– Ruch pociągów specjalnych do Niemiec był wstrzymany tylko przez kilka godzin – zapewnił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wskazał na pomoc, którą polska kolej otrzymuje od innych krajów – dodatkowe wagony dla Polski przekazano już z Niemiec i z Austrii, a podobnie ma postąpić Francja.
Andrzej Adamczyk
w programie Gość Wydarzeń w Polsat News powiedział, że uchodźcom udostępniono 300 pociągów "okazjonalnych". – To pozwoliło nam przewieźć w głąb Polski, ale też innych państw ponad 100 tys. uchodźców. W sumie koleją w ostatnim czasie przewieźliśmy ponad 200 tys. uchodźców – podał. Co ciekawe, to dużo niższe liczby, niż podali również wczoraj sami przewoźnicy.
PKP Intercity pisze o 500 tysiącach przewiezionych uchodźców, Polregio – o kolejnych 100 tysiącach.
Ruch pociągów specjalnych do Niemiec był wstrzymany tylko przez kilka godzinMinister odniósł się do wczorajszej informacji MSWiA o tym, że
Niemcy poprosili o wstrzymanie pociągów specjalnych z Polski. – To był tylko kilkugodzinny incydent; jedziemy dalej z uchodźcami – zapewnił Adamczyk. – W Niemczech problem polegał na tym, że uchodźcy wybierają stolice. Wszyscy chcą jechać do Berlina, do Pragi, do Warszawy lub do Krakowa – dodał minister infrastruktury.
Jak informuje "Rynek Kolejowy" rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, w miniony weekend (piątek – niedziela) uruchomionych zostało 107 pociągów specjalnych. – W ruchu krajowym było to 76 pociągów. Oprócz dodatkowych pociągów uruchomionych przez Koleje Niemieckie (DB) i Koleje Ukraińskie ( UŻ), pociągi specjalne jeździły także do Czech – Koleje Czeskie uruchomiły 4 party dodatkowych pociągów – wylicza przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
Dodatkowe wagony dla Polski z Niemiec, Austrii, a wkrótce z Francji
Dopytywany o pomoc innych krajów w transporcie Ukraińców do wybranych kierunków minister Adamczyk powiedział, że odbyło się spotkanie z jego odpowiednikami z Niemiec, Czech, Austrii oraz Francji, a także z unijną komisarz ds. transportu Adiną Vălean. – Jest już tego efekt. Austria deklaruje nam wagony, możemy je zestawiać w kolejne pociągi. Niemcy zasilili nas ponad 200 autokarami z kierowcami, ale zasilili nas też wieloma wagonami – wyliczał.
Według informacji z PKP Intercity, na razie udostępniono cztery austriackie wagony, które zostały włączone do pociągów PKP Intercity z Gdyni do Warszawy i Wiednia. W ten sposób polski przewoźnik mógł wysłać własne wagony do pociągów specjalnych. Minister Adamczyk informuje jednak, że kolejne wagony mogą trafić do Polski z Francji; złożono już deklaracje.
– Ale czekamy przede wszystkim na to, że będziemy się mogli spotkać na nadzwyczajnym posiedzeniu rady ministrów transportu UE – dodał w rozmowie z Bogdanem Rymanowskim. – To musi być pełna sztafeta. Dzisiaj ona pracuje, ale jest bardzo krótka. Musi sięgać do Francji, do Włoch, Holandii, Belgii. Każdy z tych krajów musi zaopiekować się uchodźcami – zakończył minister.