Partnerzy serwisu:
Biznes

Po co wyrzucać towary z CMK?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
04-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Po co wyrzucać towary z CMK?
Przewoźnicy towarowi stanowczo sprzeciwiają się ograniczeniu ruchu pociągu z prędkościami poniżej 120 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej. Cel jest prosty – wyrzucić ruch towarowy z CMK. Ale co zrobią przewoźnicy, gdy już w grudniu PLK zamknie także alternatywne trasy?

Wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2013 roku na linii nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (CMK) zostało wprowadzone ograniczenie  jazdy pociągów z prędkością poniżej 120 km/h, z wyjątkiem przewozów technologicznych i pociągów pasażerskich realizujących przewozy na odcinku Zawiercie – Knapówka.

W przyszłym rozkładzie jazdy utrzymana zostanie wprowadzona w tym roku prędkość minimalna 120 km/h. Budzi to protesty przewoźników towarowych. A to dlatego, że w 2015 roku zamknięte będą też oba alternatywne ciągi z południa w kierunku Warszawy, czyli linia nr 8 (przez Radom) i linia nr 1 (przez Częstochowę).

Linia dla wyższych prędkości

– Ograniczenie ma charakter czysto eksploatacyjny i wiąże się z dostosowaniem linii nr 4 do prędkości powyżej 160 km/godz. Odpowiednia profilacja torów na liniach przygotowanych do takich prędkości sprawia, że pociągi jadące wolniej niż 120 km/godz. powodują nadmierne zużywanie infrastruktury – mówi rzecznik PKP PLK Maciej Dutkiewicz.

Jak tłumaczy rzecznik, przy wolniejszej jeździe występuje ścieranie materiału główki szyny oraz jej rozwalcowanie w związku z przeniesieniem znacznego obciążenia.  To samo ma miejsce również podczas hamowania i przyśpieszania. 

Sprzeciw przewoźników

– Kategorycznie sprzeciwiamy się zamykaniu linii CMK dla ruchu towarowego w oparciu o uznaniowo przyjmowane parametry dobierane w ten sposób, aby uniemożliwić ruch pociągów towarowych – mówi Wojciech Jurkiewicz prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Jak zaznacza ZNPK, w 2015 zamknięte będą również: linia nr 8 Warszawa – Radom – Kraków i linia nr 1 Katowice – Częstochowa – Warszawa.

– Te trzy linie łącznie stanowią kręgosłup transportowy na osi Śląsk-Warszawa oraz dla wielu relacji tranzytowych (np. Białoruś – Czechy czy Białoruś – Słowacja). W samym transporcie pomiędzy Warszawą a Śląskiem spokojnie możemy mówić o co najmniej 15 pociągach dziennie. Rocznie przejeżdża tędy kilka milionów ton ładunków, w tym co najmniej 1,5 mln ton węgla ze śląskich kopalni zasilających warszawskie elektrociepłownie, ponad 4 mln ton kruszyw z Kielecczyzny na budowy kubaturowe i infrastrukturalne w Warszawie i okolicach, kilkaset tysięcy ton złomu do Huty Warszawa, a także usilnie promowany transport intermodalny (kontenery) z terminali w Sławkowie, Gliwicach oraz Dąbrowie Górniczej – mówi Jurkiewicz.

– W zależności od relacji domyślamy się, że proponowane będą trasy objazdowe, głównie przez tzw. magistralę węglową (linia 131), a następnie liniami nr 15 oraz 3. Przykładowo dla relacji Zawiercie – Warszawa trasa objazdowa będzie niemal o 30% dłuższa od trasy podstawowej (oczywiście powoduje to istotny wzrost kosztów przewoźników) – a to wszystko i tak przy założeniu, że na trasie objazdowej liniami 131+15+3 wystarczy przepustowości dla dodatkowych 15 pociągów dziennie. To bardzo dużo, a warto pamiętać, że np. linia 15 jest jednotorowa, co istotnie ogranicza przepustowość – dodaje.

Dlaczego akurat 120 km/h?

Według ZNPK, ustalona przez PKP PLK SA na rozkład jazdy 2014/205 wartość prędkości minimalnej  na poziomie 120 km/h ma charakter uznaniowy i w konsekwencji doprowadzi zarówno do strat po stronie przewoźników, jak i samego zarządcy. – Nie przedstawiono dotychczas żadnych argumentów potwierdzających słuszność przyjętego poziomu prędkości minimalnej. Podczas prac Rady Przewoźników przewoźnicy zażądali przeprowadzenia szczegółowej analizy parametrów technicznych a PKP PLK obiecała taką analizę przeprowadzić -  z niecierpliwością na nią czekamy – mówi Jurkiewicz.

– Póki jednak takiej analizy nie ma wydaje się, że jedynym celem zabiegu jest wyłączenie możliwości kursowania pociągów towarowych po CMK. Budzi to duże zdumienie. Wiadomo przecież, że w dzień po linii CMK żaden pociąg towarowy nie pojedzie, ale w nocy – kiedy ruch pasażerski zasadniczo ustaje – linia może być bez żadnych utrudnień dla ruchu pasażerskiego eksploatowana przez przewoźników towarowych – szczególnie w sytuacji planowanych na 2015 rok prac modernizacyjnych na równoległych liniach 1 oraz 8 – zauważa.

Jak zaznacza prezes ZNPK, blokada linii CMK dla ruchu towarowego będzie miała również negatywny skutek dla rozwoju transportu intermodalnego w Polsce, a przecież jego rozwój jest jednym z priorytetów polityki transportowej Unii Europejskiej. – Co więcej, obawiamy się, iż casus CMK stanie się wygodnym precedensem, służącym ograniczaniu ruchu towarowego także na innych trasach, np. na linii nr 9 do Gdańska. Znamienne, iż na skutek trakcie trwającej już niemal 10 lat i kosztującej 10 mld zł modernizacji parametry linii dla pociągów towarowych ulegną… pogorszeniu, gdyż na szlaku Warszawa-Nasielsk dopuszczalna długość składów spadnie z 600 do 550m, a dodatkowo zlikwidowano kilka stacji, na których pociągi towarowe mogłyby ustępować miejsca szybkim składom pasażerskim – zauważa Wojciech Jurkiewicz.

Towary pojadą drogami?

Według Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, zamknięcie zmodernizowanej wysokim kosztem CMK-i dla ruchu towarowego może oznaczać dalszą ucieczkę towarów z kolei na drogi, w szczególności w obrębie transportu intermodalnego, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo na drogach oraz koszty ich utrzymania. Jeśli zaś chodzi o transport węgla, to z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, iż koszty związane z objazdami (dłuższa trasa – wyższe opłaty dla PKP PLK, zwiększone zużycie energii trakcyjnej, wolniejszy obrót taboru – wyższe koszty taboru, dodatkowe koszty personelu, itp.) przewoźnicy będą musieli uwzględnić w cenach frachtu dla elektrociepłowni, a te z kolei przerzucą je na swoich klientów podnosząc ceny energii cieplnej oraz prądu dla użytkowników końcowych.

– Powstaje też pytanie czy w sytuacji, gdy PKP PLK ponosi wielomilionowe straty naszego zarządcę stać na stawianie dalszych utrudnień przewoźnikom towarowym. Rodzi się pytanie, czy wg kryteriów przyjętych nieco ponad rok temu przez doradcę PKP PLK-i po wyłączeniu ruchu towarowego na CMK linia ta nie zostałaby sklasyfikowana jako „nierentowna” i tym samym przewidziana do zamknięcia… – podsumowuje Jurkiewicz.

– Według informacji statystycznych prowadzonych przez PKP PLK, w ubiegłym roku linią nr 4 jeździły średnio dwa pociągi w tygodniu. Decyzja ta będzie miała neutralny wpływ na finanse PLK – zapewnia rzecznik PKP PLK Maciej Dutkiewicz.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Infrastruktura

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Jakub Madrjas 17 lipca 2023

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Infrastruktura

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Jakub Madrjas 17 lipca 2023

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5