Spekulacji co do terminu uruchomienia nowego dworca podziemnego w Krakowie od rozpoczęcia budowy było mnóstwo, jednak z ostatnich informacji uzyskanych w PKP SA wynika, że spółka chce uruchomić dworzec do końca bieżącego roku. Czy jest to prawdopodobne?
Na początek marca PKP SA zapowiadały ogłoszenie przetargu na kontynuację prac budowlanych na dworcu podziemnym w Krakowie. W piątek spółka ogłosiła zapowiadany przetarg na wykonanie projektów i robót budowlano-montażowych. Oferty zostaną otwarte 15 kwietnia. Prace zostaną wznowione po wyborze i podpisaniu umowy z nowym wykonawcą.
W pierwszej połowie 2012 roku kolejarze planowali dokończenie budowy podziemnej hali dworca kolejowego w Krakowie. Brak porozumienia pomiędzy spółkami PKP doprowadził do opóźnienia, które przesunęło termin na przełom sierpnia i września. O sprawie szeroko informowały lokalne media z uwagi na plany uruchomienia dworca na mistrzostwa Euro 2012.
Inwestycja na wczoraj
Kolejne opóźnienie i przesunięcie terminu realizacji inwestycji na 2013 rok związane było z brakiem planów modernizacji jednego z dworcowych tuneli, które miały zostać ujęte w projektach. Gdy PKP S.A. zawarły wreszcie umowę z wykonawcą, ogłosił on upadłość i inwestycja musiała zostać całkowicie wstrzymana. PKP odstąpiły od umowy o czym pisaliśmy tutaj i określiły kolejny termin na IV kwartał 2013 roku.
Komisja inwentaryzacyjna, która miała za zadanie ocenę aktualnego stanu robót i zakresu prac, jaki został do wykonania oceniła, że nowy wykonawca będzie potrzebował około 8 miesięcy na dokończenie prac. W związku z tym, że przetarg na dokończenie prac miał zostać ogłoszony na początku marca, uruchomienie dworca zaczęto planować najwcześniej na 2014 rok.
Jednak w tym roku?
Z informacji do jakich dotarł „Rynek Kolejowy” wynika, że PKP SA chciałyby, by prace wykończeniowe zostały wykonane do końca bieżącego roku. Jak zapewnia Paulina Jankowska z PKP SA prace zostaną wznowione po wyborze nowego wykonawcy i podpisaniu z nim umowy. Spółka planuje zakończenie inwestycji do końca tego roku jednak jak pokazuje doświadczenie, przy budowie krakowskiego dworca wszystkiego można się spodziewać.
Prawdziwe centrum komunikacyjne
Krakowskie Centrum Komunikacyjne to określenie na inwestycję w ścisłym centrum Krakowa, celem której jest stworzenie centrum komunikacyjnego łączącego transport drogowy, kolejowy i tramwajowy. Po zakończeniu prac inwestycję będzie można nazwać najnowocześniejszą tego typu w Polsce.
Inwestycje, jakie zostały lub są wykonywane w ramach Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego to Regionalny Dworzec Autobusowy otwarty w 2005r., ulica Wita Stwosza otwarta w 2004r. ul. Pawia wraz z budową torowiska tramwajowego z ul. Lubicz do ul. Warszawskiej oraz modernizacją modernizacja skrzyżowania Basztowa – Lubicz – Westerplatte, otwarta we wrześniu 2006. Kolejne to tunel drogowy przebiegający pod Dworcem Głównym wraz z ulicą św. Rafała Kalinowskiego, łączący ul. Pawią z ul. Wita Stwosza, otwarty w maju 2007r. oraz tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju otwarty w grudniu 2008r.
Dworzec dla SKA i pociągu do Balic
Ostatnią inwestycją wchodzącą układ Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego jest podziemna hala dworca kolejowego pod peronami, której uruchomienie planowane jest jeszcze w tym roku. Jednym z ważniejszych elementów wspomnianego centrum komunikacyjnego jest uruchomienie regularnych połączeń kolejowych z Dworca Głównego na Międzynarodowy Port Lotniczy w Balicach. Linia kolejowa prowadząca w okolice portu lotniczego zostanie wkrótce przebudowana, a stacja końcowa zostanie przeniesiona tuż pod terminal lotniczy. W Krakowie planowane jest również uruchomienie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z liniami łączącymi się na dworcu Kraków Główny.
Na nowy dworzec podziemny będzie można dostać się od strony Regionalnego Dworca Autobusowego, schodami z każdego peronu, z tunelu „Magda” pochylnią na Antresoli oraz od strony zachodniej wejściem przez Galerię Krakowską. Na dworcu przewidziano łącznie 24 stanowiska kasowe. Według zapowiedzi kolejarzy w hali dworca będzie można skorzystać z Internetu WiFi.