Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pociągi pasażerskie po LHS na Ukrainę?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pociągi pasażerskie po LHS na Ukrainę?
Fot. Petr Štefek - Praca własna, CC BY-SA 3.0Tory linii kolejowej LHS na stacji w Zwierzyńcu
Taki pomysł ma poseł Jacek Osuch. – Po ogromnym sukcesie uruchomionych międzynarodowych połączeń kolejowych z Kijowa i Lwowa do Przemyśla warto zastanowić się nad rozwojem kolejnych kursów z Polski w kierunku wschodnim – pisze w interpelacji. Proponuje przy tym powrót do koncepcji pociągów pasażerskich po linii szerokotorowej nr 65.

Sukces połączenia kolejowego Intercity+ realizowanego we współpracy PKP Intercity i Kolei Ukraińskich był powodem wystosowania interpelacji do MIB-u przez posła Jacka Osucha. – Pragnę zainteresować koncepcją powrotu pociągów pasażerskich na linię szerokotorową nr 65. I choć w chwili obecnej koncepcja ta wydaje się trudna do realizacji to, jednak w przypadku zainteresowania strony ukraińskiej, propozycja ta wydaje się być możliwa – zauważa poseł.

Pasażerowie kiedyś nią jeździli

Dodaje przy tym, że jeszcze w latach 90-tych linią tą kursowały regularnie pociągi międzynarodowe z Olkusza do Moskwy, a nawet do położonego niedaleko granicy z Kazachstanem miasta Magnitogorsk. – Na stacji Olkusz znajduje się jeszcze dawny peron międzynarodowy, który obsługiwał pasażerów wspomnianych pociągów oraz były dworzec międzynarodowy – wyjaśnia.

Wskazuje przy tym, że podstawową zaletą linii kolejowej nr 65 jest jej szeroki tor. – Dzięki temu nie wymagana jest na granicy polsko-ukraińskiej wymiana wózków lub rozstawu kół. Szeroki tor LHS nie kończy się ponadto nieopodal granicy, tak jak ma to miejsce w Przemyślu czy Chełmie, ale pozwala na uruchomienie pociągów w kierunku Śląska i Małopolski. Dzięki doskonałemu położeniu Olkusza pomiędzy metropolią górnośląską i krakowską – w tym pomiędzy dwoma kluczowymi portami lotniczymi Balice i Pyrzowice – połączenia kolejowe mogłyby cieszyć się sporą popularnością – zauważa.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wyjaśniło, że zakres oferty przewidzianej do objęcia zamówieniem ministra został przedstawiony w Planie Transportowym w formie trzech scenariuszy – naturalnego, podstawowego i pożądanego. – Żaden z przyjętych scenariuszy nie przewiduje zaangażowania ministra infrastruktury i budownictwa w organizowanie przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 65 ze względu m.in. na fakt, że linia ta omija duże ośrodki miejskie – podkreśla Andrzej Bittel, podsekretarz stanu. Co więcej, dodaje, że MIB w trakcie konsultacji społecznych Planu Transportowego nie otrzymywało wniosków, które świadczyłyby o zainteresowaniu przewozami pasażerskimi na linii nr 65.

Tylko towarowa

Poseł w interpelacji pyta również o koszty uruchomienia regularnych połączeń z Olkusza w kierunku Ukrainy. – Należy zauważyć, że PKP LHS pełni funkcję zarządcy infrastruktury linii nr 65 i przewoźnika kolejowego po tej linii, bez prawa udostępniania tej linii innym przewoźnikom kolejowym – zauważa Bittel. W związku z tym, że resort infrastruktury i budownictwa nie planował zamawiania przewozów na linii nr 65, nie dysponuje również danymi na temat wielkości nakładów niezbędnych do uruchomienia przewozów pasażerskich. – Z informacji będących w posiadaniu MIB wynika, że PKP LHS również nie prowadziła analiz i rozeznania potrzeb przewozowych dla realizacji przewozów pasażerskich oraz potencjalnych nakładów dla takiej działalności – czytamy w interpelacji.

– W swej specyfice linia ta nie jest dedykowana do określonego rodzaju prowadzonych przewozów. Co więcej, w zakresie działalności licencjonowanej spółka PKP LHS nie jest obecnie uprawniona do prowadzenia przewozu osób – podkreśla resort. Również w planach rozwojowych spółki nie ma także uruchamiania kolejowych przewozów pasażerskich.

Bez drugiego toru

Niewątpliwie trudno byłoby mówić o przewozach pasażerskich, gdy linię szerokotorową tworzy tylko jeden tor. – Budowa drugiego toru nie byłaby najbardziej efektywnym sposobem powiększenia zdolności przepustowej linii nr 65 – zauważa Bittel. – Proces przewozowy PKP LHS realizowany będzie w oparciu o zdolność przepustową linii kolejowej jednotorowej i wyłącznie w takim zakresie kierunkowane są działania mające na celu zwiększenie potencjału przewozowego – dodaje.

Zaznacza, że dalszy rozwój oraz wzrost efektywności transportu kolejowego na linii LHS osiągany będzie poprzez modernizację taboru trakcyjnego oraz modernizację infrastruktury kolejowej, gdzie są planowane oraz realizowane obecnie inwestycje w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym czy też budowy nowych posterunków ruchu umożliwiających sprawne prowadzenie ruchu kolejowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zmiany w zarządzie spółki PKP LHS

Biznes

Zmiany w zarządzie spółki PKP LHS

PKP S.A. 30 września 2024

Nowy prezes LHS. Prokuratura bada nieprawidłowości za poprzednika

Prawo i polityka

PKP LHS z rekordem w pierwszym półroczu

Biznes

PKP LHS z rekordem w pierwszym półroczu

inf. pras./Redakcja 11 lipca 2024

TIRy z Ukrainy przejechały torami LHS do Sławkowa

Infrastruktura

TIRy z Ukrainy przejechały torami LHS do Sławkowa

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2023

PKP LHS otwiera nowy terminal przeładunkowy

Infrastruktura

PKP LHS otwiera nowy terminal przeładunkowy

Mikołaj Kobryński 30 listopada 2023

Rekordowy wynik finansowy PKP LHS

Biznes

Rekordowy wynik finansowy PKP LHS

inf. pras 26 lipca 2023

Zobacz również:

Zmiany w zarządzie spółki PKP LHS

Biznes

Zmiany w zarządzie spółki PKP LHS

PKP S.A. 30 września 2024

Nowy prezes LHS. Prokuratura bada nieprawidłowości za poprzednika

Prawo i polityka

PKP LHS z rekordem w pierwszym półroczu

Biznes

PKP LHS z rekordem w pierwszym półroczu

inf. pras./Redakcja 11 lipca 2024

TIRy z Ukrainy przejechały torami LHS do Sławkowa

Infrastruktura

TIRy z Ukrainy przejechały torami LHS do Sławkowa

Mikołaj Kobryński 12 grudnia 2023

PKP LHS otwiera nowy terminal przeładunkowy

Infrastruktura

PKP LHS otwiera nowy terminal przeładunkowy

Mikołaj Kobryński 30 listopada 2023

Rekordowy wynik finansowy PKP LHS

Biznes

Rekordowy wynik finansowy PKP LHS

inf. pras 26 lipca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij