Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podziemny dworzec w Krakowie: pech czy nieudolność?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podziemny dworzec w Krakowie: pech czy nieudolność?
Spekulacji co do terminu uruchomienia nowego dworca podziemnego w Krakowie od rozpoczęcia budowy było mnóstwo, jednak z ostatnich informacji uzyskanych w PKP SA wynika, że spółka chce uruchomić dworzec do końca bieżącego roku. Czy jest to prawdopodobne?

Na początek marca PKP SA zapowiadały ogłoszenie przetargu na kontynuację prac budowlanych na dworcu podziemnym w Krakowie. W piątek spółka ogłosiła zapowiadany przetarg na wykonanie projektów i robót budowlano-montażowych. Oferty zostaną otwarte 15 kwietnia. Prace zostaną wznowione po wyborze i podpisaniu umowy z nowym wykonawcą.

W pierwszej połowie 2012 roku kolejarze planowali dokończenie budowy podziemnej hali dworca kolejowego w Krakowie. Brak porozumienia pomiędzy spółkami PKP doprowadził do opóźnienia, które przesunęło termin na przełom sierpnia i września. O sprawie szeroko informowały lokalne media z uwagi na plany uruchomienia dworca na mistrzostwa Euro 2012.

Inwestycja na wczoraj

Kolejne opóźnienie i przesunięcie terminu realizacji inwestycji na 2013 rok związane było z brakiem planów modernizacji jednego z dworcowych tuneli, które miały zostać ujęte w projektach. Gdy PKP S.A. zawarły wreszcie umowę z wykonawcą, ogłosił on upadłość i inwestycja musiała zostać całkowicie wstrzymana. PKP odstąpiły od umowy o czym pisaliśmy tutaj i określiły kolejny termin na IV kwartał 2013 roku.

Komisja inwentaryzacyjna, która miała za zadanie ocenę aktualnego stanu robót i zakresu prac, jaki został do wykonania oceniła, że nowy wykonawca będzie potrzebował około 8 miesięcy na dokończenie prac. W związku z tym, że przetarg na dokończenie prac miał zostać ogłoszony na początku marca, uruchomienie dworca zaczęto planować najwcześniej na 2014 rok.

Jednak w tym roku?

Z informacji do jakich dotarł „Rynek Kolejowy” wynika, że PKP SA chciałyby, by prace wykończeniowe zostały wykonane do końca bieżącego roku. Jak zapewnia Paulina Jankowska z PKP SA prace zostaną wznowione po wyborze nowego wykonawcy i podpisaniu z nim umowy. Spółka planuje zakończenie inwestycji do końca tego roku jednak jak pokazuje doświadczenie, przy budowie krakowskiego dworca wszystkiego można się spodziewać.

Prawdziwe centrum komunikacyjne

Krakowskie Centrum Komunikacyjne to określenie na inwestycję w ścisłym centrum Krakowa, celem której jest stworzenie centrum komunikacyjnego łączącego transport drogowy, kolejowy i tramwajowy. Po zakończeniu prac inwestycję będzie można nazwać najnowocześniejszą tego typu w Polsce.

Inwestycje, jakie zostały lub są wykonywane w ramach Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego to Regionalny Dworzec Autobusowy otwarty w 2005r., ulica Wita Stwosza otwarta w 2004r. ul. Pawia wraz z budową torowiska tramwajowego z ul. Lubicz do ul. Warszawskiej oraz modernizacją modernizacja skrzyżowania Basztowa – Lubicz – Westerplatte, otwarta we wrześniu 2006. Kolejne to tunel drogowy przebiegający pod Dworcem Głównym wraz z ulicą św. Rafała Kalinowskiego, łączący ul. Pawią z ul. Wita Stwosza, otwarty w maju 2007r. oraz tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju otwarty w grudniu 2008r.

Dworzec dla SKA i pociągu do Balic

Ostatnią inwestycją wchodzącą układ Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego jest podziemna hala dworca kolejowego pod peronami, której uruchomienie planowane jest jeszcze w tym roku. Jednym z ważniejszych elementów wspomnianego centrum komunikacyjnego jest uruchomienie regularnych połączeń kolejowych z Dworca Głównego na Międzynarodowy Port Lotniczy w Balicach. Linia kolejowa prowadząca w okolice portu lotniczego zostanie wkrótce przebudowana, a stacja końcowa zostanie przeniesiona tuż pod terminal lotniczy. W Krakowie planowane  jest również uruchomienie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z liniami łączącymi się na dworcu Kraków Główny.

Na nowy dworzec podziemny będzie można dostać się od strony Regionalnego Dworca Autobusowego, schodami z każdego peronu, z tunelu „Magda” pochylnią na Antresoli oraz od strony zachodniej wejściem przez Galerię Krakowską. Na dworcu przewidziano łącznie 24 stanowiska kasowe. Według zapowiedzi kolejarzy w hali dworca będzie można skorzystać z Internetu WiFi.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław Główny najpopularniejszą stacją w Polsce

Infrastruktura

Wrocław Główny najpopularniejszą stacją w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 01 lipca 2024

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca Łuków

Infrastruktura

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca Łuków

Witold Urbanowicz 28 czerwca 2024

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Infrastruktura

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Zobacz również:

Szpecące władysławowski dworzec klimatyzatory jednak znikają

Infrastruktura

Szpecące władysławowski dworzec klimatyzatory jednak znikają

Jakub Madrjas 26 października 2023

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

Infrastruktura

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

inf. pras 02 stycznia 2021

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

Zintegrowany transport

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

jd/inf. pras. 12 sierpnia 2019

Pozostałe z wątku:

Wrocław Główny najpopularniejszą stacją w Polsce

Infrastruktura

Wrocław Główny najpopularniejszą stacją w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 01 lipca 2024

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca Łuków

Infrastruktura

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca Łuków

Witold Urbanowicz 28 czerwca 2024

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Infrastruktura

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Zobacz również:

Szpecące władysławowski dworzec klimatyzatory jednak znikają

Infrastruktura

Szpecące władysławowski dworzec klimatyzatory jednak znikają

Jakub Madrjas 26 października 2023

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

Infrastruktura

Dworzec Siemiatycze otwarty po przebudowie

inf. pras 02 stycznia 2021

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

Zintegrowany transport

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

jd/inf. pras. 12 sierpnia 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5