Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Podlaska Kolej na Tak

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Podlaska Kolej na Tak
W regionie podlaskim trwa realizacja projektu „Podlaska Kolej na Tak - społeczna strona kolei”. Odpowiedzialne za jego wykonanie jest Stowarzyszenie „Kolejowe Podlasie”. Wśród zamierzeń przedsięwzięcia była organizacja pociągów specjalnych, kursujących po Białymstoku, w tym trasie obecnie bez ruchu pasażerskiego.

- Rafał Jasiński, „Rynek Kolejowy”: Stowarzyszenie „Kolejowe Podlasie” realizuje projekt „Podlaska KOLEJ na TAK – społeczna strona kolei”. Skąd pomysł na przygotowanie tak oryginalnego zamierzenia, polegającego m.in. na organizacji dodatkowych pociągów pasażerskich kursujących po Białymstoku?

- Marcin Grześ, Stowarzyszenie „Kolejowe Podlasie” - koordynator projektu: Pomysł pojawił się na początku roku, inspiracją były spotkania i konsultacje społeczne przeprowadzane przez inne organizacje pozarządowe w Białymstoku. Zauważyliśmy, że na temat problematyki kolejowej nie było spotkań czy konsultacji. Nawet przy opracowywaniu planu transportowego województwa podlaskiego spotkania odbyły się jedynie w kilku największych miastach. Chcieliśmy sięgnąć dalej.

Projekt składa się z kilku elementów. Główną osią jest debata publiczna i włączanie społeczeństwa w tematy kolejowe. Pomysł kolei miejskiej w Białymstoku przewijał się w różnych kręgach od wielu lat. Niemniej jednak nie było szerszej debaty na ten temat stąd chcieliśmy poruszyć go włączając mieszkańców Białegostoku. Należało sobie jednak zadać pytanie jak rozmawiać o czymś co wiele osób nie mogło sobie wyobrazić. Pociąg jako element komunikacji miejskiej? Zdawaliśmy sobie sprawę że dla wielu osób mogło to być nierealne i abstrakcyjne. Dlatego potraktowaliśmy uruchomienie pociągów specjalnych kolei miejskiej w Białymstoku przez cały dzień jako narzędzie badawcze do sprawdzenia jakie są opinie i wrażenia trakcie przejazdu. Zebrane opinie będą bazą do debaty na ten temat. Chcieliśmy poznać zdanie mieszkańców a nie sympatyców kolei czy potrzebna jest kolej miejska. My jedynie zasygnalizowaliśmy pomysł i wizję.

 

- Jakie inne działania przewidziane są w ramach prowadzonego zadania?

- Projekt, oprócz tematu Kolei Miejskiej w Białymstoku, przewiduje organizację tzw. Kawiarenek Obywatelskich, czyli luźnych nieformalnych spotkań. Chodzi o możliwość wypłynięcia ciekawych wniosków czy potrzeb w trakcie rozmowy w przyjaznej atmosferze. Ostatnim elementem jest opracowanie w jedną całość wszystkich wniosków i rozmowa z instytucjami kolejowymi, którym przekażemy wnioski i sugestie.

 

- Jakim zainteresowaniem mieszkańców regionu cieszą się przygotowane przez Kolejowe Podlasie zadania?

- Do tej pory odbyły się dwa spotkania w miłej i przyjaznej atmosferze. Zgodnie z przewidywaniami na pierwsze przyszło około 20 osób, a kolejnym spotkaniu w Gródku (stacja Waliły) przyszło również około 20 osób. Zobaczymy, jaki przebieg będą miały kolejne spotkania.

Pociągi specjalne wbrew naszym obawom cieszyły się dużą popularnością. Pierwsze kursy od koło 6-7 rano były bez pasażerów, zaś kolejne od koło 7:30 cieszyły się rosnącą frekwencją. Popołudniu momentami w jednym składzie było 196 osób, nie licząc obsługi pociągi i ankieterów. Biorąc pod uwagę, że pociągi były obsługiwane autobusem szynowym SA108 prawie wyczerpaliśmy limit miejsc siedzących i stojących. Nie spodziewaliśmy się aż tak dużej frekwencji, to było dla nas przyjemne zaskoczenie. Podczas każdego przejazdu liczyliśmy pasażerów przy wsiadaniu i wysiadaniu na stacjach, a ankieterzy dodatkowo przeprowadzali ankiety pytając o opinie na temat przejazdów. Łącznie przewieźliśmy 1551 pasażerów (przy czym wiele osób jechało w obie strony i było liczone dwa razy) i zebraliśmy 431 ankiet. Nawet podczas jazdy w tłoku nastawienie podróżujących mieszkańców było bardzo pozytywne. Z jednej strony wiele osób skorzystało z okazji, aby po prostu przejechać się pociągiem, traktując przejazd jako atrakcję turystyczną (w szczególności dla dzieci), z drugiej strony widzieliśmy że część osób skorzystała z przejazdów, aby dotrzeć do pracy, traktując pociąg jako środek transportu (w tym rowerzyści).

 

- Czy łatwo było uzyskać wsparcie (w tym finansowe) dla tak nietypowego projektu? Jak układa się współpraca ze spółkami kolejowymi, partnerami przy realizacji projektu?

- Projekt jest finansowany w głównej mierze z programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich działający przy Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej i dlatego największą trudnością było przelanie wizji i pomysłu na papier oraz przekonanie ekspertów oceniających projekt o tym, że warto sfinansować przedsięwzięcie. Po tym jak uzyskaliśmy pozytywną decyzję ze strony Ministerstwa, o wsparcie zwróciliśmy się do Przewozów Regionalnych i PKP Intercity. W obu przypadkach odbiór naszego pomysłu był pozytywny i bez problemu uzyskaliśmy pomoc przy realizacji pomysłu. O wsparcie zwróciliśmy się również do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, gdzie również pozytywnie oceniono nasz projekt. Z tego źródła otrzymaliśmy kolejne środki. Przy organizacji pociągów Kolei Miejskiej w Białymstoku pozytywnie współpracowaliśmy zarówno z PKP PLK w Białymstoku w odniesieniu do ponownego otwarcia stacji Białystok Fabryczny, jak Przewozami Regionalnymi, które było przewoźnikiem. PKP Intercity włączyło się w akcje udostępniając bilety, umożliwiające bezpłatne przejazdy pociągami TLK pomiędzy stacjami Białystok a Białystok Starosielce.

Projekt wciąż trwa i na podsumowanie przyjdzie jeszcze czas.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podsumowanie projektu „Podlaska kolej na tak”

Pasażer

Podsumowanie projektu „Podlaska kolej na tak”

jar, Rynek Kolejowy 09 lutego 2015

Zobacz również:

Podsumowanie projektu „Podlaska kolej na tak”

Pasażer

Podsumowanie projektu „Podlaska kolej na tak”

jar, Rynek Kolejowy 09 lutego 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5