Dolnośląska Złotoryja wróci na kolejową mapę Polski nie w 2026 a dopiero w 2028 roku. Inwestycja, realizowana w ramach programu Kolej Plus, złapała właśnie prawie dwuletnie opóźnienie. Na modernizację linii bardzo liczy Dolny Śląsk, który do 2028 r. chce odtworzyć cały ciąg z Legnicy do Jeleniej Góry przez Złotoryję i Lwówek Śląski.
Powiatowa Złotoryja ma odzyskać połączenia kolejowe
dzięki rewitalizacji i modernizacji linii kolejowej nr 284, od Legnicy do Jerzmanic-Zdrój realizowanych w ramach programu Kolej Plus. Umowę w tej sprawie
parafowano w 2023 roku z terminem realizacji określonym na nieco ponad trzy lata (dokładnie 1107 dni od zawarcia umowy).
Oznacza to, że pociągi miały wrócić do miasta pod koniec 2026 roku, natomiast już dziś wiemy, że termin ten… przesunie się o niespełna dwa lata.
– W związku ze zidentyfikowaną kolizją z siecią LPN oraz optymalizacją zakresu robót, w tym zaleceniem wykonania dodatkowych prac, termin realizacji uległ zmianie. Obecnie planujemy zakończenie umowy w październiku 2028 roku – mówi Marta Pabiańska z Zespołu Prasowego PKP PLK, jednocześnie nie wyjaśniając szerzej przyczyny opóźnienia w realizacji inwestycji.
Pabiańska dodała, że zadanie jest realizowane, a wykonawca demontuje starą infrastrukturę oraz prowadzi dalsze prace projektowe.
Po przywróceniu ruchu kolejowego województwo dolnośląskie planuje obsługiwać trasę do Złotoryi pociągami w krótkiej relacji do Legnicy oraz dłuższej, do Wrocławia – Zgodnie z założeniami linia Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w początkowym okresie obsługiwana ma być w zasadniczym standardzie częstotliwości 120 min z możliwymi zagęszczeniami do 60 min w godzinach szczytu komunikacyjnego w bezpośredniej relacji pociągów zarówno do/z Wrocławia jak i Legnicy. Szczegóły dotyczące oferty przewozowej opracowane będą w okresie poprzedzającym uruchomienie przewozów pasażerskich na linii. W kolejnych latach oferta będzie rozbudowywana z uwzględnieniem notowanych potoków pasażerskich – mówi Michał Nowakowski, rzecznik prasowy dolnośląskiego marszałka.
Studium wykonalności dla tego zadania wskazało, że pociągi ze Złotoryi do Legnicy pojadą w czasie około 17 minut, natomiast dalszy odcinek, do Jerzmanic, pokonają w kolejne 4-5 minut – Ostateczny czas jazdy pociągów znany będzie po wprowadzeniu przez PKP PLK parametrów poinwestycyjnych linii (w tym wynikających z ostatnio wprowadzonych zmian w dokumentacji projektowej) do Systemu Konstrukcji Rozkładu Jazdy (SKRJ) i szczegółowych obliczeniach trakcyjnych – wskazuje Nowakowski.
Odcinek Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój jest także początkiem
pętli mającej połączyć Legnicę z Jelenią Górą przez Lwówek Śląski. Odcinki linii kolejowych od Jerzmanic do Jeleniej Góry zostały już przejęte przez województwo dolnośląskie, które planuje ich rewitalizację w kolejnych latach. W związku z tym samorząd liczy na jak najszybsze zakończenie inwestycji przez PKP PLK.
– Biorąc pod uwagę, że cały kolejowy korytarz transportowy mający połączyć Legnicę z Kotliną Jeleniogórską przez Lwówek Śląski ma bardzo ważne znaczenie dla włączenia komunikacyjnego tej części regionu, ważne jest, aby prace prowadzone przez PKP PLK w ramach programu Kolej Plus przebiegały zgodnie z harmonogramem i jak najszybciej, ponieważ przywracanie połączeń kolejowych służy poprawie jakości życia mieszkańców Dolnego Śląska – mówi przedstawiciel UMWD i dodaje, że prace rewitalizacyjne przy dalszych odcinkach trasy do Jeleniej mają zakończyć się w 2028 roku.