do @Przemas Malbork
Z tego co słyszałem SA133 025 i 026 uzyskały nr EVN i w tym tygodniu wyrusza na trasę. Zaś SA133 027 został w piatek odebrany i czeka na nr EVN, który nadaje UTK.
Do mag
Dobrze ze sie przyznałeś ze jestes prosty pasażer i trudno Ci zrozumieć, iz na tym samym odcinku jednotorowej linii nie moze znajdować sie drugi pociąg. Nie mozna stawiać bezkrytycznie wnioskow iz wszyscy dyrektorzy i prezesi to debile. Pan Paweł Rydzynski tez pisał cuda wianki ale nie zaproponował żadnego rozwiązania dot. Poprawy Rozkładu jazdy, który opracowali nieudacznicy z SKM wraz z urzędnikami. A Ty poprostu sie marnujesz. Dziwie sie ze nie startowałeś w konkursie na Prezesa SKM. Teraz byś se siedział razem z leniwym P.P. i kase zgarniał.
2015-08-17 20:48:25 Autor: Patryk
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mozna to nazwać polemika do nędznego artykułu Pana Pawła Rydzynskiego. Jednak gdzie jest polemika autora. Czy zabrakło mu argumentów do obrony swoich tez typu za późno złożono wnioski na rozklad jazdy, możliwe byłoby przesunięcie poc. IC jakby rozklad tworzył ojciec dyrektor P.P. Sam wybudowałby kilka krawędzi w Gdansku Głównym oraz dodatkowy tor od Gdańska Osowy do Koscierzyny.
2015-08-17 21:30:18 Autor: UIC
---.dynamic.chello.pl
Koszmarny błąd popełniony w fazie projektowania / euforia i łapu capu / teraz się mści.Pieniądze na budowę linii 248 spadły niemal z nieba, no a jak są pieniądze to i można....zarobić więc w mig utworzono spółkę samorządowa która miała"wybudować" nową kolej.Dlaczego inwestorem nie została PLK-a lub nawet SKM-ka ? Tego nigdy się nie dowiemy,ale jedno jest pewne,na intratne posady załapało się wielu krewnych i znajomych królika...za solidna kasę...i opracowano założenia projektowe,czyli włączenie linii 248 do 202.Czy komuś wówczas przyszło do głowy ,że przepustowość szlaku Wrzeszcz - Gdańsk Gł. i samej stacji Gdańsk Główny po przebudowie / oddano jedna krawędź peronową SKM-ce / plus asekuranctwo związane z Pendolino stworzy problemem z "wpisaniem" w nie jeszcze dodatkowych pociągów.Wracając do owego błędu....wystarczyło "wpiąć" nowa linię w istniejącą linie 250 czyli SKM-kę i było by po problemie.Istniejąca bowiem sbl umożliwia prowadzenie ruchu z częstotliwością ~3 min. zwłaszcza gdy pociągi SKM nie kończą już biegu na st.Gdańsk Gł.Poza tym w Gdańsku są obecnie "wolne "aż 4 krawędzie peronowe przy peronach 4 i 5.Prawda,jak mogło być pięknie.....No cóż,teraz nikt nie przyzna się do błędu,a ponieważ jest to inwestycja unijna przez najbliższe 5 lat nic w projekcie zmienić się nie da.....Wszyscy będa robić dobre miny do złej gry,zwalać winę na PKP PLK itd itp a zwłaszcza"pracownicy" dyrekcji PKM-ki z nowego biurowca na Matarni.Jest ich tak na oko ze 150-ciu,z czego tylko z 10 osób przejetych z PKP wie o co w te klocki chodzi,reszta to ci od....królika.
2015-08-17 22:06:23 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
W odpowiedzi na post Patryk :
"Do @Przemas Malbork
Z tego co słyszałem SA133 025 i 026 uzyskały nr EVN i w tym tygodniu wyrusza na trasę. Zaś SA133 027 został w piatek odebrany i czeka na nr EVN, który nadaje UTK.
Do mag
Dobrze ze sie przyznałeś ze jestes prosty pasażer i trudno Ci zrozumieć, iz na tym samym odcinku jednotorowej linii nie moze znajdować sie drugi pociąg. Nie mozna stawiać bezkrytycznie wnioskow iz wszyscy dyrektorzy i prezesi to debile. Pan Paweł Rydzynski tez pisał cuda wianki ale nie zaproponował żadnego rozwiązania dot. Poprawy Rozkładu jazdy, który opracowali nieudacznicy z SKM wraz z urzędnikami. A Ty poprostu sie marnujesz. Dziwie sie ze nie startowałeś w konkursie na Prezesa SKM. Teraz byś se siedział razem z leniwym P.P. i kase zgarniał."
Te wszystkie wymienione tu SA133 to na Grudziądz - Malbork? W lipcu miał być pierwszy SA133 lecz to miał być z puli dla PKM i jakoś do tej pory nie ma, znowu opóźnienia?

Co do PKM, dobrze, że na jednym bilecie za 6zł będzie można dojechać z Sopotu do Lotniska z przesiadką we Wrzeszczu oraz w przypadku wsiadania na trasie PKM gdzie na razie nie ma kiosków i automatów będzie można podejść do dedykowanej sprzedającej bilety ekipy na pokładzie pociągu i bilet kupić. Dużym bólem jest jednak to, że definitywnie do grudnia metropolitalny nie będzie obowiązywał na PKM. Wszystko zależy od indywidualnego dogadania się SKM z MZKZG przy czym i tak efekty dogadania dopiero od grudnia będą obowiązywały (jeśli się nie dogadają to metropolitalny przestanie od grudnia obowiązywać także na głównej linii SKM, wtedy zacznie obowiązywać nowa umowa na obsługę linii 250, do tego czasu dzięki starej umowie przez najbliższe niecałe 4 miesiące będzie można nadal jeździć na metropolitalnym)
2015-08-17 22:44:17 Autor: Ja;fjs
---.dynamic.mm.pl
Nie lepiej napisać wprost - decyzja o uruchomieniu linii PKM jest decyzją wyłącznie polityczną - ma być sukces, koniecznie przed wyborami. Wszyscy wiedzieli, że linie 201 i 229 są remontowane. Obie od początku miały zakończyć się w 4 kwartale 2015 roku. Można było uruchomić kursy PKM we wrześniu, ale z mniejsza częstotliwością, za to za darmo (lub za pół ceny), w ramach "rozruchu" - tak startowało metro w warszawie. Ludzie by się ucieszyli i wybaczyliby, że prawdziwy rozkład wejdzie w życie od grudnia. A tak na siłę chciano odtrąbić sukces a "ciemny lud" tym razem tego nie kupił.

Dalej jednak nie rozumiem dlaczego od 1 września nikt nie próbuje uruchomić kursów co godzinę do Gdyni. Pociągów PR jest ledwie kilka par.. Kurs nawet raz na godzinę mocno by ułatwił mieszkańcom Gdyni dojazd do lotniska.
2015-08-17 23:45:11 Autor: Hhgfd
---.crnagora.net
Preferencji pasażerów jeszcze nie znamy

To co było zawarte w SW???????

Banda matolow!!!
2015-08-17 23:45:18 Autor: Hhgfd
---.crnagora.net
Preferencji pasażerów jeszcze nie znamy

To co było zawarte w SW???????

Banda matolow!!!
2015-08-18 00:21:12 Autor: Gość do IUC
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
2015-08-17 21:30:18 Autor: UIC
---.dynamic.chello.pl
Koszmarny błąd popełniony w fazie projektowania / euforia i łapu capu / teraz się
mści.Pieniądze na budowę linii 248 spadły niemal z nieba, no a jak są pieniądze to i
można....zarobić więc w mig utworzono spółkę samorządowa która miała"wybudować" nową
kolej.Dlaczego inwestorem nie została PLK-a lub nawet SKM-ka ? Tego nigdy się nie dowiemy,ale
jedno jest pewne,na intratne posady załapało się wielu krewnych i znajomych królika...za solidna
kasę...i opracowano założenia projektowe,czyli włączenie linii 248 do 202.Czy komuś wówczas
przyszło do głowy ,że przepustowość szlaku Wrzeszcz - Gdańsk Gł. i samej stacji Gdańsk
Główny po przebudowie / oddano jedna krawędź peronową SKM-ce / plus asekuranctwo związane z
Pendolino stworzy problemem z "wpisaniem" w nie jeszcze dodatkowych pociągów.Wracając do owego
błędu....wystarczyło "wpiąć" nowa linię w istniejącą linie 250 czyli SKM-kę i było by po
problemie.Istniejąca bowiem sbl umożliwia prowadzenie ruchu z częstotliwością ~3 min.
zwłaszcza gdy pociągi SKM nie kończą już biegu na st.Gdańsk Gł.Poza tym w Gdańsku są
obecnie "wolne "aż 4 krawędzie peronowe przy peronach 4 i 5.Prawda,jak mogło być pięknie.....No
cóż,teraz nikt nie przyzna się do błędu,a ponieważ jest to inwestycja unijna przez najbliższe
5 lat nic w projekcie zmienić się nie da.....Wszyscy będa robić dobre miny do złej gry,zwalać
winę na PKP PLK itd itp a zwłaszcza"pracownicy" dyrekcji PKM-ki z nowego biurowca na Matarni.Jest
ich tak na oko ze 150-ciu,z czego tylko z 10 osób przejetych z PKP wie o co w te klocki
chodzi,reszta to ci od....królika.



NIC DODAĆ ; NIC UJĄĆ- POZDRAWIAM
2015-08-18 00:57:28 Autor: zenek
---.pl
Jestem wesoly Romek, ma naprzedmiesciu domek, ktora chetna?
2015-08-18 01:03:11 Autor: Gdańszczanin
---.centertel.pl
do UIC
Zanim sie coś napisze, dobrze jest sprawdzić informacje na dany temat, wówczas nie napisze się głupot...
Gdybyś wygooglał sobie informacje medialne z lat 2008-2010 o przygotowaniach do realizacji projektu PKM, to byś się dowiedział, że pierwotnie województwo pomorskie chciało aby linie PKM budowały właśnie PKP PLK i/lub PKP SKM. Niestety, żadna z tych kolejowych spółek nie była zainteresowana realizacją tego projektu, więc pomorski urząd marszałkowski musiał realizować go samodzielnie, powołując do tego spółkę celową - co jest skuteczną i sprawdzoną na całym świecie metodą.
I tylko dzięki temu PKM powstała, w dodatku - chyba jako jedyna inwestycja kolejowa w Polsce - powstała w terminie, bez opóźnień, które w przypadku inwestycji PKP PLK są niestety "standardem". Dlatego środowisko starych kolejarzy nie przepada za PKM, bo ta niewielka, kilkudziesięcioosobowa spółka województwa pomorskiego pokazała, że jednak można dobrze prowadzić inwestycje kolejowe w Polsce, jeśli tylko się chce!
2015-08-18 06:11:14 Autor: Eurotram
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
W odpowiedzi na post UIC:
"Koszmarny błąd popełniony w fazie projektowania / euforia i łapu capu / teraz się mści.Pieniądze na budowę linii 248 spadły niemal z nieba, no a jak są pieniądze to i można....zarobić więc w mig utworzono spółkę samorządowa która miała"wybudować" nową kolej.Dlaczego inwestorem nie została PLK-a lub nawet SKM-ka ? Tego nigdy się nie dowiemy,ale jedno jest pewne,na intratne posady załapało się wielu krewnych i znajomych królika...za solidna kasę...i opracowano założenia projektowe,czyli włączenie linii 248 do 202.Czy komuś wówczas przyszło do głowy ,że przepustowość szlaku Wrzeszcz - Gdańsk Gł. i samej stacji Gdańsk Główny po przebudowie / oddano jedna krawędź peronową SKM-ce / plus asekuranctwo związane z Pendolino stworzy problemem z "wpisaniem" w nie jeszcze dodatkowych pociągów.Wracając do owego błędu....wystarczyło "wpiąć" nowa linię w istniejącą linie 250 czyli SKM-kę i było by po problemie.Istniejąca bowiem sbl umożliwia prowadzenie ruchu z częstotliwością ~3 min. zwłaszcza gdy pociągi SKM nie kończą już biegu na st.Gdańsk Gł.Poza tym w Gdańsku są obecnie "wolne "aż 4 krawędzie peronowe przy peronach 4 i 5.Prawda,jak mogło być pięknie.....No cóż,teraz nikt nie przyzna się do błędu,a ponieważ jest to inwestycja unijna przez najbliższe 5 lat nic w projekcie zmienić się nie da.....Wszyscy będa robić dobre miny do złej gry,zwalać winę na PKP PLK itd itp a zwłaszcza"pracownicy" dyrekcji PKM-ki z nowego biurowca na Matarni.Jest ich tak na oko ze 150-ciu,z czego tylko z 10 osób przejetych z PKP wie o co w te klocki chodzi,reszta to ci od....królika."
A nie pomyślałeś że zabrakło hajsu na bezkolizyjne wpięcie (zwłaszcza w stadium projektowania,gdy jeszcze było zakładane mniejsze dofinansowanie)? Brak elektryfikacji w pierwszej fazie to też pokłosie nie tylko przewidywania że PLK nie zdąży z 201-ką,ale i braku hajsu na taki wariant...
2015-08-18 08:34:28 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
W odpowiedzi na post Gdańszczanin:
"do UIC
Zanim sie coś napisze, dobrze jest sprawdzić informacje na dany temat, wówczas nie napisze się głupot...
Gdybyś wygooglał sobie informacje medialne z lat 2008-2010 o przygotowaniach do realizacji projektu PKM, to byś się dowiedział, że pierwotnie województwo pomorskie chciało aby linie PKM budowały właśnie PKP PLK i/lub PKP SKM. Niestety, żadna z tych kolejowych spółek nie była zainteresowana realizacją tego projektu, więc pomorski urząd marszałkowski musiał realizować go samodzielnie, powołując do tego spółkę celową - co jest skuteczną i sprawdzoną na całym świecie metodą.
I tylko dzięki temu PKM powstała, w dodatku - chyba jako jedyna inwestycja kolejowa w Polsce - powstała w terminie, bez opóźnień, które w przypadku inwestycji PKP PLK są niestety "standardem". Dlatego środowisko starych kolejarzy nie przepada za PKM, bo ta niewielka, kilkudziesięcioosobowa spółka województwa pomorskiego pokazała, że jednak można dobrze prowadzić inwestycje kolejowe w Polsce, jeśli tylko się chce!"
Też jeszcze jakby PLKa budowała to byłyby obskurne przystanki jak te na E-65 oświetlone lampami sodowymi, dobrze, że się stało jak się stało.
2015-08-18 19:07:32 Autor: Patryk
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Decyzja o odstąpieniu od elektryfikacji PKM była konsekwencja opini ekspertów z inicjatywy Jaspers. Co by to dalo jakby 18 km linii było zelektryfikowane a pozostałe linie 201 i 229 nie. To byłby co dopiero potworek. Oczywiscie zrezygnowano z realizacji wariantu wpięcia sie PKM w SKM na Gdansku Zaspie i Wzgórzu Św Maksymilana bo nie było na to stać wojewodztwa przy dofinansowaniu na poziomie 50 czy 75%. I rowniez prawda jest to iz tylko determinacja wojewodztwa pozwoliła na wybudowanie tej linii. PLK nie chciała jej budowac. W Gdansku Wrzeszczu powstał drugi dalekobieżny peron tylko dlatego iz budowano PKM. Ta inwestycja nie była planowana w PLK. No i wjazd z linii PKM o wysokości peronów 760 mm na linie SKM o wysokości peronów 980 mm. Fantastyczne. I wtedy byłyba pisania kto za debil kupił pojazdy z podlega na wysokości x. Każda byłaby zła. Z innej strony trzeba jasno powiedziec iz PKM , SKM i Wojewodztwo w celu znalezienia wytlumacżenia na opóznienie uruchomienia tej linii 100 lat temu zakopali szkielety w obrębie stacji Gdansk Osowa. To pewnie zrobili ich przodkowie. A na złość mieszkancom Gdynii nie uruchamia sie po jednym torze wiecej pociągów na odcinku Gdansk Osowa - Gdynia. No bo ciemnota to kupi. No ale mag i ja; fjs to nie ciemnota lecz światły obywatel, który nadaje sie na super konstruktora rozkładu jazdy i wie ze wszystkie tłumaczenia to głupoty bo Pan Marszałek, który ma zabezpieczone pieniądze w budżecie na pociagi do Gdyni robi to tylko dlatego ze ....? Oczywiscie mozna zatrzymać poc rel Koscierzyna - Gdynia w Żukowie na 30 min i powiedziec ludziom którzy całe zycie nim dojeżdżali do pracy czy szkoły ze tak jest lepiej. Zostańcie w domu bo z Gdyni nie moze dojechać na lotnisko z 5 osob.
2015-08-18 19:15:36 Autor: ruf
---.dynamic.chello.pl
Plany na wpięcie w SKM są (we Wrzeszczu/Zaspie i w Gdyni na Wzgórzu) ale to dodatkowe spore pieniądze. Tory we Wrzeszczu są poprowadzone tak, aby można było to zrobić. Wpięcie w SKM to jedno ale i tak regio powinny wjeżdżać w E-65 (np. trzy w godzinach szczytu).
Tak na prawdę cały Gdańsk Główny jest do przerobienia. Za miesiąc/dwa będzie miejsce na dwa dodatkowe tory główny-południowy ( budowa Forum Radunia) i powinno się już myśleć o całym układzie między głównym i południowym.
2015-08-19 21:18:44 Autor: Gość
---.dynamic.gprs.plus.pl
Krytykować, krytykować.....
To takie nasze polskie ulubione zajęcie.
Upss, udalo sie wybudowac w terminie, to teraz poczekamy na pierwsze opóźnienie, usterkę i będxie można znowu krytykowac.
Do hejtu rodacy...
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5