NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

PLK zaprezentowała wyniki studium polskiego KDP

| Jakub Madrjas 15.06.2017 275

PLK zaprezentowała wyniki studium polskiego KDP
Fot. Stefan Wohlfahrt
Podczas konferencji o Kolejach Dużych Prędkości zorganizowanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, członek zarządu PKP PLK Włodzimierz Żmuda przedstawił wyniki przeprowadzonych prac studialnych w zakresie realizacji KDP w Polsce.
Prace studialne na ten temat trwają już od 1993 roku, więc jak zauważył wiceminister rozwoju Witold Słowik – prawie ćwierć wieku. Pierwszym opracowanym dokumentem było „Studium trasowania linii kolejowych dla V > 300 km/h (Berlin-) Kunowice-Warszawa-Terespol - (Mińsk-Moskwa) na terytorium RP (Kolprojekt na zlecenie Dyrekcji Generalnej PKP, 1993). Od tego czasu powstało jeszcze kilka dokumentów i uchwał, w tym najważniejszy: studium wykonalności linii Ygrek. Do chwili obecnej koszt całkowity dokumentacji przedprojektowej wyniósł 75.951.591 złotych, ale większość tych pieniędzy pokryła Unia Europejska.
 
Rys 1. Przyjęty przebieg KDP "Y" wraz z analizowanymi wariantami

Jak podkreślił Włodzimierz Żmuda, opracowany w Studium Wykonalności przebieg linii KDP na odcinku Warszawa – Łódź – Poznań / Wrocław został ujęty w bazowej sieci TEN-T, co zobowiązuje Polskę do rozpoczęcia eksploatacji linii do 2030 roku. Natomiast powiązanie Ygreka z CMK i przedłużenie do Berlina i Pragi pozwoli zwiększyć obszar oddziaływania inwestycji. Założono też, że pociągi KDP będą poruszały się również po sieci konwencjonalnej obsługując wszystkie największe miasta w kraju. – Cieszy, że zasięg oddziaływania sieci KDP to aż 18 milionów mieszkańców Polski – podkreślił.
 
Rys. 2. Zasięg oddziaływania sieci KDP

Bardzo interesująco prezentuje się schemat linii z kilkoma dodatkowymi przystankami. Ogólnie razem z łącznicami projekt KDP to 484 km linii kolejowych o prędkości konstrukcyjnej 350 km/h i układzie zasilania 2 × 25 kV AC (50 Hz) (oraz 3 kV DC w węzłach istniejących). Oszacowane koszty budowy to 23,3 mld złotych, a utrzymania – 250 mln złotych rocznie.
 
Rys. 3. Schemat linii Ygrek

Rewelacyjnie przedstawiają się zakładane czasy przejazdu – z Warszawy do Łodzi w 35 minut, do Poznania w 1 h 35 min, a do Wrocławia 1 h 40 min. Przy maksymalnym wariancie inwestycyjnym, obejmującym prędkość maksymalną 250 km/h na liniach dowozowych do Białegostoku, Lublina, Szczecina czy Berlina, przykładową trasę Lublin – Berlin pokonalibyśmy w 5 h 39 min, Białystok – Legnica w 3 h 39 min a Katowice – Poznań w 2 h 34 min.
 
Rys. 4. Rekomendowany rozkład. Wszystkie materiały pochodzą z konferencji MIB

Jak podał Żmuda, przez pierwszą dekada działania linii zapotrzebowanie na składy zespolone to 20 sztuk, a w kolejnych byłby to wzrost najpierw o 4, a potem o dwa składy na dekadę. Przy średniej cenie pociągu KDP około 108 mln zł. Oznacza to koszt na miejsce siedzące w wys. 275 297 zł. Koszty eksploatacji taboru KDP oszacowane zostały w studium na około 10,45 zł/ km.

Jak podsumował, ewentualne podjęcie decyzji na szczeblu rządowym o kontynuacji prac spowoduje wpisanie linii „Y” do wykazu linii o znaczeniu państwowym. Następnie musi zostać dokonana aktualizacja dokumentacji technicznej (z założeniem integracji z Centralnym Portem Komunikacyjnym), pozyskanie decyzji środowiskowych i wykup gruntów. Wówczas będzie można przystąpić do prac projektowo–budowlanych.

Czytaj też:



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS