Wiemy już, że nie zostanie dotrzymana zapowiedź przywrócenia normalnej obsługi wszystkich połączeń regionalnych na terenie województwa podlaskiego w połowie maja. Pasażerowie muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami przynajmniej do końca miesiąca. Wpływ na problemy z realizacją rozkładu jazdy mają liczne zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych.
W kwietniu Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
zapowiedział, że zgodnie z deklaracją Polregio w połowie maja zostanie przywrócona standardowa obsługa wszystkich połączeń na liniach niezelektryfikowanych w regionie. Od wielu miesięcy
część kursów jest tam zastępowana komunikacją autobusową, co wynika głównie z problemów taborowych. Operator nie dysponuje bowiem wystarczającą liczbą pojazdów z silnikami Diesla, by bez przeszkód zrealizować założony rozkład jazdy.
Kierowca wjechał pod spalinowóz SU42
Warunkiem był jednak brak kolejnego wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym. Tymczasem do takiego zdarzenia z udziałem pociągu Polregio znów doszło. W pobliżu wsi Czarnowo-Undy pod pociąg wjechał samochód osobowy. – Ucierpiał kierowca, który został przewieziony do szpitala. Pasażerowie oraz pracownicy naszej spółki nie zostali poszkodowani – mówi Renata Gerasimiuk z Podlaskiego Zakładu Polregio.
Uszkodzona została natomiast należąca do przewoźnika lokomotywa SU42-501. Prowadziła ona klasyczny skład zestawiony ze spalinowozu i jednego wagonu piętrowego. – Pojazd jest obecnie poddawany naprawom – zapewnia nasza rozmówczyni. Powinny one zakończyć się jeszcze w tym tygodniu. Do tego czasu pociągi na trasie z Białegostoku do Ostrołęki przez Łapy i Śniadowo prowadzi inna maszyna, którą Polregio musiało wypożyczyć.
Utrudnienia na trasach do Hajnówki i Czeremchy
SU42, którą wyłączono z eksploatacji po wypadku z 4 maja, nie jest jedynym pojazdem, jaki nie może być obecnie wykorzystywany do obsługi połączeń regionalnych. – W związku z wypadkami na przejazdach kolejowo-drogowych, do których doszło z przyczyn niezależnych od Polregio, obecnie wyłączone z użytku i odstawione do naprawy są dwa szynobusy: SA133-010 i SA133-020. Dodatkowo na długotrwałych przeglądach technicznych znajdują się trzy pojazdy spalinowe użytkowane przez zakład w Białymstoku – wskazuje przedstawicielka Polregio.
Realizacja taborem kolejowym wszystkich uwzględnionych w rozkładzie połączeń pozostaje zatem niemożliwa. – Aby zachować ciągłość obsługi pasażerów, konieczne jest wprowadzenie od 9 do 31 maja zastępczej komunikacji autobusowej za siedem pociągów kursujących na trasach z Białegostoku do Czeremchy i Hajnówki oraz z Hajnówki do Czeremchy – stwierdza Renata Gerasimiuk. Liczba odwoływanych z zapewnieniem transportu zastępczego kursów na razie nie uległa więc zmniejszeniu względem stanu z końca kwietnia.