Jeden z naszych Czytelników przesłał nam opracowania, jakie w 2006 roku wykonały regionalne oddziały PKP PLK dla woj. śląskiego i małopolskiego odnośnie perspektyw poprawy stanu infrastruktury kolejowej w regionach. W prezentacji dotyczącej województwa śląskiego szczególnie interesująca jest propozycja budowy dwóch nowych linii kolejowych – do Szczyrku oraz z Wisły do Zwardonia.
W opracowaniu możemy przeczytać, iż budowa nowej, jednotorowej linii kolejowej łączącej Wisłę Głębce ze Zwardoniem o długości 17,9 km to koszt (wg stanu na marzec 2006 r.) ok. 150 mln zł. Z kolei prognozowany koszt budowy liczącej 7 km jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej do Szczyrku to koszt ok. 70 mln zł. Trasa odgałęziałaby się od stacji Wilkowice Bystra. Docelowo linia zostałaby zelektryfikowana.
Jak zaznaczono, realizacja tych projektów z bardzo znaczący sposób przyczyniłaby się do ograniczenia ruchu samochodowego w beskidzkich miejscowościach wypoczynkowych, przynosząc tym samym wymierne korzyści ekologiczne. Budowa dwóch nowych linii kolejowych wraz z rewitalizacją już istniejących miałaby stworzyć spójny, skomunikowany z głównymi ciągami kolejowymi układ komunikacyjny, aktywizujący pod względem turystyczno-rekreacyjnym i gospodarczym południowy rejon województwa śląskiego.
Zobacz opracowanie dla woj. śląskiego
Zobacz opracowanie dla woj. małopolskiego