Koleje Dolnośląskie poinformowały nas, że pociągi osobowe do Goerlitz pojawią się w rozkładzie jazdy już w połowie grudnia. Jeśli ostatecznie uruchomione zostaną także kursy dalekobieżne do Drezna, przewoźnik uruchomi w sumie dziewięć par połączeń kursujących przez nieczynne dziś przejście graniczne Zgorzelec – Goerlitz.
Wszystko wskazuje na to, że w grudniu ruch pasażerski na przejściu Zgorzelec – Goerlitz wróci w niespodziewanie dużej skali. Po niemal roku bez jakichkolwiek planowych pociągów graniczny odcinek obsłużą bowiem nie tylko zapowiadane, choć wciąż niepewne kursy relacji Wrocław – Drezno, ale także te w krótszych relacjach. Koleje Dolnośląskie finalizują bowiem negocjacje w sprawie wydłużenia do pierwszej niemieckiej stacji tras pociągów kończących dziś bieg na stacji Zgorzelec.
Przygotowywane porozumienie jest efektem wielomiesięcznych starań KD o dopuszczenie przez niemieckiego zarządcę infrastruktury, DB Netz, części taboru polskiego przewoźnika do ruchu na krótkim odcinku od granicy państwa do stacji w Goerlitz. Działania w tym kierunku zintensyfikowane zostały po lutowej likwidacji pociągów RegioEkspres będących w ostatnich latach jedynymi przekraczającymi w tym miejscu Nysę Łużycką. Ich zwieńczeniem było podpisanie w październiku umowy pomiędzy KD, PKP PLK, DB Netz i niemieckim przewoźnikiem Vogtlandbahn, która reguluje techniczne zasady ruchu.
Odbyły się jazdy techniczne, za miesiąc – pierwsze planowe
Dziś znany jest już konkretny termin uruchomienia połączeń. – Pociągi zgodnie z planem ruszą od 13 grudnia tego roku – zapewnia Justyna Stachniewicz, specjalista ds. marketingu i promocji KD. Według wstępnie założonego rozkładu jazdy wprowadzonego już do systemu PKP PLK przewoźnik uruchomi tam aż sześć par połączeń w krótkich relacjach do i z Goerlitz. Jeśli sukcesem zakończą się będące na finiszu starania o wznowienie polączeń Wrocław – Drezno, sumarycznie dolnośląskie przejście obsłuży więc dziewięć par pociągów KD.
Kursy obsługiwane taborem polskim dadzą możliwość bezpośredniego dojazdu do Niemiec z i do Węglińca, Jeleniej Góry oraz Zielonej Góry. – We wtorek 10 listopada odbyły się już pierwsze jazdy testowe z udziałem DB Netz, Voglandbahn oraz organizatorów i regulatorów z Niemiec i z Polski – mówi Justyna Stachniewicz. Przewoźnicy uzgadniają też szczegóły taryfowe. – W ciągu dwóch tygodni będą już podpisane ostatnie niezbędne umowy – zapewnia przedstawicielka przewoźnika.
Jedno przejście, dwóch niemieckich przewoźników
Kursy uruchamiane po stronie polskiej przez Koleje Dolnośląskie będą prawdopodobnie obsługiwane na terenie Niemiec przez różnych przewoźników: Vogtlandbahn i – w przypadku połączeń do Drezna – DB Regio. Justyna Stachniewicz przypomina jednak, że uruchomienie tych ostatnich wciąż nie jest pewne. – Nie podpisano umowy, choć zakończono negocjacje – zaznacza.
W sprawie pociągów do Drezna pojawiały się zarzuty, że kursy prawdopodobnie powrócą do rozkładu w niemal niezmienionej formie, mimo że zaledwie kilka miesięcy temu zlikwidowano je, tłumacząc decyzję zbyt wysokimi kosztami ich uruchomienia przez innego przewoźnika, Przewozy Regionalne. – Umowa jeszcze nie została zawarta, więc za wcześnie, by mówić o konkretnych kwotach, udało nam się jednak wynegocjować warunki lepsze niż te, które obowiązywały do marca 2015 roku – przekonuje Justyna Stachniewicz.