Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pociągi pasażerskie po LHS na Ukrainę?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pociągi pasażerskie po LHS na Ukrainę?
Fot. Petr Štefek - Praca własna, CC BY-SA 3.0Tory linii kolejowej LHS na stacji w Zwierzyńcu
Taki pomysł ma poseł Jacek Osuch. – Po ogromnym sukcesie uruchomionych międzynarodowych połączeń kolejowych z Kijowa i Lwowa do Przemyśla warto zastanowić się nad rozwojem kolejnych kursów z Polski w kierunku wschodnim – pisze w interpelacji. Proponuje przy tym powrót do koncepcji pociągów pasażerskich po linii szerokotorowej nr 65.

Sukces połączenia kolejowego Intercity+ realizowanego we współpracy PKP Intercity i Kolei Ukraińskich był powodem wystosowania interpelacji do MIB-u przez posła Jacka Osucha. – Pragnę zainteresować koncepcją powrotu pociągów pasażerskich na linię szerokotorową nr 65. I choć w chwili obecnej koncepcja ta wydaje się trudna do realizacji to, jednak w przypadku zainteresowania strony ukraińskiej, propozycja ta wydaje się być możliwa – zauważa poseł.

Pasażerowie kiedyś nią jeździli

Dodaje przy tym, że jeszcze w latach 90-tych linią tą kursowały regularnie pociągi międzynarodowe z Olkusza do Moskwy, a nawet do położonego niedaleko granicy z Kazachstanem miasta Magnitogorsk. – Na stacji Olkusz znajduje się jeszcze dawny peron międzynarodowy, który obsługiwał pasażerów wspomnianych pociągów oraz były dworzec międzynarodowy – wyjaśnia.

Wskazuje przy tym, że podstawową zaletą linii kolejowej nr 65 jest jej szeroki tor. – Dzięki temu nie wymagana jest na granicy polsko-ukraińskiej wymiana wózków lub rozstawu kół. Szeroki tor LHS nie kończy się ponadto nieopodal granicy, tak jak ma to miejsce w Przemyślu czy Chełmie, ale pozwala na uruchomienie pociągów w kierunku Śląska i Małopolski. Dzięki doskonałemu położeniu Olkusza pomiędzy metropolią górnośląską i krakowską – w tym pomiędzy dwoma kluczowymi portami lotniczymi Balice i Pyrzowice – połączenia kolejowe mogłyby cieszyć się sporą popularnością – zauważa.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wyjaśniło, że zakres oferty przewidzianej do objęcia zamówieniem ministra został przedstawiony w Planie Transportowym w formie trzech scenariuszy – naturalnego, podstawowego i pożądanego. – Żaden z przyjętych scenariuszy nie przewiduje zaangażowania ministra infrastruktury i budownictwa w organizowanie przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 65 ze względu m.in. na fakt, że linia ta omija duże ośrodki miejskie – podkreśla Andrzej Bittel, podsekretarz stanu. Co więcej, dodaje, że MIB w trakcie konsultacji społecznych Planu Transportowego nie otrzymywało wniosków, które świadczyłyby o zainteresowaniu przewozami pasażerskimi na linii nr 65.

Tylko towarowa

Poseł w interpelacji pyta również o koszty uruchomienia regularnych połączeń z Olkusza w kierunku Ukrainy. – Należy zauważyć, że PKP LHS pełni funkcję zarządcy infrastruktury linii nr 65 i przewoźnika kolejowego po tej linii, bez prawa udostępniania tej linii innym przewoźnikom kolejowym – zauważa Bittel. W związku z tym, że resort infrastruktury i budownictwa nie planował zamawiania przewozów na linii nr 65, nie dysponuje również danymi na temat wielkości nakładów niezbędnych do uruchomienia przewozów pasażerskich. – Z informacji będących w posiadaniu MIB wynika, że PKP LHS również nie prowadziła analiz i rozeznania potrzeb przewozowych dla realizacji przewozów pasażerskich oraz potencjalnych nakładów dla takiej działalności – czytamy w interpelacji.

– W swej specyfice linia ta nie jest dedykowana do określonego rodzaju prowadzonych przewozów. Co więcej, w zakresie działalności licencjonowanej spółka PKP LHS nie jest obecnie uprawniona do prowadzenia przewozu osób – podkreśla resort. Również w planach rozwojowych spółki nie ma także uruchamiania kolejowych przewozów pasażerskich.

Bez drugiego toru

Niewątpliwie trudno byłoby mówić o przewozach pasażerskich, gdy linię szerokotorową tworzy tylko jeden tor. – Budowa drugiego toru nie byłaby najbardziej efektywnym sposobem powiększenia zdolności przepustowej linii nr 65 – zauważa Bittel. – Proces przewozowy PKP LHS realizowany będzie w oparciu o zdolność przepustową linii kolejowej jednotorowej i wyłącznie w takim zakresie kierunkowane są działania mające na celu zwiększenie potencjału przewozowego – dodaje.

Zaznacza, że dalszy rozwój oraz wzrost efektywności transportu kolejowego na linii LHS osiągany będzie poprzez modernizację taboru trakcyjnego oraz modernizację infrastruktury kolejowej, gdzie są planowane oraz realizowane obecnie inwestycje w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym czy też budowy nowych posterunków ruchu umożliwiających sprawne prowadzenie ruchu kolejowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5