NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Pociąg widmo z Wrocławia do Wiednia. Trudno dojechać nim tam, gdzie się zatrzymuje

| Michał Szymajda 11.08.2020 143

Pociąg widmo z Wrocławia do Wiednia. Trudno dojechać nim tam, gdzie się zatrzymuje
Nightjet w RaciborzuFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Wspólny pomysł uruchamiania międzynarodowego pociągu z Berlina do Wiednia przez Wrocław okazuje się ciekawą propozycją głównie dla Niemców i Austriaków. Nie było możliwości aby pociągiem dojechać do kilku stacji w Polsce, a teraz nie można nim dojechać do Czech. Mimo, że przez nie przejeżdża i tam się zatrzymuje.
Nasi czytelnicy o problemach informowali nas od momentu reaktywacji pociągu Nightjet, czyli od 17 lipca. Bardzo szybko okazało się, że pociąg, pomimo że zatrzymuje się na kilkunastu stacjach w Polsce, polskich pasażerów nie może zabrać na sporym odcinku od Wrocławia aż do austriackiej granicy. W praktyce jedynie pasażerowie z Niemiec lub z Austrii (w kierunku powrotnym) mogli wysiąść na takich stacjach jak Opole, Kędzierzyn-Koźle, Racibórz, Bohumin czy Ostrawa. Co gorsza – wygodny pociąg zestawiony z wagonów Kolei Austriackich był ostatnim w dobie w kierunku zachodnim z Wrocławia. Następny odjeżdżał o 4 rano.

Zdezorientowani pasażerowie próbowali dostać się do pociągu, choćby w celu dojazdu do Opola (pociąg widniał w rozkładzie jazdy) i po odmowie sprzedaży w kasie, kupić bilet u konduktora. Tu byli informowani, że także nie ma takiej możliwości a nowe przepisy sprawią, że zamiast biletu dostaną mandat i zostaną wysadzeni na najbliższej stacji zatrzymania pociągu. We Wrocławiu do międzynarodowego pociągu nie wsiadał więc nikt. Chyba, że posiadał bilet do Wiednia, bowiem taki bilet polska kasa sprzedać mogła. Koszt? 220 złotych.

Powód, dla którego polscy pasażerowie nie mogli wydostać się pociągiem z Wrocławia na zachód jest błahy: PKP Intercity do niedawna ostatnie swoje wagony odłączała we Wrocławiu, a polski system sprzedaży biletów nie pozwalał na sprzedaż miejsca w wagonie austriackim. Co ciekawe: nie pozwalał na to także system internetowy właściciela połączenia: OBB, czyli Kolei Austriackich. Dlatego na polskim odcinku od Wrocławia do granicy czeskiej do pociągu mogli wejść tylko ci z pasażerów, którzy mieli bilet do Wiednia.

Problem udało się rozwiązać dopiero w momencie, gdy PKP Intercity ponownie wydłużyło relację swoich wagonów dołączanych do pociągu Nightjet o odcinek Wrocław – Przemyśl (dotąd, w związku z sytuacją pandemiczną i ograniczoną liczbą podróżnych, jeździły na odcinku Berlin – Wrocław – Berlin). Teraz znów można wysiąść na wszystkich krajowych stacjach. Nie zmieniło to jednak nic w sytuacji pasażerów, którzy chcieliby wysiąść na dowolnej stacji w Czechach: w Bohuminie (gdzie zmieniając tylko wagon można pojechać do Bratysławy czy Budapesztu), Ostrawie czy Brzecławiu. Taką możliwość mają pasażerowie, którzy do tego pociągu wejdą w Niemczech lub w Austrii. Bilety na pociąg na odcinku czeskim kupią sobie także pasażerowie wsiadający w Czechach.

– Od początku kursowania pociągu Nightjet, zgodnie z ustaleniami międzynarodowymi pomiędzy PKP Intercity a innymi przewoźnikami biorącymi udział w projekcie, strona czeska uczestniczy w nim tylko jako kraj tranzytowy. Tym samym sprzedaż biletów w relacjach Polska – Czechy – Polska nigdy nie była dostępna dla tego połączenia. Aktualnie sprzedaż biletów we wszystkich relacjach na terenie Polski jest możliwa w kasach biletowych oraz przez Internet – poinformowało nas biuro prasowe PKP Intercity.

Najpopularniejsza wyszukiwarka połączeń internetowych na stronie rozklad-pkp.pl w ogóle nie wskazuje istnienia bezpośredniego pociągu między Wrocławiem a Wiedniem. Wskazuje konieczność przesiadania się w czeskim Brzecławiu. Nakazuje więc dokonać niemożliwego, ponieważ z Polski do Czech biletu na Nightjet kupić się nie da. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5