Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Podlaskie: Gama PKP Intercity z Bohunem Polregio. „To jednorazowe”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
20-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Niecodzienny skład zastępczy kursujący w piątek między Białymstokiem a Ostrołęką przykuł zainteresowanie miłośników kolei w całej Polsce – i skłonił do kolejnych pytań o stan taboru Polregio na Podlasiu. Zamiast spalinowego zespołu trakcyjnego pasażerom podstawiono wagon piętrowy, ciągnięty przez... lokomotywę SU160, na co dzień prowadzącą pociągi PKP Intercity. Dziś – jak informuje spółka – zastąpił ją spalinowóz Polregio.

Od początku lutego piszemy na naszych łamach o kryzysie taborowym Polregio w województwie podlaskim. W ostatnich dniach trudności, wynikające ze zbyt małej liczby sprawnych pojazdów spalinowych, przybierają na sile. W czwartek 13 lutego – według wyliczeń publikowanych na facebookowym profilu „Czy ZKA w Podlaskim dziś wyjechało?”, padł niechlubny rekord: na tory nie wyjechało aż 17 pociągów, których pasażerowie musieli skorzystać z zastępczej komunikacji autobusowej. Stanowiło to ok. 40% ujętych w rozkładzie jazdy połączeń Polregio obsługiwanych trakcją spalinową – i ok. 25% wszystkich.

„Jednorazowe wypożyczenie” Gamy PKP Intercity

Jednym z kroków zaradczych, których podjęcie deklarował przewoźnik, było sformowanie składu zastępczego z wagonu piętrowego i lokomotywy spalinowej. Miał on zastępować będące w naprawie wagony motorowe do czasu przywrócenia im sprawności (ani przewoźnik, ani organizator transportu – Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – nie określili terminu, w jakim może to nastąpić). Niezależnie od tego dużym zaskoczeniem był jednak fakt, że w piątek 14 lutego wspomniany wagon – zamiast własną lokomotywą Polregio – był ciągnięty należącą do PKP Intercity spalinową Gamą (SU160-002). Podwójnie nietypowy skład obsługiwał pociągi Białystok – Ostrołęka.


Rzecznik PKP Intercity Maciej Dutkiewicz informuje, że lokomotywa została udostępniona Polregio odpłatnie. Przewoźnik nie zamierza kontynuować tego rodzaju współpracy ani w województwie podlaskim, ani w innych regionach Polski. – Było to jednorazowe wypożyczenie, spółka nie planuje kolejnych – odpowiedział Dutkiewicz na nasze pytania.

Będzie własna lokomotywa – ale kiedy?

Więcej informacji na temat okoliczności sprawy ujawnia Polregio. – Wypożyczenie lokomotywy to rozwiązanie stosowane w czasie przygotowywania do eksploatacji pojazdu należącego do Polregio. Skład z lokomotywą będącą naszą własnością zostanie skierowany na tory w najbliższym czasie i w miarę potrzeb będzie zastępował szynobusy wyłączone z użytku ze względu na naprawy lub przeglądy. Będzie on kursował na różnych trasach – tłumaczy zespół prasowy przewoźnika. – Od dzisiaj, 20 lutego, trasę Białystok – Ostrołęka obsługuje skład z lokomotywą Polregio – dodali przedstawiciele spółki w późniejszej wiadomości.

Datę debiutu składu oraz trasę, którą obsłużył, wybrano – jak twierdzą nasi rozmówcy – nieprzypadkowo. – Na linii Białystok – Ostrołęka największa frekwencja podróżnych odnotowywana jest w piątki. Aby zapewnić pasażerom odpowiedni komfort podróży oraz zapobiec konieczności uruchamiania zastępczej komunikacji autobusowej na tej trasie, w ostatni piątek (14 lutego) do obsługi tej linii został skierowany skład z piętrowym wagonem oraz doraźnie wypożyczoną lokomotywą – przekonują.

Polregio podkreśla, że zmiana zestawienia pociągu z wagonu motorowego lub SZT na wagon z lokomotywą nie powoduje opóźnień, związanych np. z wydłużonym procesem zmiany czoła pociągu. Spółka powtarza też, że przygotowuje się do wymiany najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych pojazdów na nowe.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prezes Polregio: Kolej regionalna musi uzupełniać KDP

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Polregio 26 kwietnia 2025

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Biznes

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Artur Martyniuk, były Prezes Zarządu Polregio SA 25 kwietnia 2025

Zobacz również:

Prezes Polregio: Kolej regionalna musi uzupełniać KDP

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Polregio 26 kwietnia 2025

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Biznes

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Artur Martyniuk, były Prezes Zarządu Polregio SA 25 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5