NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Pociągi pasażerskie powrócą do Buska-Zdroju

| jar, Rynek Kolejowy 01.03.2017 703

Pociągi pasażerskie powrócą do Buska-Zdroju
Zdjęcie ilustracyjnefot. Rafał Jasiński
Jest bardzo prawdopodobne, że jeszcze w tym roku przywrócony zostanie ruch pociągów pasażerskich do Buska-Zdroju. Podróżni będą mogli dojechać tam pociągiem bezpośrednim z Katowic. Przewoźnikiem na tej trasie będą Przewozy Regionalne. Ostateczna decyzja ma zapaść w najbliższych dniach.
Linia kolejowa nr 73 Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój od kilkunastu lat nie jest obsługiwana w ruchu pasażerskim. Jak można przeczytać w Atlasie Linii Kolejowych 2011, ostatnie rozkładowe pociągi osobowe zakończyły kursowanie w kwietniu 2004 r. Wcześniej do liczącego 16,5 tys. mieszkańców miasta uzdrowiskowego można było dotrzeć bezpośrednim pociągami dalekobieżnymi. Przykładowo, w rocznym rozkładzie jazdy 2000/2001 do Buska-Zdroju dojeżdżały codzienne pociągi pospieszne z Katowic i Warszawy Wschodniej. Odcinek między Kielcami a stacją docelową jechały jednak jako pociągi osobowe, zatrzymując się na każdej stacji.

Planowana reaktywacja

Do „Rynku Kolejowego” dotarła informacja o przygotowaniach PKP Polskich Linii Kolejowych do reaktywacji połączeń pasażerskich między Kielcami a Buskiem-Zdrój. Pociągi mają być uruchamiane przez Przewozy Regionalne. Doniesienie znalazło potwierdzenie w biurach prasowych przewoźnika i zarządcy infrastruktury kolejowej. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Zdzisław Cieślik, rzecznik prasowy Oddziału Świętokrzyskiego PR, w końcowej fazie uzgodnień jest przywrócenie pociągów na trasie Kielce – Busko-Zdrój. – Nasz oddział planuje uruchomienie (wydłużenie) relacji pociągu Katowice – Kielce – Katowice (numery 42324 Ostaniec i 24335 Łysica) do stacji Busko-Zdrój – ujawnia Zdzisław Cieślik. 

Jak podkreśla przedstawiciel przewoźnika, przywrócenie połączeń będzie możliwe dzięki zaangażowaniu samorządu wojewódzkiego, który będzie ich organizatorem. Ostateczna decyzja w tej sprawie należy do Zarządu Województwa Świętokrzyskiego.

Wskazane pociągi jadą odcinkami Centralnej Magistrali Kolejowej i linii kolejowej nr 61. Trasę między stolicami województw śląskiego i świętokrzyskiego pokonują w niewiele ponad 2 godziny, zatem pod względem czasowym jest to połączenie bardzo atrakcyjne. W ruchu regionalnym alternatywą dla Łysicy i Ostańca są pociągi kursujące przez Sędziszów i Olkusz, które potrzebują na przejazd między Kielcami i Katowicami od 3 do 3,5 godziny.
 
Prace rozpoczęto...

Do reaktywacji połączeń przygotowuje się także PKP Polskie Linie Kolejowej. Jak podaje „Rynkowi Kolejowemu” Łukasz Kwasiborski z biura prasowego spółki, na trasie planowego przejazdu obecnie wycinane są drzewa i krzewy. Zarządca infrastruktury kolejowej gotowy jest wykonać dalsze prace pod warunkiem podjęcia ostatecznej decyzji odnośnie do reaktywacji połączeń. – W przypadku decyzji o przywróceniu połączeń, jesteśmy przygotowani na remont i przywrócenie ruchu na linii nr 73 od czerwca tego roku – wyjaśnia Łukasz Kwasiborski. 

Linia kolejowa nr 73 to linia pierwszorzędna i zelektryfikowana o długości 45 km. Na odcinku do Włoszczowic jest dwutorowa, a dalej jednotorowa. Jej prędkość konstrukcyjna, a także dopuszczalna dla m.in. elektrycznych zespołów trakcyjnych to 80 km/h. Jednak ze względu na zły stan techniczny torów i obiektów inżynieryjnych wprowadzono kilka ograniczeń prędkości do 40-50 km/h.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Świętokrzyskie (196)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Świętokrzyskie (196)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5