Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podkarpacie stawia na poprawę dostępności transportowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-03-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podkarpacie stawia na poprawę dostępności transportowej
Samorząd województwa podkarpackiego wytypował 38 projektów transportowych, które przyczynią się do podniesienia poziomu dostępności zewnętrznej i wewnętrznej regionu. Większość z nich zostanie zrealizowana z unijnego dofinansowania. Wzmocnienie systemu połączeń regionu z krajowym i międzynarodowym układem transportowym jest bowiem zasadniczym celem zawartym w strategii rozwoju Podkarpacia.

Podstawowym dokumentem uzasadniającym realizację inwestycji transportowych finansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014 – 2020 jest Program Strategiczny Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego (PWRST) do roku 2023. Dokument ten został przyjęty uchwałą Zarządu Województwa Podkarpackiego w czerwcu zeszłego roku. Właśnie w ramach PWRST przygotowano ranking kluczowych inwestycji infrastrukturalnych, których celem jest poprawa dostępności transportowej regionu.

Drogi w kolejce po unijne środki

Inwestycje w strategicznym dla regionu dokumencie uporządkowane zostały według kryteriów takich jak: natężenie ruchu, funkcja drogi, wyprowadzenie ruchu z dużych miast, dostępność obszarów peryferyjnych, komplementarność z inwestycjami drogowymi i kolejowymi innego szczebla. Na tej podstawie dokonano wyboru projektów priorytetowych dla województwa, a więc tych, które w największym stopniu zrealizują wyznaczony cel.

– W rankingu zestawiono 38 projektów. Jednak nie wszystkie uzyskają unijne wsparcie. Wysokość alokacji RPO WP 2014 – 2020, która może być przeznaczona na drogi wojewódzkie, wynosi około 900 mln zł. Zatem realną szansę na realizację w ramach tego programu ma około 28 projektów – informuje Monika Konopka z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

Wśród projektów o największych szansach znalazły się m.in. obwodnice miast, takich jak: Sokołów Młp., Sędziszów Młp., Narol, Strzyżów, Dynów, Przeworsk, Kolbuszowa, Lubaczów, Oleszyce, Cieszanów, Radomyśl Wielki. Ponadto samorząd województwa jako istotne dla regionu przyjął przebudowy i rozbudowy tras usprawniających dostęp do dróg krajowych nr: 94, 84, S19 i autostrady A4. Zatem do sfinansowania z unijnych środków brane pod uwagę są przebudowy i rozbudowy następujących dróg wojewódzkich:
* nr 988 Babica – Strzyżów – Warzyce na odcinku od miejscowości Zaborów do obwodnicy Strzyżowa,
* nr 875 od obwodnicy Werynia do obwodnicy Sokołowa Młp.,
* nr 984 Lisia Góra – Radomyśl Wielki – Mielec od miejscowości Piątkowiec do Rzędzianowic wraz z budową nowego odcinka drogi nr 984 od Rzędzianowic do drogi nr 985 z budową mostu na Wisłoku,
* nr 865 Jarosław – Bełżec na odcinku od miejscowości Zapałów do Oleszyc,
* nr 861 Bojanów – Jeżowe – Kopki od skrzyżowania drogi krajowej 19 w miejscowości Jeżowe do węzła S19 Podgórze,
* nr 881 na odcinku Kańczuga – Pruchnik,
* nr 895 na odcinku Solina – Myczków i drogi nr 894 na odcinku Hoczew – Polańczyk,
* nr 881 Sokołów Młp. – Łańcut – Kańczuga – Żurawica na odcinku Czarna – Łańcut wraz z budową mostu na rzekach Wisłok i Mikośka oraz z ul. Kraszewskiego w Łańcucie,
* nr 858 Zarzecze – granica województwa na odcinku Dąbrowica – Sieraków oraz most na rzece Tanew,
* nr 878 na odcinku Tyczyn – Dylągówka.

Przewidziana jest też budowa dróg wojewódzkich nr 992 Jasło – granica państwa na odcinku pomiędzy drogą krajową nr 28 a drogą krajową nr 7 oraz budowa drogi nr 886 na odcinku pomiędzy planowaną obwodnicą Sanoka a drogą krajową nr 28.

Otwarcie regionu dzięki rządowym projektom

Samorząd Podkarpacia łączy też szczególne nadzieje na poprawę dostępności transportowej regionu z przygotowywaną przez rząd budową szlaku tranzytowego VIA Carpatia. Swoim zasięgiem obejmuje zachodnią część regionu, wiodąc z północy śladem S19 po planowanych tutaj odcinkach: Lasy Janowskie – Sokołów Młp. północ (6 części o długości łącznej 54,2 km), Sokołów Młp. północ – Stobierna (dł. 12,5 km), Świlcza – Rzeszów południe (dł. 6,4 km), Rzeszów Południe – Barwinek (dł. 85,2 km).

Dodatkowo realizacja odcinka drogi krajowej S74 Opatów – Nisko otworzy region od północy na województwo świętokrzyskie.

Transgraniczna infrastruktura

Inwestycje związane z rozwojem infrastruktury drogowej w strefach przygranicznych podkarpacki samorząd wojewódzki z kolei planuje realizować z Programów Transgranicznych Polska – Białoruś – Ukraina 2014 – 2020 i INTERREG Polska – Słowacja 2014 – 2020.

Do Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina złożono wnioski o dofinansowanie trzech projektów, w tym w trybie pozakonkursowym rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 885 Przemyśl – Hermanowice – granica państwa oraz dwa projekty w trybie konkursowym, tj. przebudowę drogi wojewódzkiej nr 867 Sieniawa – Oleszyce – granica województwa na odcinku Lubaczów – Basznia Górna oraz przebudowę drogi wojewódzkiej nr 867 Sieniawa – Oleszyce – granica województwa na odcinku Basznia Górna – Horyniec Zdrój.

Natomiast w kierunku granicy ze Słowacją realizowane będzie zadanie dotyczące rozwoju infrastruktury drogowej pomiędzy miastami Snina – Medzilaborce – Krosno oraz zostanie wykonana rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 897 na odcinku Tylawa – Daliowa. Na tę realizację już jest podpisana umowa o dofinansowane z Programu Współpracy Transgranicznej INTERREG Polska – Słowacja.

Kolej nie tylko dla turystyki

W wakacje zeszłego roku zostały uruchomione dwa kolejowe przejazdy okazjonalne Rzeszów – Łupków – Medzilaborce, mające charakter pilotażowy, promujące połączenie stolicy Podkarpacia ze Słowacją. Te kursy pilotażowe cieszyły się dużym zainteresowaniem, dlatego województwo podkarpackie, jako organizator przewozów, zamierza uruchomić w okresie wakacyjnym tego roku regularne, transgraniczne weekendowe połączenia kolejowe.

– W przypadku transportu kolejowego i ewentualnego uruchomienia połączeń kolejowych łączących województwo podkarpackie z regionami ukraińskimi, konieczne byłoby zaangażowanie się odpowiednich władz centralnych oraz lokalnych po stronie Ukrainy –zwraca uwagę na problem przedstawicielka biura prasowego UMWP.

Monika Konopka przekazała portalowi RynekInfrastruktury.pl stanowisko samorządu regionu dotyczące kolejnego istotnego problemu. W nim podkreślana jest potrzeba zwiększenia alokacji środków, by stała się możliwa realizacja inwestycji z listy rezerwowej w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Podkarpackiego do roku 2023. W tym przypadku chodzi m.in. o rewitalizację linii kolejowej nr 107 Nowy Zagórz – Łupków. Szansę rozwoju regionu i poprawy warunków dla turystyki przyniosą również planowane rewitalizacje linii kolejowych nr 106 odcinek Boguchwała – Czudec i nr 108 odcinek Jasło – Nowy Zagórz.

Istotne z punktu widzenia województwa podkarpackiego jest też przyspieszenie prac torowych, które pozwolą uruchomić bezpośrednie połączenia kolejowe z Rzeszowa do Warszawy. To wiąże się m in. z elektryfikacją linii kolejowej nr l-71 Rzeszów – Ocice oraz zakończeniem prac torowych na linii l-25 odcinek Sandomierz – Ocice – Padew.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5