Stadler Bussnang AG podpisał dziś w Katowicach z Samorządem Województwa Śląskiego umowę na dostawę 4 pociągów typu FLIRT do obsługi przewozów pasażerskich w ruchu regio-nalnym dla województwa śląskiego. Podpisanie umowy jest rezultatem wygranej Stadlera w przetargu ogłoszonym przez samorządy Śląska i Mazowsza dnia 12 stycznia 2006.
Przedmiotem zakupu jest 14 4-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT (Szybki Lekki Nowoczesny Pojazd Regionalny), wraz ze świadczeniem usług serwisowych przez okres 3 lat oraz przeszkoleniem personelu użytkownika. 4 pociągi zostaną dostarczone na Śląsk, 10 otrzyma Mazowsze. Umowa z samorządem Mazowsza została podpisana 28 czerwca 2006 r. Wartość kontraktu wynosi 224,480 mln złotych. Dostawa pierwszych dwóch pociągów nastąpi w czerwcu 2008 r., zaś pozostałe dostarczane będą w kolejnych miesiącach do końca 2008 r. Liczba pociągów FLIRT, jaka została sprzedana na całym świecie przez Stadlera od 2002 r. do dziś, wzrasta tym samym do 263 pojazdów.
Wygodny i ekonomiczny FLIRT zakupiony dla Mazowsza i Śląska jest 4-członowym pociągiem motorowym z 212 miejscami siedzącymi i 284 miejscami stojącymi. Dla potrzeb ruchu regio-nalnego pociągi dysponują tylko 2 klasą. Szybką wymianę pasażerów gwarantuje duża liczba drzwi wejściowych - po 8 na każdą stronę. Specjalne schodki wysuwające się z pod podłogi wagonu ułatwiają wejście do pociągu na dworcach z niskimi peronami.
Pojazdy te posiadają bogato wyposażone przedziały pasażerskie i obszerne platformy wejściowe. W wagonie środkowym znajduje się pomieszczenie wielofunkcyjne na wózki dziecięce, rowery i duży bagaż. W pomieszczeniu tym znajdują się również stanowiska dla wózków inwalidzkich, siedzenia składane dla osób niepełnosprawnych i toaleta dostosowana do potrzeb osób niepełno-sprawnych. Przy każdym oznakowanym wejściu w wagonie środkowym znajduje się platforma, umożliwiająca wsiadanie pasażerom na wózkach inwalidzkich, która wyrównuje poziomy pero-nów o wysokości 300 od poziomu główki szyny, jak również rampa wjazdowa dla innych wyso-kości peronów.
Zaoferowany przez Stadlera niskopodłogowy pojazd FLIRT reprezentuje najnowszą technologię dostępną na rynkach światowych. W przeciągu niespełna czterech lat od pierwszego zamówienia FLIRT odniósł sukces na rynku międzynarodowym i do dzisiejszego dnia został sprzedany w ilości 263 sztuk w Szwajcarii, Niemczech, na Węgrzech, w Algierii i Polsce.
Pierwsze kontakty Stadlera w Polsce datują się na 1996 rok . Zainteresowanie tym rynkiem za-owocowało wejściem na rynek wraz z najnowszym rozwiązaniem - pojazdem szynowym typu FLIRT. W ocenie firmy Stadler Polska jest krajem, w którym pasażerski transport kolejowy ma ogromne znaczenie społeczne i gospodarcze. Jest bardzo interesującym i obiecującym rynkiem o potencjale ponad 1000 elektrycznych zespołów trakcyjnych, dużych możliwościach wymiany taboru i wykwalifikowanej kadrze. Dlatego też Stadler podjął decyzję o stworzeniu spółki-córki w Polsce dla potrzeb montażu końcowego wagonów FLIRT.
W skład grupy Stadler Rail, dostawcy i integratora systemowych rozwiązań w dziedzinie pro-dukcji pojazdów szynowych, specjalizującego się w zamówieniach projektowanych na konkret-ne potrzeby odbiorcy, wchodzą trzy szwajcarskie zakłady produkcyjne: Stadler Altenrhein AG, Stadler Bussnang AG i Stadler Winterthur AG oraz dwa oddziały niemieckie: Stadler Pankow GmbH w Berlinie i Stadler Weiden GmbH w Bawarii.
Grupa zatrudnia łącznie ok. 1800 pracowników. Najbardziej znanymi pojazdami grupy Stadler Rail są pojazdy przegubowe GTW cieszące się dużym powodzeniem na całym świecie (398 sprzedanych pociągów), pojazdy typu Regio Shuttle RS1 (354 sprzedane pociągi) oraz pojazdy typu FLIRT - Szybki Lekki Nowoczesny Regionalny Pojazd Motorowy (263 sprzedane pociągi). Dzięki dwóm rodzinom pojazdów - Variobahn (159 sprzedanych pojazdów) i nowemu produk-towi o nazwie Tango (6 sprzedanych pojazdów) zakład produkcyjny Stadler Pankow w Berlin znacznie wzmocnił swoją pozycję na rynku tramwajów. Firma Stadler wytwarza także pociągi pasażerskie i lokomotywy diesel-elektryczne, a także jest wiodącym na świecie producentem pociągów z napędem na koło zębate.