Partnerzy serwisu:
Biznes

Po Euro 2012: Rynek kruszyw się wyciszył, ale to nie koniec Świata

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Data publikacji:
24-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Włodzimierz Włoch

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Po Euro 2012: Rynek kruszyw się wyciszył, ale to nie koniec Świata
- To nie jest czas na przygotowywanie planów awaryjnych, lecz na ich ewentualne wdrażanie, o ile miało się taką koncepcję przygotowaną. Dobry czas na zastanawianie się nad tematem kruszyw jako produktów transportowych do budowy dróg i autostrad był dwa lata temu – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Maciej Wysocki, prezes ITL Polska.

Włodzimierz Włoch, "Rynek Kolejowy": Jak ocenia pan sytuację na rynku transportu kruszyw?

Maciej Wysocki, prezes ITL Polska: Obecnie obserwujemy zmniejszenie ilości zapytań o przewóz kruszyw, co wynika prawdopodobnie z chwilowego wyciszenia rynku po zakończeniu inwestycji w związku z  mistrzostwami Euro 2012. To „wyciszenie” okazało się być bardzo kosztowne dla wielu firm z sektora budowlanego, które – w wyniku zatorów płatniczych – utraciły płynność finansową i balansują na granicy upadłości. W tej chwili trwa porządkowanie tych spraw na wysokich szczeblach; siłą rzeczy zawieszeniu lub spowolnieniu uległy realizacje wynikające z rozstrzygniętych przetargów. Z jednej strony trzeba zachować dystans do obecnej sytuacji, pamiętając o tym, że to rynek dyktuje warunki, a jego prawa są nieubłagane. Z drugiej strony jednak należy zdawać sobie sprawę z faktu, że gospodarka jest systemem naczyń połączonych: jeśli w jednej branży wypadnie duży gracz, efekty tego mogą być bardzo różne i oddziaływujące w wielu kierunkach.

Czyli po boomie związanym z rozwojem infrastruktury drogowej pod kątem Euro 2012 może nastąpić czas stagnacji? Co czeka branżę po dokończeniu inwestycji związanych z Euro 2012?

Stagnacja to duże słowo. Zakończenie Euro 2012 nie jest przecież równoznaczne z końcem świata. Polska gospodarka nie może funkcjonować bez budowy, modernizacji i remontów obiektów budowlanych, w tym także infrastruktury transportowej. Po zakończeniu wielkich spektakularnych inwestycji, przyjdzie czas na drogi gminne i powiatowe. Proszę też nie zapominać o olbrzymim wyzwaniu, jakie stawia przed nami Unia Europejska w zakresie modernizacji tras kolejowych. Po ostatnim zderzeniu pociągów pod Szczekocinami, Bruksela zagroziła przesunięciem przyznawanych Polsce dotacji z dróg na infrastrukturę kolejową. Doprawdy, czas zając się poważnie tym tematem, a nie zamiatać go pod dywan, przerzucając się odpowiedzialnością w obliczu ludzkiej tragedii. Tym bardziej, że perspektywa dotacji z Unii sięga 2020 r. To jeszcze tylko 8 lat.

Wracając do Euro, słuszną wydaje się być teza, że wpływ tej imprezy na Polskę nie zakończył się wraz z rozgrywkami. Teraz każda JST (jednostka samorządu terytorialnego) będzie chciała mieć porządne, nowoczesne połączenie ze światem. Zagrożeniem jest tu oczywiście sprawność pozyskiwania dotacji z UE, ale chyba wszyscy już są zgodni, że warto podjąć ten wysiłek. Polski Związek Producentów Kruszyw szacuje, że w latach 2011-2015 do wybudowania dróg publicznych (krajowych, samorządowych) oraz tras kolejowych potrzebne będzie ok. 190 mln ton kruszyw i 200 mln ton mas ziemnych, skalnych i innych materiałów. Po 2015 r. przewidywany jest okres stabilizacji, ewentualnie niewielkiego spadku produkcji kruszyw. Z drugiej strony powinna zacząć wzrastać produkcja kruszyw z recyklingu, co będzie wynikiem rachunku kosztów i ograniczonego dostępu do kruszyw naturalnych. Istotnym producentem kruszyw może okazać się górnictwo węgla kamiennego w wyniku zwiększenia efektywności wykorzystania kopalin towarzyszących, wydobywanych w znacznych ilościach wraz z wydobyciem węgla. Oczywiście pod warunkiem udoskonalenia technologii ich wykorzystania do budowy dróg. Tak więc powinno być co wozić.


To tylko fragment artykułu. Całość w najnowszym numerze „Rynku Kolejowego” 8-9/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK: Poprawia się dowóz kruszyw na budowy

Infrastruktura

PLK: Poprawia się dowóz kruszyw na budowy

Jakub Madrjas 04 grudnia 2018

Ministerstwo: Monitorujemy przewozy kruszyw

Infrastruktura

Ministerstwo: Monitorujemy przewozy kruszyw

Jakub Madrjas 20 lipca 2018

Kabziński: Nie oszczędzajmy na kruszywach

Biznes

Kabziński: Nie oszczędzajmy na kruszywach

mg, Rynek Infrastruktury, 1 czerwca 2011 01 czerwca 2011

Bawor: Zamknięcia torowe a przewozy kruszyw

Biznes

Bawor: Zamknięcia torowe a przewozy kruszyw

mg, Rynek Infrastruktury, 2 czerwca 2011 02 czerwca 2011

Dla producentów kruszyw 2011 rok był rekordowy

Biznes

Dla producentów kruszyw 2011 rok był rekordowy

ew, Rynek Infrastruktury 02 stycznia 2012

Zobacz również:

PLK: Poprawia się dowóz kruszyw na budowy

Infrastruktura

PLK: Poprawia się dowóz kruszyw na budowy

Jakub Madrjas 04 grudnia 2018

Ministerstwo: Monitorujemy przewozy kruszyw

Infrastruktura

Ministerstwo: Monitorujemy przewozy kruszyw

Jakub Madrjas 20 lipca 2018

Kabziński: Nie oszczędzajmy na kruszywach

Biznes

Kabziński: Nie oszczędzajmy na kruszywach

mg, Rynek Infrastruktury, 1 czerwca 2011 01 czerwca 2011

Bawor: Zamknięcia torowe a przewozy kruszyw

Biznes

Bawor: Zamknięcia torowe a przewozy kruszyw

mg, Rynek Infrastruktury, 2 czerwca 2011 02 czerwca 2011

Dla producentów kruszyw 2011 rok był rekordowy

Biznes

Dla producentów kruszyw 2011 rok był rekordowy

ew, Rynek Infrastruktury 02 stycznia 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5