Krakowska firma EC Engineering wspólnie z ukraińską firmą Zakład Produkcji Pojazdów Szynowych Kriukowskij (KVSZ) Kremenczug, pracuje nad projektem pojazdu spalinowego do obsługi połączeń na podmiejskich i średniodystansowych trasach w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw, a także Litwy, Łotwy i Estonii. W projekcie tym wymagane jest spełnienie założeń norm rosyjskich (GOST), kazachskich i ukraińskich (DSTU).
Budowany pociąg składa się z trzech członów: dwóch skrajnych posiadających kabiny sterowania i toalety oraz środkowego, w całości zaprojektowanego jako przestrzeń pasażerska. Każdy człon ma napęd z silnikami o mocy 390 kW produkcji MTU. Przygotowana w ten sposób konstrukcja - w razie konieczności - pozwala na realizację dodatkowych dwóch wersji pojazdu: dwuczłonowej i czteroczłonowej.
Prędkość eksploatacyjna pojazdu to 140 km/h. Jest on przystosowany do toru o szerokości 1520 mm. Dla pasażerów zaprojektowano miejsca zarówno siedzące (główna konfiguracja siedzeń to system trójkowy po obu stronach wagonu), jak i stojące (stąd prowadzenie wzdłuż przedziału poręczy zwiększających komfort podróżowania). Liczba miejsc siedzących w poszczególnych członach to 91, 116 i 82, a maksymalna liczba pasażerów wynosi 661.
EC Engineering zakończyło prace
Design zewnętrzny i wewnętrzny pojazdu oraz jego wyposażenie i przystosowanie do obsługi przewozu osób niepełnosprawnych (windy w jednym z członów skrajnych, toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych oraz miejsca na wózki inwalidzkie) spełnia wszystkie obecnie panujące standardy realizowane w projektach klasy europejskiej. Szerokość pojazdu wynosi 3500 mm, baza wszystkich członów to 17 m, długość odpowiednio członów skrajnych i pośredniego to 24448 mm i 24596 mm. Maksymalny nacisk osi na tory przewidziany jest do 20 t.
Ze strony EC Engineering wykonane zostały główne prace konstrukcyjne oraz obliczenia. Wytrzymałość konstrukcji oraz dynamiczne zachowanie się pojazdu obliczone zostały zgodnie z rosyjską normą. Symulacyjne crash-testy wykonane zostały zgodnie z normą EN 15227. Poza tym obliczeniu podlegały także wydajność układu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji oraz przepływ powietrza w kanałach wentylacji.
Po stronie KVSZ - poza oczywistym wyzwaniem, jakim jest wybudowanie pojazdu w warunkach reżimu czasowego - była większość ustaleń i negocjacji prowadzonych z poddostawcami. Na terenie KVSZ były także przeprowadzone statyczne próby wytrzymałościowe.
Prototyp dla Kazachstanu
W tej chwili docelowym odbiorcą prototypu jest Republika Kazachstan. Tabor kolei kazaskich to głównie pociągi pamiętające czasy ZSSR. Dlatego też planowana jest wymiana tamtejszego przestarzałego parku pojazdów spalinowych. Tworzony nowy pojazd zapewni nowoczesny i komfortowy przewóz pasażerów na odcinkach niezelektryzowanych po torze o szerokości 1520 mm.
Kazachstan to kraj dla zahartowanych podróżników, kraj pustyni i stepów, gdzie dominują w zasadzie dwie pory roku: zima i lato. Obydwie są bardzo długie i cechuje je ogromna rozpiętość temperatur. Z tego faktu wynika najważniejsze obostrzenie projektu: należy zaprojektować konstrukcję i podzespoły umożliwiające eksploatację w warunkach ekstremalnych dla Europejczyków, czyli od -50 st. C do + 50 st. C. Zamawiającemu zależy na zwiększeniu bezpieczeństwa obsługi pasażerów w trasie oraz obniżeniu kosztów obsługi i napraw zestawu trakcyjnego. Przedsięwzięcie stanowi więc niewątpliwe wyzwanie zarówno dla zespołu projektowego EC Engineering, jak i dla firm dostarczających główne komponenty wyposażenia pojazdu.
W tej chwili ukończone są prace nad konstrukcją stalową wszystkich członów skrajnych, które pomyślnie przeszły statyczne testy wytrzymałościowe. W ukraińskiej fabryce trwają intensywne prace nad montażem i integracją poszczególnych systemów pojazdu. Zaawansowanie prac powinno pozwolić na pierwsze jazdy pojazdu w przyszłym roku.